۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
کارآفرینی دیجیتال و مدیریت ماتریسی
یادداشت؛

کارآفرینی دیجیتال و مدیریت ماتریسی

نوشهر- «میزان توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر شاخص های توسعه اقتصادی است»، این بخشی از یادداشت زینب بنی شیخ الاسلامی مدرس دانشگاه و پژوهشگر است که برای بازار ارسال شده است.

زینب بنی شیخ الاسلامی؛ بازار: یکی از مهم‌ترین عواملی که بر شاخص‌های توسعه اقتصادی اثر می‌گذارد، میزان توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی است. با ظهور انقلاب دیجیتال در عرصه های مختلف جامعه بالاخص در اقتصاد و تجارت، شیوه نوینی از کسب و کارها بازآفرینی و یا خلق شدند که در زمره کارآفرینی دیجیتال قرار خواهند گرفت و یا عملکردی از بازآفرینی مشاغل و کسب و کارها در فضای دیجیتالی شدن و دیجیتالی سازی هستند.

برای فهم این پدیده نو که با تغییر پارادایم های اقتصادی و انتقال از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانشی مفهوم سازی می شود می بایست ابتداً تعریفی از اقتصاد دیجیتال که در بستر تحول دیجیتال رخ داده است، صورت گرفته و کارآفرینی دیجیتال که کارکرد این پدیده محسوب خواهد شد، تبیین شود.

تحول دیجیتال به تغییر در شیوه انجام کار و گاهی اوقات تعریف سبک‌های کاملا جدیدی از مشاغل، ساز و کارهای اجتماعی، حکومت داری و مدیریت در همه امور اشاره دارد. در این مفهوم که توجه نویسنده به بخش اقتصادی و تجاری آن بوده این گونه تعریف می شود که تمامی کسب ‌وکارها یک قدم به عقب برداشته و تمامی فعالیت‌های خود از سیستم‌های داخلی گرفته تا شیوه تعامل با مشتری را مورد بازبینی قرار می‌دهند، زیرا برای رقابت و بقای خویش نیازمند این بازبینی خواهند بود.

تحول دیجیتال مفهومی است که به تحولات بنیادین در فعالیت ها و نگاه ویژه به کسب‌وکارها اشاره می‌کند که این دست از تغییرات پایه ای و در لایه های مختلف اجتماع صورت می پذیرد. تحول دیجیتال شتابدهنده ی با ماهیتی درونی است که کارکردش علاوه بر درون مرزی بر عملکردهای برون مرزی در بعد جهانی و یا منطقه ای بسیار پدیدار خواهد بود.

اقتصاد نوین به فناوری اطلاعات و ارتباط تنها به عنوان یک ابزار پیش برنده تغییرات نگاه نمی کند، بلکه آن را وسیله ای برای آ زاد سازی پتانسیل خلاق و دانش نهفته در انسان می داند که حکمرانی خوب به واسطه پذیرش مشارکت عمومی و حلقه اتصال با جامعه مدنی به صورت سیستماتیک این امر را تسهیل می کند.

اطلاعات پاشیه آشیل عصر دیجیتال
اطلاعات پاشنه آشیل عصر دیجیتال است که در بکارگیری از تحولات دیجیتالی و همچینن اقتصاد دانشی با انبوهی از داده ها مواجه خواهیم شد. توسعه فضای کسب وکار دیجیتال با طراحی سیستم رصد رفتارهای ضدرقابتی بازیگران حاکمیتی و کمک به شبکه سازی بنگاه های نوپا، کوچک و متوسط ، متمرکز بر فناوری های تحول دیجیتال حول بنگاه های بزرگ و وجود جامعه ای سالم و مشارکت جو با اقتصادی هوشمند و دارای رشد پایدار و حاکمیتی کارآمد و شفاف درنتیجه بهره گیری از فناوری های دیجیتال پیشایندهایی محسوب می شوند که در کنار کارکردهای سنتی اقتصاد بر مفاهیم نوظهوری مانند کارآفرینی دیجیتال دست یابند که رشد اقتصادی را نهادینه می سازد.

با به‌کارگیری این مفهوم در یک سازمان یا کشور تداعی خلق و یا نفوذ فناوری‌هایی همچون رایانش ابری (Cloud Computing)،اپلیکیشن‌های موبایل (Mobile Applications)، شبکه‌های اجتماعی (Social Networking)،کلان داده ها، داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها (Data Mining/Data Analytics)، هوش مصنوعی (AI) و …است. حال در گذار از این تحول شگرف شرکت ها، مدیران و افراد به منظور فعالیت در بازار که همگان بر تغییر ساختارهای آن اذعان دارند می بایست ابزارهای استقرار این تحول را با انعطاف پذیری و هوشمندی بکار گیرند.

به کارگیری از این ابزار نیازمند خلق فعالیت و یا ایده های نوین خواهد بود ، یا مهندسی مجدد بر پایه ارزش آفرینی تا به هدف غایی تحول دیجیتال که همان ارزش آفرینی است دست یابند. کارآفرینی دیجیتالی به معنی تام و کمال، محرک ارزش‌افزوده در بازارهای کسب‌وکار است. معنی ارزش افزوده و بهره‌وری را صنعت‌گران و اقتصاددانان و کارآفرینان بخوبی درک می‌کنند و رسیدن به این دو مولفه، یکی از دشوارترین فعالیت‌ها و فرایندهای کاری در جهان است که بالطبع، موفق‌ترین شرکت‌ها و انسان‌های کره زمین را می‌توان افرادی دانست که توانسته‌اند با هنر و توانایی خود، بر این دو مولفه فائق آیند.

کارآفرینی دیجیتالی واقعیتی غیرقابل انکار است
کارآفرینی دیجیتالی و توسعه خدمات الکترونیک، واقعیتی غیرقابل انکار است. کارآفرینان دیجیتال شرکت‌هایی هستند که با تعریف شغل‌های خاصی که مبتنی بر وب است، کارمندان مختلفی را براساس موضوع پروژه، جذب کرده و از آنها در مدت و روش خاص، بهره‌برداری می‌کنند. معمولاً این مراکز، روندکاری خود را درشبکه وب و از طریق آن دنبال می‌کنند.

هدف مداری که لازمه این نوع از کارآفرینی است از نگاه سنتی شیوه های مدیریتی خود را رهانیده و بر پایه مدیریت بر اساس هدف و نتیجه ای که اتخاذ میگردد تاکید دارد بر خلاف سلسله مراتب یا مدیریت مستقیم کارکنان و کنترل دائم آنان. کارآفرینی دیجیتالی از منظر شهروند دیجیتال و ارتقای سطح زندگی، رویکردی به جایگاه اثربخش مکانیزم های دیجیتال خدمات نوین است.

کد خبر: ۶۲٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha