۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
 گروکشی بانک ها تمامی ندارد؛ رهن شش دانگ سند شهرک های صنعتی
بازار گزارش می‌دهد؛

گروکشی بانک ها تمامی ندارد؛ رهن شش دانگ سند شهرک های صنعتی

ساری- باآنکه ۸۸ واحد تولیدی و صنعتی مازندران همچنان در تملک بانک ها قرار دارند اما برخی بانک ها علاوه بر این کارخانه ها، سند مشاع و شش دانگ تمامی شهرک های صنعتی استان را گرو گرفته اند.

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر بیش از هزار و ۲۶ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران مستقر هستند که از این تعداد ۲۵۲ واحد غیرفعال و راکد هستند و شماری از این واحدها توسط بانک ها تملک شده اند.

تملک واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی در مازندران، سبب بروز مشکلات عدیده ای برای دیگر واحدهای مستقر در شهرک های استان نیز شده است چرا که بانک ها سند مالکیت زمین صنعتی شهرک ها و نواحی را در گرو و رهن گرفته اند.

رهن قراردادن زمین و سند مالکیت شهرک های صنعتی سبب شده تا واحدهای جدید و فعال تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی نیز با مسائل  پیامدهایی روبرو شوند، این وضعیت درحالی است که مسئولان و برنامه ریزان مازندران هر روز از کاهش شمار تملک واحدهای تولیدی خبر می دهند درحالی که مسئله اصلی همچنان لاینحل باقی مانده است.

بانک کارخانه و خانه ام را گرو گرفت
علی شیرکوند مدیرعامل یک واحد تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی مازندران است که به دلیل بدهی، بانک منزل مسکونی وی را هم گرو گرفته است، به خبرنگار بازار می گوید: مسئولان برای حمایت از تولید هیچ کار نکرده اند و فقط وعده حمایت می دهند.

وی با اظهار اینکه کارخانه من اکنون با ۱۰ درصد ظرفیت مشغول کار است، می گوید: بانک برای وام چند میلیاردی خانه ام را گرو و دستور تملیک گرفته است، افزود: این درحالی است که قیمت کارخانه من طبق کارشناسی صورت گرفته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

این فعال صنعتی با بیان اینکه تفکرات موجود در بخش دولتی ضد تولید است، تصریح کرد: مشاع بودن سند اراضی صنعتی از جمله مشکلاتی است که باید برای رفع آن برنامه ریزی شود.

در حال حاضر دو هزار و هکتار اراضی صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران وجود دارد سند این اراضی در تملک بانک ها قرار دارد و این مسئله سبب مشکلات حقوقی فراوانی شده است. شهرک صنعتی امام خمینی ساری ۱۰ هکتار وسعت دارد که کل این اراضی در گرو و رهن بانک است و تلاش های سالیانه برای خروج از رهن نتیجه ای نداده است.

بررسی برآیندها نشان می دهد در حال حاضر اگر کارخانه موجود در شهرک های صنعتی به بانک بدهی داشته باشد و توقیف شود به دلیل در رهن بودن سند شهرک، بقیه واحدها نیز دچار مشکل می شوند.

مشکل سند مالکیت دغدغه شهرک های صنعتی است
فرجی مدیر شهرک صنعتی امام خمینی ساری در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مشاع بودن اراضی زمین صنعتی و بروز مشکل برای نقل و انتقال سند زمین با بیان اینکه این مسئله مربوط به دیروز و امروز نیست و به ۲۰ سال قبل برمی گردد، گفت: زمانی که شهرک های صنعتی ایجاد می شد، وزارت صمت تصمیم گرفت شهرک های صنعتی را ساماندهی کند.

وی با اشاره به اینکه ارزشمند بودن اراضی صنعتی مازندران سبب شده تا مشکلات متعددی ایجاد شود، گفت: شهرک های صنعتی در نزدیک شهرها و شعاع زیر ۳۰ کیلومتری مستقر هستند و مشکل سند مالکیت از دیگر دغدغه ها است.

وی گفت: برخی واحدهای صنعتی در سال های گذشته از بانک ها وام گرفتند وسندهای مالکیت و دفترچه قرارداد سه جانبه آنها در رهن بانک قرار دارد.

فرجی یادآور شد: در استان مازندران شهرکها و نواحی صنعتی مختلفی فعالیت دارند و هر شهرکی مقررات و شرایط خاص خود را دارد و وقتی قرار شد برای شهرک ساری سند بگیریم عنوان شد بخشی از اراضی آن وقف است اما با رایزنی های مختلف و پیگیری های متعدد توانستیم با رایزنی مشکل را حل کنیم و بخشی از اراضی را از وقفیت خارج کردیم.

فرجی با اشاره به اینکه برخی واحدها توسط بانک ها تملک شدند، گفت: یک واحد صنعتی با اصل سند مالکیت و دفترچه همراه خود، پلاک ثبتی را در رهن بانک قرار داده و اکنون به خاطر یک واحد صنعتی سند یک شهرک صنعتی ۱۰ هکتاری در رهن است.

مدیر شهرک صنعتی امام خمینی ساری با اظهار اینکه نسبت به دریافت مشاور اقدام کردیم تا با حفظ حقوق بانک برای تملیک اقدام شود، افزود: متاسفانه بانک های استان اعلام می کنند اختیارات لازم را ندارند و این مسئله را به ستاد کشوری واگذار کرده اند

وی یادآور شد: طی چهار پنج سال گذشته نتوانستیم با بانکها به توافقی برسیم، گفت: این درحالی است که حاضریم تعهدات لازم را بدهیم و فقط درخواست داریم تا سند مشاع را به نام شهرک های صنعتی منتقل کنند و زمانی که سند صادر شد سند تملیکی را به نام بانک ها منتقل می کنیم.

سرانه زمین صنعتی در مازندارن کوچک است
همچنین سید مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کوچک بودن سرانه زمین صنعتی در استان، مشکل سند مالکیت را از جمله موانع بیان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با متولیان امر مسئله رهن سندهای مشاع را پیگیری و برای رفع آن برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم صنایع بزرگ را در استان جذب کنیم، یادآور شد: در حال حاضر متوسط زمین صنعتی در استان 35 هکتار است و به دلیل دررهن بودن سند مالکیت، برخی واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات و کارهای مربوطه با مشکل مواجه هستند.

۹۷ واحد تولیدی مازندران از تملک بانک ها خارج شده است
تا شروع سال ۱۸۵ واحد تولیدی و صنعتی در مازندران توسط بانک ها تملک شده بودند که امسال ۹۷ واحد از تملک خارج و بقیه همچنان در تملک بانک ها قرار دارند، احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با اشاره به عزم و جدیت دولت برای احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال اظهار داشت: در سال جاری تاکنون بیش از ۶۰ واحد تولیدی در استان احیا و به مدار تولید بازگشتند.

وی با اظهار اینکه بیش از ۱۸۵ واحد تولیدی در استان تحت تملک بانک ها بودند، افزود: با تلاش ستاد تسهیل و همکاری دستگاه ها و بانک ها در قالب برنامه جهش تولید شمار آن ها به ۸۸ واحد واحد کاهش یافته است.

وی با عنوان اینکه ۹۷ واحد از تملک بانک‌ها خارج شدند، گفت: از مجموع واحدهای تحت تملک بانک ها ۳۰ واحد فعال و بقیه غیرفعال هستند.

 صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی و نواحی استان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که ضعف زیرساخت ها، نداشتن آب و برق، مشاع بودن سند، کمبود مواد اولیه و غیره است و این مسائل سبب شده تا در حال حدود ۳۰ درصد از کارخانه های مستقر در این شهرک ها غیرفعال و راکد باشند.

کد خبر: ۶۲٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha