۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
هدف‌گذاری اشتغال موجود منجر به رشد اقتصادی گلستان نمی‌شود
یک کارشناس اقتصادی:

هدف‌گذاری اشتغال موجود منجر به رشد اقتصادی گلستان نمی‌شود

گرگان- یک کارشناس اقتصادی گفت: هدف‌گذاری انجام شده برای اشتغال گلستان هدف‌گذاری معقولی نیست و منجر به رشد اقتصادی در استان نمی‌شود.

علیرضا عبداللهی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اشتغال گلستان از چند جنبه قابل بررسی است و اگر به درستی به کلیات آن در اقتصاد کشور و استان نگاه کنیم در می‌یابیم که هدف‌گذاری برای اشتغال به وسیله دولت انجام می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال اعلام می‌شود دو هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا در گلستان پرداخت و برای ۳۰ هزار نفر شغل ایجاد شد؛ اما واقعیت‌های موجود و آنچه مردم می‌بینند با آنچه از سوی مسئولان مطرح می‌شود متفاوت است.

این کارشناس اقتصادی به دلایل این موضوع هم اشاره و بیان کرد: هدف‌گذاری اشتغال استان هدف‌گذاری معقولی نیست که منجر به رشد اقتصادی شود.

وی تصریح کرد: در واقع باید بنگاه اقتصادی به درآمد بیشتری برسد تا خود بنگاه تشخیص دهد شغل بیشتری ایجاد و نیروی جدید استخدام کند اما عملا این اتفاق را شاهد نیستیم.

عبداللهی به برنامه اشتغال کشور اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از کارشناسان اقتصادی به دولت مشاوره دادند با پرداخت تسهیلات رشد اقتصادی ایجاد می‌شود اما سوابق نشان می‌دهد نه تنها اشتغال پیش بینی شده ایجاد نمی‌شود بلکه شاهد رشد اقتصادی هم نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است با پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در گلستان ۳۰ هزار شغل ایجاد شود اما هیچ وقت آماری از افراد بیکار شده ارائه نمی‌شود.

عبداللهی اضافه کرد: حجم اقتصادی محدود است به عنوان مثال وقتی شما ۱۰ مرغداری جدید در استان ایجاد می‌کنید و میزان مصرف داخل و صادرات مرغ از استان ثابت است در واقع شما تعدادی از واحدهای تولیدی قدیمی را که از توان کمتری برخوردار بوده‌اند از عرصه تولید خارج می‌کنید.

وی تأکید کرد: شاید طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که مورد حمایت قرار گرفته‌اند چند شغل جدید ایجاد کنند اما چون رشد اقتصادی در استان ایجاد نمی‌شود در نهایت تعدادی از واحدهای اقتصادی استان تعطیل می‌شوند و مسئولان آماری از آن‌ها ارائه نمی‌کنند و به همین دلیل هیچگاه آمار مسئولان در حوزه اشتغال با واقعیت‌های موجود در جامعه تطبیق ندارد.

کد خبر: ۶٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha