۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
بازار صعودی را در دی ماه تجربه خواهیم کرد
تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد؛

بازار صعودی را در دی ماه تجربه خواهیم کرد

رضاپور ضمن واکنش به وضعیت فعلی بازار و پیش بینی آینده معتقد است که در هفته جاری به واسطه رسیدن گزارش عملکرد آذرماه شرکت ها که گزارشات خوبی بوده و چشم‌انداز گزارش‌های نه ماهه شرکت‌ها برای فصل پاییز انتظار می رود که دی ماه نسبتاً خوبی داشته باشیم.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: امروز بازار سرمایه سبزپوش بود و با رشد  اندک در شاخص سازها و رشد بسیار در نمادهای کوچک به کانال یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحدی رسید.

اکنون بیش از یک ماه است که از اصلاح شدید بازار می گذرد و پیش بینی می شود که با ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات، بازار روندی صعودی و متعادل را در پی گیرد. برای بررسی این تحلیل با احسان رضاپور گفتگو کردیم.

احسان رضاپور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «خبرنگار بازار» بیان می کند: هفته گذشته به دلیل برخی شایعات، عرضه های که در بازار صورت گرفت، رسیدن تعدادی از سهم ها به نقطه مقاومتی خود و سرمایه گذارانی که در یک ماه اخیر به جمع سهامداران شرکت ها پیوسته و سهام را خریداری کرده بودند و در سودهای جذاب و کوتاه مدتی قرار داشتند، شاهد افزایش عرضه ها در بازار بودیم.

وی افزود به دلیل اینکه این افزایش عرضه با فشار و هیجان بیشتری همراه بود، باعث شد فضا را برای برخی از سرمایه گذاران تازه وارد ملتهب و آن ها را تشویق کند که سهامشان را عرضه کنند. به همین دلیل برخی از گروه ها رفتار هیجانی داشتند.

رضاپور ادامه داد که از طرفی با افزایش قیمت‌های جهانی در هفته گذشته و رفع برخی از شایعاتی که در پیرامون بازار مخابره می شد، مجدد وضعیت بازار آرامش بیشتری پیدا کرد. در هفته جاری هم به واسطه رسیدن گزارش عملکرد آذرماه شرکت ها که گزارش‌های خوبی بوده و چشم‌انداز گزارش‌های نه ماهه شرکت‌ها برای فصل پاییز که به نظر می رسد آن ها نیز با توجه به دلار نیمایی بالاتر از ۲۴ هزار تومن گزارشات خوبی باشد، انتظار می رود که دی ماه نسبتاً خوبی داشته باشیم. مگر اینکه خبر خاصی از خارج بازار یا مربوط به بودجه یا قیمت های جهانی به صورت موقت بازار را تهدید کند.

این کارشناس تاکید می کند که به نظر می رسد سهم هایی که سهامداران و بازارگردان های فعالشان نقش عمده ای در بازارِ سهام شرکت دارند و از وضعیت بنیادی و اخبار خوبی در خصوص مجوزهای افزایش سرمایه یا مجامع برخوردار هستن،د در دی ماه بیشتر مورد اقبال و توجه بازار واقع شوند. البته شاید نتوان گفت که کل یک صنعت رشد خواهد کرد. اما شرکت های صنعتی که بنیاد و اخبار مثبت دارند ممکن است روندی متفاوت با وضعیت کلی صنعت خود داشته باشند و بازدهی بهتری برای سهامدار خود به ارمغان بیاورند.

سبزپوش شدن گروه خودرویی ها و ابهامات نوسانی
وی در واکنش به این که امروز گروه خودرویی بسیار مثبت و حجم معاملات بالایی داشت، علت و پیش بینی از آینده این گروه چیست؟ پاسخ داد: تمام شرکت های خودرویی اغلب از وضعیت های بنیادی به واسطه شرایطی که در سال‌های گذشته داشتند که ناشی از افزایش قابل ملاحظه بهای تمام شده مواد اولیه و مدیریت قیمت فروش این شرکت ها بود و زیان ها و خسارت های سنگینی برای خودروسازان به همراه آورده است و این مسائل در کنار سایر بحث‌های مدیریتی که باعث شده هزینه های مالی آن ها بسیار بالا باشد، وضعیت خوبی را در ۶ ماه نخست امسال تجربه نکردند.

رضاپور توضیح داد که به مرور با افزایش نرخ هایی که داشتند و با مجوزی  که برای افزایش نرخ فروش شان صادر شده است انتظار می رود که وضعیت بنیادی آن ها از شتاب زیان گروهشان کم کند و این مسئله به تدریج باعث بهبود اوضاع آن ها شود. اما همچنان تعداد زیادی از نمادهای این صنعت را نمی‌توان با دید بنیادی ارزیابی کرد و برای خرید و سرمایه گذاری مناسب دانست. اما به واسطه پتانسیل هایی که این واحدهای صنعتی دارند و افت های پر شتابی که در فصل تابستان داشته اند برای گروهی از سرمایه گذاران که اغلب و پرریسک هستند جذابیت پیدا کرده است.

کارشناس بازار سهام عنوان می کند که به نظر می‌رسد گروه خودرویی در آینده مورد اقبال قرار گیرند و رفته‌رفته اصلاحی خود را پشت سر بگذارند و به روند صعودی بازگردند. اما همچنان این گروه به واسطه شرایط بنیادی که دارند کم ریسک محسوب نمی شوند. البته وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری این گروه شرایط مناسب تر و بهتری است.

ارزیابی وضعیت گروه پتروشیمی
رضاپور همچنین درمورد وضعیت گروه پتروشیمی گفت: وضعیت این گروه از نظر بنیادی وضعیت قابل قبول است. اما گاهی انتظاراتی در برخی نمادها و صنایع  شکل می‌گیرد و زمانی که بازار پاسخ مناسبی از آن شرکت ها دریافت نمی‌کند و انتظاراتش برآورده نمی‌شود این موضوع باوجود گستردگی بازار و نارضایتی سرمایه‌گذاران می تواند به افزایش فروش نمادها منتهی شود.

او توضیح داد: به طورمثال افزایش سرمایه هایی که از نمادهای پالایشی انتظار می‌رفت با گزارش توجیهی افزایش سرمایه پالایشگاه نفت اصفهان تا حد زیادی پاسخ داده نشد و علیرغم اینکه قیمت نفت از محدوده ۳۰ دلار سال گذشته به ۵۰ دلاری که امروز با آن مواجه هستیم، رسیده و چشم اندازها و پیش بینی ها راجع به اینکه شاید شرایط فروش نفت به واسطه تحولات بین المللی کشور بهتر شود، خوشبینی ها راجع به وضعیت فروش و برگشت وجوه آنها افزایش یافته است. بنابراین اگر خبرهای مثبت سیاسی که نگرانی سرمایه گذاران راجع به دارایی هایشان را افزایش داده از بین برود به نظر می‌رسد به تدریج می تواند باعث بازگشت امید به این صنعت و تقویت معاملات این گروه شود.

تحلیلگر بازار سهام خاطرنشان کرد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد برخی از نوسانات در این گروه به دلیل چشم اندازهای است که راجع به نرخ ارز وجود دارد و برخی از سرمایه‌گذاران همچنان راجع به نمادهایی که به درآمدهای ارزی وابستگی دارند احتیاط می کنند و ترجیح می‌دهند در گروه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که با ساختارهای ریالی عملیات می کنند. مانند گروه‌های بانکی، بیمه‌ای، تامین سرمایه‌ها و شرکت های مختلف که در سال های گذشته وضعیت خوبی داشتند.

رضاپور درانتها یادآور شد که در قسمت دلاری بازار می توان گفت که شاید به دلیل فساد ناپذیر بودن محصولات فلزی و چشم اندازی که در قیمت جهانی فلزات وجود دارد، سرمایه گذاران گرایش بیشتری به صنعت فلزات دارد. در گروه های ریالی هم که مشخص است بازار خریدهای خوبی انجام می دهد. با این حال ممکن است در سه ماه پایانی سال به واسطه خبرهایی که مخابره می‌شود افت و خیزهای داشته باشیم اما  اگر خبر تهدید کننده خاصی به بازار مخابره نشود جای نگرانی وجود ندارد.

کد خبر: ۶۲٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha