۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به اسم ترکیه| ناچار به مهاجرت شدیم!
مدیرعامل یک شرکت استارت آپی در گفتگو با بازار:

صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به اسم ترکیه| ناچار به مهاجرت شدیم!

محمدی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان نفتی می گوید: محصولی که حاصل تلاش جوانان ماست به دلیل نبود حمایت‌های داخلی، سنگ اندازی برخی مدیران و تحریم های خارجی به اسم ترکیه راهی بازارهای اروپایی شده و روی محصول یک شرکت ایرانی برچسب ساخت ترکیه زده می شود.

بازار؛ گروه انرژی: محصولش تولید ایران است اما با نام ترکیه راهی بازارهای اروپایی می شود. از کارآفرین های برتر کشور در سال های قبل بوده و سرد و گرم روزگار کشیده است. با این وجود می‌گوید که «سنگ اندازی برخی از مسئولین او را وادار به کوچ کرده و حالا کارخانه ای را در وان راه اندازی کرده و بخشی از تولیداتش را در کشور ترکیه  انجام می‌دهد.»

 محصولی که  در بازار کشورهای اروپایی مشتری دارد، در داخل بهایی به آن داده نمی‌شود. به نظر می رسد که محصولات چینی اولویت برخی از مدیران نفتی هستند. مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که دل خوشی از پیچیدگی‌ها و بروکراسی‌های اداری  برای استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ندارد، به بازار می‌گوید که «اگر سخت گیری ها ادامه پیدا کند، ناچار می شود که تمام خط تولید خود را به ترکیه منتقل کند.»

آنگونه که فعالان شرکت های دانش بنیان می گویند مهاجرت از درد سخت گیری ها و سنگ اندازی ها تنها مشکل   الوند مدار بهینه‌ساز  نیست و  کوچ اجباری سرنوشت بسیاری از شرکت‌های  دانش بنیان ایرانی است.  البته نمی‌توان منکر تلاش هایی شد که در سال‌های اخیر برای توسعه و گسترش این شرکت ها شده اما در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که به اعتقاد موسسان این کسب و کارها ادامه راه را در ایران غیرممکن ساخته است.

سنگ اندازی ها سر راه شرکت های دانش بنیان در شرایطی است به گفته ملک محمدی تحریم‌های خارجی نیز در کنار مشکلات داخلی عرصه را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان تنگ تر کرده و اجازه تبادلات بین المللی را آنچنان که باید به این شرکت ها نمیدهد. متن کامل گفتگوی بازار با  ملک محمدی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان  را در ادامه می خوانید: 

در بسیاری مواد انتصاب مدیران بر اساس روابط و رانت شکل می گیرد نه بر اساس توانایی افراد. جدای از این مدیران دولتی تعداد افراد مشخصی هستند که این افراد هیچگاه عوض نمی‌شوند فقط از یک سازمان به سازمان دیگر منتقل می شوند

* چرا با وجود اینکه صنعت نفت بزرگترین و درآمدزا ترین صنعت کشور محسوب می شود اما تعداد شرکت‌های دانش بنیان در آن بسیار کم بوده و نتوانسته‌اند که سهم بالایی از صنعت را به خود اختصاص دهند؟
مشکل از اینجا آغاز می شود که در بسیاری مواد انتصاب مدیران بر اساس روابط و رانت شکل می گیرد نه بر اساس توانایی افراد. جدای از این مدیران دولتی تعداد افراد مشخصی هستند که این افراد هیچگاه عوض نمی‌شوند فقط از یک سازمان به سازمان دیگر منتقل می شوند. برخی از مدیران با زور و پول توانسته‌اند سال‌ها صندلی‌های مدیریتی خود را حفظ کنند. به همین دلیل بسیاری از مدیران حاضر به پذیرش شرکت‌های دانش بنیان  و میدان دادن به آنها نیستند و می خواهند که صنعت نفت و سایر صنایع کشور را همانند ۵۰ سال پیش اداره کنند.   زمانی ما در فهرست ثروتمندترین کشورهای دنیا بودیم. اما حالا بر اساس گفته های مسئولین ما ۶۰ میلیون انسان فقیر در کشور داریم که ماهی باید یک دلار به آنها یارانه پرداخت شود.   شاید اگر به کارآفرین ها و تولیدکنندگان تجهیزات به روز و شرکت های دانش بنیان بهای بیشتری داده بودیم، امروز شرایط کشور فرق می کرد.  

یعنی تولیدات ایرانی قابل رقابت در بازارهای جهانی هستند؟
ژن ایرانی یک ژن باهوش است. ما متخصصان و افرادی را در ایران داریم که شاید اگر در کشورهای دیگر بودند بیل گیتس می‌شدند. ماهی اگر در تنگ باشد همان ماهی باقی می ماند اما اگر وارد اقیانوس شود، نهنگ خواهد شد. باید اجازه رشد و توسعه را به متخصصان و صاحب ایده و نوآوری داد. در حال حاضر محصولی که در شرکت ما تولید می شود به بازار کشورهای اروپایی صادر می شود. این نشان می دهد که با وجود همه مشکلات محصولی را تولید کرده ایم که در بازار کشورهای صنعتی و پیشرفته خواهان دارد.  

سنگ اندازی ها و مشکلات به قدری است که ناچار شدیم خط دوم تولید خود را در این شهر راه اندازی کنم. بخش دیگری از مشکلات به مساله تحریم مربوط می شود. هم اکنون تمام تولیدات ما به اسم مدین ترکیه صادر میشود. حتی آنهایی را که در ایران تولید می کنیم به وسیله کوله بر به ترکیه می فرستیم  و محصولی که حاصل تلاش جوانان ایرانی است، با نام ترکیه صادر می‌شود

* محصولی که شما هم اکنون صادر می کنید چیست و  چه کارایی دارد؟
این محصول هماهنگ کننده دور موتورها  است. این محصول که در تمامی صنایع قابل استفاده است منجر به کاهش مصرف انرژی و ذخیره سازی آن می شود. جدای از این  استفاده از آن به  اجزای موتور آسیب وارد نمی کند. از موتور آسانسور گرفته تا موتور کشتی و هواپیما از این محصول استفاده می کنند. تا پیش از این ما روی ۴۰ کیلووات کار میکردیم  اما حالا به ۴۰۰ کیلو وات رساندیم.

* میزان تولید و ارز آوری این محصول چقدر است؟
در حال حاضر بخشی از تولیدات ما در ایران و بخشی هم در وان ترکیه انجام می شود. اما نمیتوانم قیمت و ارزش این محصول را اعلام کنم. اما با اطمینان عرض می کنم که توسعه تولید و صادرات این محصول  درآمد ارزی بالایی دارد. کافی است که  در سیاست گذاری های خود بازنگری کرده و به دنبال توسعه روابط تجاری خود با سایر کشورها باشیمو محیط کسب و کار را برای نوآوران واقعی فراهم کنیم. در حال حاضر تولید این محصول  ۳۰۰ دستگاه در ماه است  اما در تلاش برای افزایش تولید به هزار دستگاه  در ماه هستیم.  

* اماچرا در وان ترکیه تولید می کنید؟
سنگ اندازی ها و مشکلات به قدری بود که ناچار شدیم خط دوم تولید خود را در این شهر راه اندازی کنم. بخش دیگری از مشکلات به مساله تحریم مربوط می شود. هم اکنون تمام تولیدات ما به اسم مدین ترکیه صادر میشود. حتی آنهایی را که در ایران تولید می کنیم به وسیله کوله بر به ترکیه می فرستیم  و محصولی که حاصل تلاش جوانان ایرانی است، با نام ترکیه صادر می‌شود. این داستان به قدری تلخ است که وقتی آقای سورنا ستاری فر متوجه داستان شدند گفتند که خاک بر سر ما.   البته از آن طرف ناچاریم که مواد اولیه  و تجهیزات مورد نیاز خود را به صورت قاچاق وارد کشور کنیم. چرا که قادر به گشایش اعتبار نیستیم.   البته این تنها مشکل شرکت الوند مدار بهینه ساز نیست.  مشکلات شرکت دانش بنیان برای طی مسیر در ایران این کسب و کارهای نوپا  را وادار کرده تا به فکر مهاجرت از کشور باشند. این در حالی است که تحریم های خارجی نیز در کنار مشکلات داخلی عرصه را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان تنگ تر کرده و اجازه تبادلات بین المللی را آنچنان که باید به این شرکت ها نمی دهد.  

کد خبر: ۶۲٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha