۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
پیمان بزرگ با دهلی؛ البته بعد از پیروزی در واشنگتن
ترامپ به بعد از انتخابات فکر می کند؛

پیمان بزرگ با دهلی؛ البته بعد از پیروزی در واشنگتن

رئیس جمهور امریکا در دیدار با نهمین شریک تجاری خود که از روز دوشنبه آغاز می شود، پذیرای گرم نخست وزیر مودی هندی خواهد بود، اما امضای توافق نامه تجاری میان این دو هنوز در هاله ای از مه حمایت گرایانه قرار دارد.

بازار- تهمینه غمخوار؛ در حالی که دونالد ترامپ در هفته های اخیر آماده عزیمت به هندوستان برای اولین دیدار رسمی خود شده است و سفر خود را از فردا آغاز خواهد کرد ، بسیاری از سیاستگذاران و بازرگانان امیدوارند که توافق نامه طولانی مدت تجاری میان دو کشور صورت گیرد، اما ابهامات موجود در امضای این معامله هنوز باقی مانده است.

از آن جایی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که امیدهای زیادی برای دستیابی به این توافق وجود دارد، اما ترامپ قصد دارد زمان اجرای آن را به تعویق اندازد.

در رویدادی در روز پنجشنبه گذشته که در لاس وگاس برگزار شد، ترامپ پیام های متفاوتی در مورد چشم انداز معامله تجاری با نخست وزیر هند مبنی بر این که ما به هند می رویم و ممکن است در آنجا معامله عظیمی انجام دهیم فرستاد. او همچنین اعلام کرد که شاید روند این توافق کند باشد ولی بعد از انتخابات سرعت می گیرد.

تماشای غروب دهلی بدون انجام توافق

مرد تعرفه ای امریکا قرار است به همراه خانواده و ریاست ادارات بازرگانی و انرژی ایالات متحده فردا برابر با ۲۴ فوریه به احمدآباد، آگرا و دهلی نو سفر کند. وی قصد دارد بزرگترین استادیوم کریکت (یک ورزش تیمی بت و توپ است که در زمین چمن دایره‌ای یا بیضی شکل با شعاع میانگین ۷۵ متر میان دو تیم ۱۱ نفره بازی می‌شود) جهان را افتتاح کرده و غروب خورشید را در تاج محل تماشا کند.

با این حال پیش از این دیدار، مذاکراتی در رابطه با توافق نامه دهلی نو و واشنگتن به عنوان پیشرو در یک معامله بزرگ تجاری انجام شده است.

پیش از این، وی به خبرنگاران در مریلند گفت «هندی ها با ما رفتار خوبی ندارند،  اما من نخست وزیر مودی را دوست دارم ما می توانیم با هند معامله تجاری داشته باشیم اما هدف من این است که این توافق پس از انتخابات اتفاق بیفتد».  البته پس از ابلاغ این بیانیه توسط رئیس جمهور آمریکا، مردم هند آن را کم اهمیت درنظر گرفتند و اظهارات ترامپ را باور نکردند.

 اندیشه توافق بزرگ بعد از انتخابات

 دلایل ترامپ مبنی بر عدم انجام این توافق قبل از انتخابات ایالات متحده در ماه نوامبر این است که او نمی خواهد عجله و شتابی در معامله صورت گیرد.

 روابط بین دو کشور در سال ۲۰۱۹ پس از آنکه هند گمرک را در مورد محصولات کشاورزی امریکا افزایش داد و واردات برخی از وسایل پزشکی را محدود کرد دچار اختلال شد.

این مسئله واکنش ترامپ به افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ و محرومیت هند از وضعیت تجاری ترجیحی خود می باشد.

براساس برنامه عمومی ترجیحات کشور، ۱۲۹ کشور در حال توسعه دسترسی بدون تعرفه ای به بازارهای ایالات متحده داشتند. هند رهبری این برنامه راهبردی را به عهده داشت و در سال ۲۰۱۸ معادل ۶۰۰ میلیون دلار محصولات را به ایالات متحده صادر کرد.

در حالی که دهلی نو خواستار احیای وضعیت ممتاز خود است، واشنگتن به دنبال دسترسی به بازارهای پرندگان از جمله مرغ و لبنیات هند و صادرات  سایر تجهیزات پزشکی می باشد.

بازار محصولات لبنی و کشاورزی هند دست امریکا

 مذاکره کنندگان هفته ها تلاش کرده اند تا معامله ای صورت گیرد که باعث دسترسی بیشتر ایالات متحده به بازارهای لبنی و کشاورزی هند و کاهش تعرفه های هندی بر روی تعدادی از محصولات آمریکایی از جمله بادام، نخود و موتور سیکلت شود.

در همین راستا، آلیسا آیرس، عضو ارشد هند، پاکستان و آسیای جنوبی در شورای روابط بین الملل (CFR) به الجزیره گفت «من نمی دانم هدف امریکایی ها چیست، به نظر نمی رسد چیزی شبیه یک توافق اتفاق بیفتد».

طی چند ماه گذشته، دبیر بازرگانی ایالات متحده چندین دوره مذاکره را با وزیر تجارت و صنعت هند انجام داده است. در حالی که آنها زمینه اختلاف نظرها را کاهش داده اند، انجام یک توافقنامه جامع تجاری بسیار بعید است. حداکثر کاری که در نهایت باید انجام شود این است که هر دو طرف ممکن است اعلام کنند که قصد دارند مذاکرات را تا سال آینده در هاله ای از ابهام نگه دارند.

علاوه بر آن مدیر ارشد استراتژی آسیا و مدیر آسیای جنوبی در مرکز استیمسون گفت که اختلافات تجاری ایالات متحده و هند طولانی مدت است و این مسئله تا حدودی به این دلیل است که یک حوزه انتخابیه مهم حزب حاکم هند دارای تمایلات خودکامه و حمایت گرایانه است.

در حالی که ایالات متحده دومین شریک تجاری هند پس از چین و هند نهمین شریک تجاری بزرگ این کشور قلمداد می شود احتمال می رود مسئله ی دیگری مطرح است که هند اکنون از ترس رقابت با شرکتهای کوچک و متوسط گرفته تا گروه های تجاری بزرگ به اجرای این توافق تن نمی دهد.

تلاش طرفین در هفته گذشته برای دستیابی به یک توافق کوتاه مدت نشانگر دستیابی به معامله ای بزرگتر و بلند پروازانه تر است. به همین دلیل مذاکره کنندگان آمریکایی فعلا آن را به حالت تعلیق در آورده اند.

با نگاهی به آمار معاملات تجاری دو سال گذشته درمیابیم که ارزش کالا و خدمات معامله شده بین دو کشور برابر ۱۴۲.۶ میلیارد دلار گزارش شده و هند به ارزش ۸۳.۹ میلیارد دلار کالا به ایالات متحده صادر کرده در حالی که ارزش واردات  ۵۸.۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

براساس اعلام وزارت بازرگانی، صادرات کالاها و خدمات آمریکا در هند در ۵ سال گذشته حدود ۱۹۷ هزار شغل( ۸۲ هزار مورد از صادرات کالا و ۱۱۶ هزار مورد حمایت از صادرات خدمات) را پشتیبانی کرد.

در همان سال صندوق بین المللی پول اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی هند به ۲.۷ تریلیون دلار رسید و تولید ناخالص داخلی واقعی حدود ۷.۱ درصد رشد داشته است.

از نظر کارشناسان سفر ریاست جمهوری امریکا می تواند عامل مهمی برای اقدام در زمینه تجارت و یافتن زمینه های همکاری مشترک و دستیابی به توافق باشد اما اینکه آیا این توافق نامه در روز بعد از افتتاح استادیوم کریکت توسط ترامپ (۲۵ فوریه) صورت می گیرد یا نه هنوز مشخص نیست. اما شواهد کلی نشانگر تفکر ترامپ برای انعقاد یک پیمان بزرگ بعد از پیروزی خود درانتخابات است.

به احتمال زیاد ایالات متحده و هند می توانند در سال آینده تمرکز خود را به مسائل داخلی از جمله انتخابات ریاست جمهوری امریکا معطوف کنند که عدم توافق تجاری می تواند سیگنالهای منفی برای صنعت و سرمایه گذاران در هر دو کشور بفرستد.


 

کد خبر: ۶٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha