۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
فراوانی تولید کره در مقابل کاهش قدرت خرید مردم
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی عنوان کرد

فراوانی تولید کره در مقابل کاهش قدرت خرید مردم

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت: شش برابر نیاز کشور تولید کره داریم و با کاهش قدرت خرید مردم بخشی از این ظرفیت غیر فعال مانده است.

به گزارش بازار، محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت: وجود لبنیات در سفره های مردم حق طبیعی آنهاست ولی نظام سیاستگذاری موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و متاسفانه اذهان عمومی این گرانی را متوجه تولید کنندگان می دانند.

وی افزود: با حذف ۲۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه تولید کره و با توجه به هزینه های تولید، قیمت گذاری کره ۱۰ هزار تومانی باز هم منفعتی برای تولید کننده به همراه ندارد.

بنی طبا با اشاره به آمادگی ظرفیت تولید برای صادرات محصولات گفت: در حال حاضر واردات کره نداریم و روزانه ۱۰۰ تن کره حیوانی تولید می شود و ضمن تامین بازار داخلی توانایی صادرات را نیز داریم.

وی مهمترین دلیل افزایش قیمت کره را حذف ارز دولتی دانست و توضیح داد: در اواخر سال ۹۷حدود ۴۵ هزار تن کره با ارز دولتی وارد کشور شد که پس از انتقال به انبارها تا تابستان ۹۹ به تدریج وارد بازار شد که با نظارت نهادهای امنیتی و نظارتی با قیمت مصوب ۴۰۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار گرفت ولی در حال حاضر با حذف یارانه دولتی نرخ کره بر اساس نرخ آزاد و بر مبنای نظام عرضه و تقاضا محاسبه می شود.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه های تولید باید هر کره ۱۰۰ گرمی به ۱۲ هزار تومان به فروش برسد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود عرضه در تابستان امسال گفت: گزارش کاهش کره های وارداتی موجود در انبار به مسئولان ذیربط داده شد ولی آنها به منظور جلوگیری از دو نرخی شدن محصول ترجیح دادند تا پایان موجودی انبار ها کره ۴۰۰۰ تومانی توزیع شود و این امر در مقطعی بازار را با کاهش روبرو کرد و پس از تولید های داخلی کره با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار گرفت.

وی گفت: کره مشمول قیمت گذاری دولتی نیست و بازار رقابتی تولید کننده ها نرخ را برای مصرف کننده تعیین میکند و هر کدام از تولید کنندگان به منظور تصاحب بیشتر بازار سعی در کاهش قیمت ها دارند ولی هزینه های تولید بیش از این اجازه پایین آوردن قیمت ها را نمی دهد.

کد خبر: ۶۲٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha