۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
مشترکینی که مصرفشان زیر ۲۰۰ متر مکعب در ماه باشد مشمول گاز رایگان می‌شوند
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

مشترکینی که مصرفشان زیر ۲۰۰ متر مکعب در ماه باشد مشمول گاز رایگان می‌شوند

تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در راستای کمک به معیشت مردم، طرح رایگان سازی گاز مصرفی مردم در دست اقدام است بدین ترتیب تمام مشترکینی که مصرفشان زیر ۲۰۰ متر مکعب در ماه باشد مشمول بخشودگی کل قبض آن ماه خواهند شد.

به گزارش بازار، حسن منتظر تربتی در خصوص توسعه خطوط گازرسانی به روستاها، به اتصال سالانه ۳ هزار روستا به خط لوله گاز در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: بخش اعظم افزایش مصرف گاز به سبب توسعه های گازرسانی در شبکه روستایی کشور است.

او ادامه داد: به دلیل وجود کرونا و نیاز مردم به آب گرم، امسال تابستان هم با افزایش ۷ تا۱۰ درصدی مصرف گاز در شبکه خانگی روبرو بودیم شستشوهای بیش از قبل، سبب پرمصرف شدن گاز مصرفی در کشور شده است.

تربتی تصریح کرد: به رغم افزایش تولید گاز مصرفی، امسال هم همانند سال های قبل بخش های صنعتی با افزایش مصرف گاز همراه بوده اند برای مثال بخش پتروشیمی کشور با جهش خوبی که در تولید فرآورده های پتروشیمی صورت گرفته مصرف گاز هم در خطوط تولید فرآورده های این بخش افزایش داشته است.

افزود: به موازات توسعه تولید و گازرسانی به روستاهای کشور بخش های صنعتی فاقد گاز را از نعمت خطوط گاز مصرفی بهره مند کرده ایم و این امر هم به جمع دلایل افزایش مصرف گاز اضافه شده است.

تربتی با بیان اینکه عمده مصرف گاز در فصل زمستان را مصرف گرمایشی خانگی تشکیل می دهد افزود: پیش بینی می شود با ورود موج سرما به کشورمان مصرف گاز خانگی و گرمایشی تجاری روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب خواهد شد این در حالی است که از حیث تولید گاز، امسال نسبت به سال قبل حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز بیشتری تولید شده اما تقریباً ۷ میلیارد از این میزان به سمت مصرف خانگی سوق یافته و ۳ میلیارد مترمکعب هم در بخش نیروگاهی صرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در حال حاضر نگرانی ما اینجاست که اگر با سرد شدن هوا در روزهای آتی مصرف گاز خانگی افزایش یابد باید در بخش صنعتی از سوخت جایگزین استفاده شود چرا که ممکن است تولید گاز مورد نیاز بخش های صنعتی به حد کفایت نباشد لذا سوخت جایگزین هم از مشکلاتی همچون جابجایی، آلودگی و ... برخوردار خواهد بود.

تربتی ظرفیت مصرف گاز بخش خانگی را ۶۰۰ تا۶۵۰ میلیون متر مکعب، بخش نیروگاهی را ۱۸۰ تا ۱۹۵ میلیون متر مکعب، بخش پتروشیمی حدود ۸۰ الی ۸۵ میلیون متر مکعب، بخش سیمان هم ۲۰ میلیون متر مکعب و سی. ان. جی هم ۳۰ میلیون متر مکعب روزانه عنوان کرد.

او با بیان اینکه، کمتر کشوری شانس مالکیت اماکنی همچون عسلویه و پارس جنوبی را دارد ادامه داد: در حال حاضر به پشتوانه این دو میدان جنوبی کشورمان روزانه ۵۵ الی ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز داریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور گفت: بهینه سازی مصرف سوخت بر عهده یک ارگان نیست بخشی از مشکلات روز در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت، اَشکال و انواع ساخت و سازهای بعضاً غیر استاندارد و مصرف تجهیزات و لوازم نامرغوبی همچون شیشه ها و پنجره های معمولی به جای پنجره های دو جداره است.

تربتی ادامه داد: در بحث بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان ها با بررسی های انجام گرفته دریافتیم که اگر در موتورخانه ها تنظیم مشعل و عایق کاری صورت بگیرد و رسوب گیر هم برای جلوگیری از ورود رسوب به داخل رادیاتورها نصب شود شاهد ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود در این راستا شرکت ملی گاز با دریافت مصوبه ای از دولت به صورت رایگان تمام این مراحل را برای موتورخانه ها انجام خواهد داد.

او تصریح کرد: مردم جهت بهره مندی از این خدمات شرکت ملی گاز کافیست به سایت NIGC.ir شرکت ملی گاز رفته و ثبت درخواست نمایند سپس کارشناسان و عاملان مجاز ما به صورت رایگان اقدام به سرویس موتورخانه آنها خواهند نمود.

تربتی گفت: در راستای کمک به معیشت مردم، طرح رایگان سازی گاز مصرفی مردم در دست اقدام است بدین ترتیب که تمام مشترکینی که مصرفشان زیر ۲۰۰ متر مکعب در ماه باشد مشمول بخشودگی کل قبض آن ماه خواهند شد.

این اقدام تشویقی از ۹۹/۹/۱ اجرایی شده و ادامه خواهد داشت این در حالی است که تاکنون حدود ۳۳ درصد مشترکین ما کمتر از ۲۰۰ متر مکعب در ماه مصرف گاز داشته اند.

او در بیان طرح تشویقی دیگری از سوی شرکت ملی گاز کشور افزود: اگر خانوارهای پرمصرف، بتوانند مصرف گاز خود را کمتر از مصرف در سال های ۹۶ و ۹۷ برسانند به باقی محاسبات آنها با ۱۵ درصد کاهش اعمال خواهد شد.

تربتی تصریح کرد: در بحث جریمه پرمصرفی هم، اگر مشترکین ما نسبت به سال های ۹۶ و ۹۷ پانزده درصد بیشتر گاز مصرف نمایند قبوضشان با ۱۵ درصد افزایش محاسبه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: در راستای توسعه هایی که در بحث گازرسانی در سال های گذشته صورت گرفته، معادل ۲۰ میلیارد دلار صرفه جویی اقتصادی رقم زده ایم این در حالی است که کل هزینه انجام شده ما برای توسعه گازرسانی ها ممکن است ۵ الی ۶ میلیارد دلار بوده باشد ضمناً اگر بخواهیم کسب درآمد گاز مصرفی را هم با نرخ صادراتی محاسبه کنیم حدود ۱۳ میلیارد دلار کسب درآمد ارزی صورت گرفته است.

تربتی ادامه داد: مجموع گاز تولیدی امروز کشور حدود پنج و پنج دهم الی شش میلیون بشکه نفت است و که تقریباً حدود ۳ میلیون از این رقم در بخش خانگی مورد مصرف قرار می گیرد. در حال حاضر مشکلی در زمینه تولید گاز و منابع زیر زمینی نداریم البته حداقل تا زمانی که سوخت جایگزینی پیدا شود مشکلی نداریم.

تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز هم گفت: برای انجمن لوازم خانگی امکانی فراهم کرده ایم تا با عقد قراردادی با شرکت ملی گاز کشور جهت افزایش بهره وری وسایل گرمایشی خود همچون بخاری و ... وارد همکاری شده و از خدمات این شرکت بهره مند گردند سعی شرکت ملی گاز ایران خرید صرفه جویی در مصرف گاز است.

تربتی مدیر عامل شرکت ملی گاز کشور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری گفت: این روزها نیروگاه های ما روزانه حدود ۱۸۰ الی ۱۹۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند که تقریباً به طور میانگین در آذرماه امسال ۸۵ الی ۹۰ میلیون متر مکعب گاز و مابقی سوخت مورد نیاز نیروگاه های کشور را از گازوییل و مازوت تأمین کرده ایم.

او با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در مصرف سوخت ادارات گفت: دولت طی مصوبه ای به همه استانداری ها ابلاغ کرده که تأسیسات گرمایشی ادارات و مؤسسات باید ۸ صبح یا نیم ساعت قبل از ورود پرسنل روشن و ۱ الی ۲ ساعت قبل از خروج پرسنل هم تأسیسات را خاموش نمایند.

کد خبر: ۶۲٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha