۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
صنعت فولاد دنیا به دنبال کاهش ردپای کربن است
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت فولاد دنیا به دنبال کاهش ردپای کربن است

صنعت فولادسازی یکی از صنایع آلاینده است ولی به نظر می رسد زودتر از صنایع دیگر تغییر دادن سوخت مصرفی و سرمایه گذاری روی تکنولوژی های جدید تولیدی را آغاز کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: مشکل محیط زیست در این سالها یکی از مشکلات بسیار جدی بوده است. مشکلی که توجه به آن بعد از همه گیری کرونا بیشتر هم خواهد شد. مطالعات انجام شده توسط مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که در دنیای پسا کرونا سرمایه گذاری روی محیط زیست و مقابله با تغییرات جوی افزایش چشمگیری پیدا می کند زیرا بی توجهی به این سرمایه ارزنده می تواند بحران های سلامتی و بهداشتی زیادی را ایجاد کند و امکان سکونت در بسیاری از مناطق دنیا را از بین ببرد.

 شرکتهای صنعتی برای اینکه بتوانند در این مسیر با سیاستهای جهانی همسو شوند، تلاش برای جایگزین کردن سوختهای پاک و احیا شدنی با سوختهای فسیلی را آغاز کرده اند. پروژه هایی که بر مبنای گزارش بلومبرگ پروژه هایی زمان بر وطولانی است ولی همین پروژه ها می تواند به عنوان مهمترین تحولات دنیا در جریان چهارمین انقلاب صنعتی معرفی شود. یکی از صنایعی که تلاش برای کاهش انتشار کربن در فرایند کار خود را شروع کرده است، صنعت فولادسازی است.

استیل نیوز در این مورد نوشت: «یکی از انتقاداتی که به صنعت فولادسازی می شود این است که این صنعت آلایندگی زیادی دارد و مصرف سوختهای فسیلی برای تامین انرژی مورد نیاز این صنعت بسیار زیاد است. به همین دلیل در سالهای اخیر بسیاری از شرکتهای فولادسازی در دنیا اقدام به سرمایه گذاری برای تغییر سوخت مصرفی خود کردند. از سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه های فعال با انرژی های پاک گرفته تا سرمایه گذاری برای تغییر سیستم های داخلی شرکت که امکان استفاده از انرژی های پاک را فراهم کند. در ماه های اخیر شماری از شرکتهای فولادسازی آلمانی تلاش کردند تا از وابستگی به انرژی های فسیلی بکاهند و سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های پاک برای تامین انرژی مورد نیاز این صنعت را شروع کردند. اما کارخانه شرکت نوکور در ایالت تگزاس امریکا طرح تازه ای اجرا کرده است که تا کنون در تاریخ سابقه نداشته است و گفته می شود یکی از نوآوری های بزرگ در صنعت فولادسازی دنیا است.»

ساخت کارخانه برای استفاده از برق پاک
طبق گزارش منتشر شده توسط این شرکت فولادسازی، نوکور برای تامین سوخت مورد نیاز کارخانه فعال در ایالت تگزاس امریکا قراردادی ۱۵ ساله برای خرید انرژی خورشیدی مورد نیاز نیروگاه امضا شده است. طبق این قرارداد ۲۵۰ مگاوات برق خورشیدی برای کارخانه فولادسازی نوکور تامین خواهد شد.

البته ساخت کارخانه تولید برق خورشیدی هم با همکاری نوکور  انجام خواهد شد. از طرف دیگر نوکور در نظر دارد روند جایگزینی سوخت پاک به جای سوخت فسیلی را به سرعت شروع کند و تا سال ۲۰۳۰ تمامی انرژی مورد نیاز خود در کارخانه های امریکا و اروپا را از سوختهای پاک به خصوص انرژی خورشیدی تامین کند.

 سایت استیل اینداستری در گزارش اخیر خود نوشت: «این اولین قرارداد خرید انرژی برق خورشیدی برای یک شرکت فولادسازی در دنیا است و بزرگترین قرارداد خرید برق پاک در صنعت فولادسازی دنیا محسوب می شود.

بر مبنای این گزارش عرضه برق خورشیدی برای کارخانه نوکور در ایالت تگزاس از فصل دوم سال ۲۰۲۳ شروع خواهد شد و در این زمان صنعت فولادسازی می تواند به عنوان صنعتی که با تحولات دنیا و نیازهای جدید محیط زیست همسو شده است معرفی شود.»

کارخانه تولید برق خورشیدی نیز احداث میشود
نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد این است که شرکت نوکور برای ساخت کارخانه تولید برق خورشیدی هم سرمایه گذاری می کند و اعلام کرده است که در نظر دارد سهم خود در این کارخانه را افزایش دهد.

مدیر عامل شرکت نوکور در مصاحبه ای با تگزاس تایمز گفت: «باید در نظر داشت دوره استفاده از انرژی های فسیلی به پایان رسیده است و سرمایه گذاری در تولید انرژی پاک و جایگزین کردن آن با نفت و گاز طبیعی یک اصل بسیار مهم برای حفظ محیط زیست و اقتصاد دنیا است. انرژی خورشیدی منبعی پاک و تمام نشدنی است و استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز کارخانه به معنای استفاده از یک منبع مطمئن است. منبعی که تمام نمی شود و ما همیشه می توانیم از آن بهره بگیریم. این انرژی بهترین انرژی است که بشر می تواند برای کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی به آن روی بیاورد.»

قرار است ساخت کارخانه تولید برق خورشیدی در تگزاس که یکی از نفت خیزترین ایالتهای امریکا است از تابستان سال ۲۰۲۲ شروع شود و اجرای این طرح باعث ایجاد فرصتهای شغلی زیادی در بخش ساختمان این ایالت خواهد شد. انتظار می رود با راه اندازی این کارخانه، برق مورد نیاز بالغ بر ۵۰ هزار خانوار در تگزاس تامین شود و زمینه را برای کاهش وابستگی این ایالت به  انرژی فسیلی فراهم کند.

شرکت فولادسازی نوکور اعلام کرده است تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۰۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را  از انرژی های احیاشدنی تامین خواهد کرد و این گام بزرگی در جهت همسو سازی سیاستهای صنعت فولادسازی با اصل حمایت از محیط زیست است. مساله ای که می تواند از مشکلات زیادی در دنیای آینده جلوگیری کند و مانع از بیشتر شدن مشکلات زیست محیطی در دنیا شود.

کد خبر: ۶۲٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha