طلای کثیف کهگیلویه و بویراحمد زیر خروارها خاک؛ محرومیت به نبود زیرساخت ها دامن زد
گزارش بازار؛

طلای کثیف کهگیلویه و بویراحمد زیر خروارها خاک؛ محرومیت به نبود زیرساخت ها دامن زد

یاسوج- محرومیت ها در کهگیلویه و بویراحمد به نبود زیرساخت های بازیافت نیز رسیده تا این استان طلای کثیف را بدون هیچ بهره ای به خاک بسپارد.

صدیقه امیدی؛ بازار: بازیافت کلید واژه بسیار مهم این روزهای بسیاری از کشورها شده و حتی در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز، این ظرفیت در خدمت به بشر بازوهای حفظ محیط زیست، بهره وری اقتصادی، چرخه استاندارد کاور اجناس و رونق اشتغال را فعال کرده تا بسیاری از کشورها طلای کثیف را مدیریت کرده و از چرخه خانه تا بازگشت مجدد به بازار فرآیندی پول ساز شکل بگیرد.

در ایران نیز در بسیاری از استان های کشور الگوهای بازیافتی شکل گرفته و خروجی های مناسبی نیز داشته است.

با نگاه به نقشه ایران، وارد محدوده زاگرس می شویم، منطقه ای از کشور که بلوط ها نماد ایستادگی و رودها زندگی را جاری می کنند و در قلب زاگرس، استان کهگیلویه و بویراحمد با تمام ظرفیت های بالقوه اش، علیرغم همه تلاش ها همچنان نیست ها را با خود یدک می کشد.

۱۰ درصد ظرفیت آبی کشور در کهگیلویه و بویراحمد است
مصداق بارز تایید این مهم ظرفیت های این استان از قبیل نفت و گاز، منابع آبی و گیاهان دارویی با تکیه بر زمین های حاصل خیر است.

سرزمین رود و آب و باران با تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور، حجم تجدید پذیر هشت میلیون و ۵۱۳ هزار متر مکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران را در خود می بیند.

چنین استانی می تواند کلید توسعه آبی بخش مهمی از کشور باشد، اما چالش هایی نیز منابع آبی این استان را با آسیب مواجه می سازد.

به چرخه بازیافت که برگردیم، اگر مدیریت پسماند مناسبی در استانی با چنین ظرفیت منابع آبی شکل نگیرد، در آینده خطر آلودگی آب ها به عنوان یک تهدید بالقوه احساس خواهد شد.

خاکی که با دفن زباله جان می دهد
آسیبی که شیرابه حاصل از دفن و دود حاصل از سوختن زباله اش می تواند به چشم آیندگان این دیار رود، باید مدیریت شود.

به یقین زیبنده سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد نیست که خاک حاصل خیزش با دفن زباله و آسمان آبیش با دود ناشی از سوختن جان دهد.

استانی که رنج محرومیت های بسیاری را به دوش کشیده، امروزه در قلب یکی از مهاجر پذیر ترین شهرهای کشور حتی یک کارخانه بازیافت را در قلب خود نمی بیند.

اما بررسی وضعیت فعلی مدیریت پسماند در این استان، حاکی از نگاه جدید به این مهم در سطح شهرهای آن است.

شهر یاسوج فراتر از میانگین کشوری زباله تولید می کند و میزان تولید روزانه آن قریب به ۳۰۰ تن است

شهردار یاسوج در گفتگو با بازار گفت: در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد  یعنی شهر یاسوج روزانه ۳۰۰ تن زباله تولید می شود.

نستهن مقدم افزود: این زباله ها برای دفن به منطقه ایجاد شده در دو پشته دشتروم منتقل می شوند.

مقدم با بیان اینکه در سال های گذشته شهر یاسوج از ضعف محل دفن و عدم زیرساخت بازیافت رنج می برد، تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و تعاملات با بخش های مختلف، کلید آغاز سایت بازیافت شهر یاسوج با محوریت ایجاد کارخانه بازیافت در همان منطقه دو پشته زده شد.

ساخت اولین کارخانه بازیافت و پسماند کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج در دست اقدام است
مقدم سرانه تولید زباله شهر یاسوج را فراتر از میانگین کشوری دانست و گفت: ایجاد زیرساخت های کارخانه بازیافت نقطه عطفی در مدیریت پسماند و توسعه ظرفیت های بازیافتی استان است.

مقدم با اشاره به پیشرفت حاصل در  ایجاد این کارخانه، اظهار کرد: برخی از قطعات این کارخانه در شهرک بلکوی یاسوج در دست ساخت است.

شهردار یاسوج گفت‌: مسیر دسترسی به این سایت به طول سه کیلومتر آسفالت شده است.

وی افزود: همچنین ظرفیت گاز، آب، برق و خدمات با همکاری استانداری و دستگاه های خدمات رسان در حال ایجاد دسترسی است.

مقدم با اشاره به حفظ منابع و جلوگیری از بروز مشکلات زیست محیطی، اظهار کرد: تحقق ماده ۵۰ قانون اساسی و کاهش آسیب به محیط زیست از محورهای اجرای طرح احداث کارخانه پسماند است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج نیز از تولید دو تن زباله توسط هر خانوار یاسوجی در سال به شکل میانگین خبر داد و گفت: میانگین تولید زباله در سایر مناطق کشور یک تن برای هر خانوار در سال است.

سید محمد کریمی ظهر دوشنبه یکم دی ماه در جمع مدیران حوزه پسماند در یاسوج، افزود: ۴۰ درصد زباله تولیدی شهروندان یاسوجی خشک است.

با ایجاد نخستین کارخانه پسماند استان در یاسوج، بخش زیادی از مشکلات رفع  و ساخت کارخانه تولید کمپوست از زباله عملیاتی می شود

کریمی تصریح کرد: افزایش تولید زباله شهر یاسوج آن را با چالش و مشکلات دفن رو به رو می کند و باید فرهنگ سازی مناسبی در این راستا شکل بگیرد.

وی تغییر شکل عرضه مواد مصرفی، تغییر الگوی مصرف و افزایش استفاده از ظروف یک بار مصرف را از جمله موارد افزایش تولید زباله در این شهر دانست و اظهار کرد: با ایجاد نخستین کارخانه پسماند استان در یاسوج، بخش زیادی از مشکلات رفع  و ساخت کارخانه تولید کمپوست از زباله عملیاتی می شود.

پسماند فرصتی طلایی برای بخش خصوصی و ظرفیتی برای ایجاد منابع اقتصادی
معاون اقتصادی استانداریکهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه می توان تهدیدات زیست محیطی پسماندها را با مدیریت صحیح به فرصتی برای درآمدزایی تبدیل کرد، گفت: صنعت بازیافت به‌عنوان یکی از صنایع مهم و درآمد زا در سراسر جهان مطرح است.

حشمت الله صمیمی دوست با بیان اینکه درآمدزایی بالای صنعت بازیافت زباله برخی از کشورها را ترغیب به واردات زباله می کند، گفت: صنعت بازیافت در ایران صنعتی نوپا بوده ولی از نظر اقتصادی و زیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

باید با مدیریت صحیح، ‌درصد قابل ‌توجهی از پسماند ها و ضایعات غیر قابل استفاده را به منابع اقتصادی تبدیل کرد

وی تصریح کرد: می توان با نوآوری در زمینه بازیافت و استفاده از تجهیزات مناسب زمینه را برای تولید محصولات بازیافتی با کیفیت بالا ایجاد کرد.

صمیمی دوست افزود: پسماند و زباله، در حال حاضر یک تهدید زیست محیطی در کشور ما محسوب می شود که می توان با برنامه ریزی و مدیریت صحیح به فرصتی طلایی برای بخش خصوصی تبدیل شود.

وی اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد پسماندها اکنون معضلی هستند که تنها به آلودگی محیط زیست می انجامند و بازیافت در بخش کوچکی توسط افرادی انجام می شود که ضایعاتی نظیر انواع قوطی، اجسام فلزی و مواد پلاستیکی را در درون سطل­‌های زباله محلات و کوچه­­‌ها، مراجعه به درب منازل و خرید ضایعات از خانوارها و همچنین از طریق زیرورو کردن محل دپوی زباله­‌های شهری جمع آوری می کنند.

صمیمی دوست افزود: باید با مدیریت صحیح، ‌درصد قابل ‌توجهی از پسماند ها و ضایعات غیر قابل استفاده را به منابع اقتصادی تبدیل کرد.

سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد برای بهتر نفس کشیدن همتی را طلب می کند که در بخش های مدیریت پسماندش توسعه مطابق با توپوگرافی آن رقم خورده و الگوهای درآمدزایی از این مهم با توسعه زیرساخت ها شکل بگیرد، تا آیندگان آسمان را آبی تر از آنچه هست، نفس بکشند و سرزمین بلوط ها و چشمه ها در قلب زاگرس به سبزی رخ نمایان کند.

کد خبر: ۶۲٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha