۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
بازی با ارقام نرخ های تورمی ۳ گانه

بازی با ارقام نرخ های تورمی ۳ گانه

دکتر عباس علوی راد اقتصاددان طی یادداشتی کوتاه در کانال شخصی خود نوشت: کنترل نرخ های تورمی فزاینده و مخرب مسئله ای است که سال ها قبل در اکثریت ملل مختلف دنیا حل شده است. آنچه متولیان اقتصادی کشور باید به افکار عمومی پاسخ دهند علت دائمی بودن محیط تورمی اقتصاد ایران است نه بازی با ارقام نرخ های تورمی سه گانه.

عباس علوی راد: صرف نظر از قلمرو مکانی (کل کشور، شهری و روستایی) و گروه های اقلام (شاخص کل، گروه خوراکی ها و گروه خدمات) نرخ های تورمی معمولاً به صورت ماهانه، نقطه به نقطه و دوازده ماهه (سالانه) گزارش می شوند.

به دلیل شکل محاسبه، شرایط و سیاست های کنترلی تورم، روند و شدت افزایش یا کاهش نرخ های محاسبه شده ماهانه، نقطه به نقطه و دوازده ماهه لزوماً از وضعیت یکسانی برخوردار نیستند.

گاهی نرخ های تورمی سه گانه در یک ماه(مثلاً مهر ماه ۱۳۹۹) هر سه افزایش می یابند. در این حالت متولیان اقتصادی کشور معمولاً در مقابل فشار افکار عمومی سکوت می کنند.

گاهی نرخ های تورمی سه گانه در یک ماه هر سه کاهش می یابند (مانند دی ماه ۱۳۹۸). در این حالت متولیان اقتصادی کشور جلوی افکار عمومی ژست قهرمانانه می گیرند.

گاهی نرخ های تورمی ماهانه و نقطه به نقطه در یک ماه کاهش می یابند، لیکن نرخ تورم دوازده ماهه افزایش می یابد. (مانند آذر ماه ۱۳۹۹). در این حالت برخی رسانه ها در زمین دولتی ها بازی می کنند و با چشم پوشی از تورم سالانه صحبت از رام شدن اژدهای تورم می کنند.

گاهی نرخ تورم دوازده ماهه کاهش می باید، لیکن نرخ های تورمی ماهانه و نقطه به نقطه در یک ماه افزایش می یابند (مانند تیر ماه ۱۳۹۹). در این حالت متولیان اقتصادی کشور مبنا را تورم دوازده ماهه قرار داده و روی کاهش آن مانور می دهند.

تفاوت های افزایشی یا کاهشی بودن نرخ های تورمی به ویژه نرخ دوازده ماهه(سالانه) با نرخ تورم نقطه به نقطه دلیل فنی در محاسبه داشته و به علت حافظه میان مدت و بلند مدت نرخ تورم سالانه رخ می دهد. این موضوعی نیست که عموم مردم نسبت به آن اشراف داشته باشند و امری کاملاً طبیعی است.

کنترل نرخ های تورمی فزاینده و مخرب مسئله ای است که سال ها قبل در اکثریت ملل مختلف دنیا حل شده است. آنچه متولیان اقتصادی کشور باید به افکار عمومی پاسخ دهند علت دائمی بودن محیط تورمی اقتصاد ایران است نه بازی با ارقام نرخ های تورمی سه گانه.

کد خبر: ۶۲٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha