۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
دل به نقاط حمایتی و مقاومتی نبندید؛ ارزش معاملات روند بازار را مشخص می‌کند
مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با بازار؛

دل به نقاط حمایتی و مقاومتی نبندید؛ ارزش معاملات روند بازار را مشخص می‌کند

 محمد علی شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه می‌گوید: ارزش معاملات بازار نشان دهنده روند بازار در آینده است و اتفاق مثبتی که به نظرم در این روزها افتاده نزدیک شدن بازار به تثبیت رقم ارزش معاملات بازار است.

بازار: گروه بورس: گفتگوهای متنوعی از کارشناسان بازار سرمایه تاکنون داشتیم که گاهی از میان آن‌ها برخی که بر تحلیل تکنیکال تسلط داشتند نقاطی را به عنوان نقاط حمایتی و نقاطی را به عنوان نقاط مقاومت معرفی می‌کردند، که در بیشتر مواقع به خصوص در دوران ریزش بازار نقاط شاخص از نقاط حمایت و مقاومت رد می‌کرد ولی گاهی هم در این نقاط واکنش نشان می‌داد، به هر حال سهامداران خرد هم نسبت به این نقاط حساسیت داشتند و با نزدیک شدن به آن‌ها یا خرید می‌کردند یا سهام خود را نقد می‌کردند که دچار زیان نشوند.

پیدا کردن چنین نقاطی نیاز به تحلیل دارد و نوشتن در مورد آن از حوصله این گزارش خارج است، اما اینکه آیا جایگزین یا مورد دیگری که بتواند تقریبا کار نقاط حمایتی و مقاومتی را بیان کند وجود دارد یا نه؟ سوالی است که در ابتدای گفتگویی که با محمد علی شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه داشتیم، پرسیدم و او که به نظر می‌رسد زیاد به این نقاط اعتقادی ندارد، ارزش معاملات را یکی از ملاک های خوب برای سنجش بازار دانست. او در قسمتی دیگر از گفتگو با بازار در مورد منابع صندوق توسعه ملی که به صندوق تثبیت بازار تزریق شد، پیشنهاد داد که باید برای آن تیمی از بزرگان بازار تشکیل شود تا این منابع در تثبیت بازار اثرگذار باشد.  

*تحلیل‌گران تکنیکال هر از چند گاهی نقاط حمایت و نقاط مقاومت برای شاخص کل مشخص می‌کنند که از نظر تکنیکالی این نقاط تا حد زیادی درست است، اما می‌بینیم که بازار یا شاخص کل زیاد به این نقاط توجهی ندارد، از طرفی وقتی به این نقاط می‌رسیم رفتارهای معاملگران خرد بازار کمی متفاوت می‌شود که به نظر می‌رسد نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد، از نظر شما چقدر این نقاط قابل اعتماد هستند؟
خیلی از افرادی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، نقاطی را مطرح می‌کنند که اگر شاخص از این نقطه عبوری یکسری اتفاقات می‌افتد یا اگر از این عدد، شاخص پایین‌تر بیایید  فلان اتفاق می‌افتد، به نظرم این اعداد و تعیین چنین اعدادی باعث شکل گیری نوسان در بازار می‌شود و یکسری از افراد با منفی شدن بازار فروشنده می‌شود و با مثبت شدن شاخص خریدار. این که گفته می‌شود در فلان نقطه شاخص به حمایت رسیده است و در فلان نقطه مقاوم است و از این دست صحبت‌ها، این موضوعات جزو ذات بازار است و آنچه که باید روی آن متمرکز شویم ارزش معاملات بازار است.

ارزش معاملات بازار نشان دهند روند بازار در آینده است و اتفاق مثبتی که به نظرم در این روزها بازار افتاده نزدیک  شدن بازار به تثبیت رقم ارزش معاملات بازار است. به نظرم ارزش معاملات بالای ۲۲ هزار میلیارد تثبیت می‌شود و اگر از این رقم بالاتر برود می‌توان به آینده بازار امیدوار بود.

بیشتر سهامداران به دنبال سهم‌های منفی با قیمت پایین هستند
*آیا باز مانند ۶ ماهه ابتدای سال شاهد رفتار هیجانی سهامداران خرد است؟

خیر، نسبت به گذشته، رفتارهای هیجانی که سهامداران خرد داشتند را در بازار مشاهده نمی‌کنیم، نه اینکه وجود ندارد اما نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. به عنوان مثال ما قبلا وقتی که بازار مثبت می‌شد تقاضای خرید  افزایش پیدا می‌کرد اما الان در زمان منفی بازار، تقاضا خرید  زیاد می‌شود. سرمایه‌گذاران خرد مثل قبل نیستند که سهمی را که قیمت بالای دارد یا مثبت است خریداری کنند الان بیشتر سهامداران به دنبال سهم‌های منفی با قیمت پایین هستند.

به هر حال سهم‌های کوچک به خاطر نقدینگی کمتر و همچنین هماهنگ بودن سهامداران عمده، راحتر رشد می‌کند اما از طرف دیگر خروج از سهم هم به خاطر قفل شدن صف و همچنین بحث نقدینگی سختتر است

در کل خریداران حواسشان جمع شده، وقتی بازار مثبت می‌شود شروع عرضه‌های زیاد می‌شود اما در گذشته این گونه نبود و خریداران چشمشان را می‌بستند و خرید می‌کردند. الان مقداری شرایط تغییر کرده و با سهامدارانی روبه رو هستیم که مثل گذشته رفتار نمی‌کنند. مثلا قبلا وقتی ایران خودرو و سایپا منفی می‌شد صف فروش شکل می‌گرفت، ولی در این شرایط زمانی که این سهم‌ها منفی شوند تقاضا در آن زیاد می‌شود و صف‌های فروش هم طولی نمی‌کشد که جمع می‌شوند به طور کلی مثل قبل نیست که خریداران با هر قیمتی سهم را بفروشند یا خرید بزنند.

*سهم‌های کوچک در این روزهای بازار استقبال بیشتری نسبت به سهم‌های بزرگ داشتند، که سبز بودن شاخص کل هم وزنم چنین ادعای را تاکید می‌کند، آیا ادامه این روند به ضرر سهامداران خرد در بحث نقدشوندگی نمی‌شود؟ پیشنهاد شما در این شرایط بازار به سهامداران چیست؟

به هر حال سهم‌های کوچک به خاطر نقدینگی کمتر و همچنین هماهنگ بودن سهامداران عمده، راحتر رشد می‌کند اما از طرف دیگر خروج از سهم هم به خاطر قفل شدن صف و همچنین بحث نقدینگی سختتر است. اگر پول داخل بازار باشد هجوم به سمت سهم‌های کوچک مشکل ساز نیست، ولی بازار در شرایط حال حاضر بسیار شکننده است و باید رفتار حقوقی‌ها سنجیده‌تر از قبل باشد نه اینکه با رفتار خود قیمت سهمی را چندین برابر کنند و بعد خریداری برای فروشندگان سهم نباشد.

باید بزرگان بازار و به عبارتی ریش سفیدان آن یک تیم با یک برنامه مدون به منظور هدایت منابع صندوق تثبیت در جهت رشد بازار تشکیل دهند، تا این منابع به درستی در بازار تزریق شود

پیشنهادم این است که، اگر بین دو سهم که یکی دارای بنیاد است و دیگری بنیادی ندارد بخواهیم مقایسه کنیم، سهمی که بنیادی ندارد در اولین اصلاح نابود می‌شود و شاید از بین برود اما آن سهمی که بنیاد دارد بعد از اصلاح باز هم روند خود را طی می‌کند. من حرفم این است که سهامداران نباید وارد این بازی‌هایی که حاصل جو روانی در بورس است؛  بشوند. شاید خیلی‌ها دوست دارند با این جو سازی‌ها بهره ببرند و خارج از دید سازمان حرکتی بکنند، ولی ما بیشتر دنبال این هستیم که حتما سهامداران تازه وارد آموزش ببینند و یا با افراد متخصص مشورت کنند. این افراد باید صبر هم داشته باشند و به صورت هیجانی چه در خرید و چه فروش اقدام نکنند. کسانی که سبد گردانی می‌کنند و یا سهامداران معمولی که پرتفوی دارند، پیشنهاد می‌کنم که سبد سهام خود را  متنوع کنند که اگر یک صنعت در یک بازه زمانی دچار افت شد صنعت دیگر آن را بالانس کند.

*بعد از خبری مبنی بر تزریق هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، این انتظار می‌رود که این پول در جهت تثبیت بازار به کار گیری شود، اما این شائبه هم وجود دارد که ممکن است این منابع صرف خرید سهام های دولتی شود، به نظر شما برای اینکه این منابع به درستی در جای خودش مورد استفاده قرار بگیرد چه راه حلی وجود دارد؟
به نظر می‌رسد حقوقی‌های دولتی و یا صندوق تثبیت برای نگهداری ارزش سهم‌های دولتی و عدم ایجاد نارضایتی بین مردم به صورت دستوری نماد دولتی را خریداری می‌کنند، اگر بخواهد پولی که از صندوق توسعه ملی وارد بازار می‌شود  اینگونه خرج شود، اثری در تثبیت بازار نخواهد داشت.  برای اینکه این پول در تثبیت بازار کمک کند به نظر من باید بزرگان بازار و به عبارتی ریش سفیدان آن یک تیم با یک برنامه مدون به منظور هدایت منابع صندوق تثبیت در جهت رشد بازار تشکیل دهند، تا این منابع به درستی در بازار تزریق شود. ما همیشه به سهامداران پیشنهاد می‌کنم که با تحلیل سهم را خریداری کنند؛ بالاخره افرادی هم در حقیقی‌ها وجود دارد که به بازار جو می‌دهند. ما اعلام می‌کنیم که سهامداران، سهم‌هایی را بخرند که بنیاد داشته باشد،  شما می‌دانید که سهم‌های بنیادی مشمول نوسانات روزانه نمی‌شود

کد خبر: ۶۲٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha