۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
مرحله آخر کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی؛ بهمن ماه
رئیس انستیتو پاستور:

مرحله آخر کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی؛ بهمن ماه

بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: امیدواریم در بهمن بتوانیم فاز آخر کارآزمایی بالینی واکسن کووید ۱۹ ایرانی را با افتخار تقدیم مردم کنیم.

به گزارش بازار، علیرضا بیگلری با اشاره به اینکه کشورهای مختلفی تزریق واکسن کووید ۱۹ را آغاز کرده اند، افزود: برخی از کشورها با کارخانجات به صورت مستقیم قرارداد بستند و واکسن را تحویل گرفتند.

وی با بیان اینکه رویکرد قریب به اتفاق کشورها این بود که از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی خرید کنند، ادامه داد: ‌با توجه به واکسن های متعدد دنیا، ‌ عاقلانه بود که از سبد مطمئن سازمان بهداشت جهانی بهداشت شامل واکسن ۱۸ تولید کننده مهم دنیا، ‌ خرید کنیم و این کار را انجام دادیم.

بیگلری اضافه کرد: خوبی این کار این است که اگر یکی از واکسن ها، ‌عوارض داشته باشد یا ایمنی درستی را ایجاد نکند می توانیم از تنوع سبد واکسن های سازمان بهداشت جهانی استفاده کنیم.

وی گفت:‌ امیدواریم در هفته های آینده با تحویل این واکسن ها، کار تزریق را با اولویت بندی آغاز کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این پرسش که چه زمانی نخستین تزریق واکسن را در کشورمان خواهیم داشت؟ گفت: در کنار خرید از «کواکس»، تحویل و تزریق واکسن ها در حدود ۶ تا ۸ هفته آینده آغاز می شود، همچنین با هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت های مطمئن مذاکره برای تهیه واکسن آغاز شده است.

بیگلری با ابراز امیدواری به تزریق واکسن با فاصله زمانی بسیار کم، افزود: کشور ما نپذیرفت از واکسن های ناشناخته برای تزریق مردم استفاده کند اما برخی کشورها پذیرفتند این آزمایش بالینی بر روی مردم آنها انجام شود.

وی گفت: تزریق واکسن را به صورت آزمایشی فقط برای واکسن هایی اجازه دادیم که تولید داخل و یا تولید مشترک باشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: نخستین واکسن تولیدی داخل، این هفته وارد آزمایش بالینی می شود و در طی سه تا چهار هفته آینده، حداقل دو واکسن وارد فاز یک کارآزمایی بالینی می شود.

بیگلری افزود: خبر بسیار خوب این است که یکی از واکسن ها که تولید مشترک بین ما و کشور دیگر است مراحل حیوانی را به خوبی گذراند و خوشبختانه فاز یک کارآزمایی بالینی آن هم، جواب بسیار خوبی گرفت و مرحله دوم هم در آن کشور در حال انجام است و امیدواریم در بهمن بتوانیم فاز آخر کارآزمایی بالینی را با افتخار به عنوان تولید ایرانی تقدیم مردم کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با جهش های ویروس کووید ۱۹ از جمله ویروس انگلیسی آیا اعتبار واکسن های ساخته شده زیر سوال نمی رود؟ گفت:‌ جهش های این ویروس، این نگرانی را ایجاد کرده است که شاید واکسن هایی که تا کنون تولید شده، ممکن است کارآیی خود را از دست بدهد اما این موضوع به اثبات نرسیده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران خاطر نشان کرد: باید منتظر تحقیقات بیشتر در این زمینه باشیم.

کد خبر: ۶۲٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha