۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
 رسوب ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در گمرک جنوب کشور
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد

رسوب ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در گمرک جنوب کشور

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ناتوانی بانک مرکزی در تخصیص ارز نیمایی، از وجود ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در گمرکات جنوب کشور خبر داد و این روند را موجب افزایش قیمت این قلم کالا دانست.

به گزارش بازار، سیدجواد ساداتی نژاد در خصوص آینده بازار برنج، بر اساس کاهش وارات برنج، به "صبح وگفتگو" گفت: در کشور با سطح زیر کشت ۸۰۰ هزار هکتاری روبرو هستیم و امسال خوزستان نیز به گیلان و مازندران اضافه شده است.
وی بر این اساس از ۸۵ درصد خوداتکایی و خودکفایی در حوزه برنج خبر داد و افزود: برنج محصولی آب بر است و تلاش‌های شروع شده که آب برنج کاری را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

ساداتی نژاد این نوع کشت برنج را نیازمند خرید ماشین آلات خاص دانست و گفت: اگر برای آینده الگوی کشت برنج را تغییر دهیم، شرایط واردات و بازار داخل نیز عوض می‌شود ولی در حال حاضر، نزیک به ۲۰ درصد نیازمند واردات هستیم.

وی برنج داخلی کیفی را دارای قیمتی بالاتر از پر محصول خواند و تصریح کرد: دهک‌های پایین قادر به استفاده از این برنج نیستند و ارقام پر محصول در سبد همه خانوارها قرار می‌گیرد.

ساداتی نژاد با اعلام این اعداد و ارقام، از نیاز وارداتی ۵۰۰هزار تن برنج خارجی سخن گفت و ادامه داد: واردات سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که به نظر می‌رسید این رشد بدلیل وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

این نماینده مجلس به رادیو گفت‌وگو، گفت: بدلیل ارز نیمایی، جاذبه برای واردات کاهش یافته ولی معتقدم شاید تا پایان سال ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی دیگر وارد کشور شود.

ساداتی نژاد در پاسخ به چرایی افزایش قیمت برنج خارجی در مدت زمان اخیر، اظهار کرد: بررسی ما نشان می‌دهد در حال حاضر با رسوب برنج در گمرک روبرو هستیم که ۱۲۰ هزار تن برنج را شامل می‌شود.

وی دلیل این رسوب را وجود ارز نیمایی عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال شاهد عدم نظم در تخصیص ارز بودیم که گریبان دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی را هم گرفت.

ساداتی نژاد این معضل را ناظر بر برنج نیز دانست و تاکید کرد: اخیرا بافشارهای وارده، بخشی از ارز تامین شده ولی برای تنظیم قیمت‌ها در بازار، باید از تولیدکننده داخلی هم حمایت کنیم. در حالی که به واردات هم نیاز داریم.

وی اصلاح رویه مذکور را معطل سیاست گذاری وزارت جهاد دانست و تصریح کرد: باید بدانیم اقشا ضعیف برنج خارجی مصرف کرده و لذا این کالا باید در اولویت تخصیص ارز را دریافت کرده و بانک مرکزی روی ریل تامین امنیت غذایی قرار گیرد.

کد خبر: ۶۲٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha