۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
نابودی اقتصاد شهرهای کوچک با ایجاد فروشگاه‌های بزرگ
نماینده مجلس هشدار داد

نابودی اقتصاد شهرهای کوچک با ایجاد فروشگاه‌های بزرگ

علیزاده، نماینده مجلس اظهار کرد: تأسیس فروشگاه‌های بزرگ به تدریج اقتصاد شهرهای کوچک را از حیث تولیدات محلی نابود می‌کند.

به گزارش بازار، علی اکبر علیزاده نماینده مجلس درمورد تبعات تأسیس فروشگاه‌های بزرگ در شهرهای کوچک گفت: فروشگاه‌های بزرگ یک وصله نچسبی به این شهرها هستند.

وی با بیان اینکه تأسیس فروشگاه‌های بزرگ به تدریج اقتصاد شهرهای کوچک را از حیث تولیدات محلی نابود می‌کند افزود: در گذشته کسبه عمده اجناس مورد نیازشان را از خود تولیدکنندگان محلی تهیه می‌کردند که باعث ایجاد یک چرخه اقتصادی هم می‌شد اما با تأسیس فروشگاه‌های بزرگ و متمرکز در شهرهای کوچک قطعاً اقتصاد محلی و کارخانه‌های کوچک به سمت ورشکستگی و نابودی خواهند رفت.

علیزاده گسترش اشتغالزایی را از اصلی ترین وظایف دولت برشمرد و گفت: فروشگاه‌های بزرگ در شهرهای کوچک ۵۰ شغل را به صورت طبیعی از بین می‌برند چراکه امکان رقابت از کسبه خرد گرفته می‌شود و بعد از مدتی هم از دور خارج خواهند شد.

وی همچنین به تأثیر این فروشگاه‌ها بر افزایش اجاره مغازه‌ها در شهرهای کوچک هم اشاره و بیان کرد: اجاره مغازه در شهرهای کوچک حد طبیعی خودش را دارد اما این فروشگاه‌ها وصل به کلان ثروتمندان هستند و اجاره آن‌ها هم بسیار بالاست و همین موضوع خود به خود اجاره مغازه‌های دیگر را هم بالا می‌برد.

نماینده مجلس تصریح کرد: دولتها به ویژه دولت دکتر روحانی همیشه راحت ترین و بی دردسر ترین راه را برای خود انتخاب می‌کند، این دولت شبکه توزیع را به چند کلان سرمایه دار داده که می‌تواند امنیت ملی را هم به خطر بیندازد درصورتیکه ما اتاق اصناف داریم که نماینده مردم هستند.

علیزاده با اظهار اینکه سیستم متمرکز فروشگاه‌های بزرگ هیچ تناسبی با مغازه‌های محلی ندارد گفت: این فروشگاه‌ها حتی حرف فرماندار و استاندار را هم گوش نمی‌کنند زیرا مستقیماً به خود وزارتخانه وصل هستند و اقتصاد محلی را دچار چالش‌های شدیدی می‌کنند.

در ادامه، محمد هاشمی فرد عضو اتاق بازرگانی تهران حرکت در مسیر توسعه یافتگی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اینکه ما فقط فضایی را در اختیار توسعه فروشگاه‌های بزرگ قرار دهیم که باعث رکود شدید کسب و کارهای کوچک به ویژه در روستاها و شهرستانها شوند فاجعه‌ای است که تا الان هم رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه شکل بسیاری از کسب وکارها با پیشرفت تکنولوژی و ابزار الکترونیکی تغییر کرده افزود: این موضوع درمورد تاکسی‌ها و آژانس‌ها هم اتفاق افتاد بطوریکه الان نمی‌توان بین آنها در شهرها و کلان شهرها تفکیکی قائل شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است که فروشگاه‌های بزرگ در شهرهای کوچک قیمت اجاره‌ها و کسب و کارها را دچار تغییراتی می‌کند اما راه حل ما در حذف این فروشگاه‌ها هم نیست و باید روش این فروشگاه‌ها را اصلاح کرد.
وی از رفتار سوداگرانه بسیاری از فروشگاه‌ها انتقاد و بیان کرد: برخی فروشگاه‌ها سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند که در نهایت به ضرر مشتریان است.

هاشمی فرد تعامل و هم فکری نزدیک اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس را در شناسایی مشکلات و تبیین راهکارها در این حوزه بسیار ضروری دانست و گفت: در مرحله نهایی هم باید اجرا و نظارت دقیقی اعمال شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دولت کفایت لازم را برای حضور موثر در بخش اجرایی حوزه بازار ندارد گفت: سیستم بازار ما واقعاً خجالت آور است، متأسفانه ما هنوز یک نظام رگولاتور و تنظیم گر نداریم که دیگر دچار کمبود کالا نشویم اما تا زمانی که تصمیم سازان ما افراد سطحی نگر باشند این اتفاقات هم طبیعی است.

کد خبر: ۶۲٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha