۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
زمستان با کاهش قیمت ارز آمد| احتمال رسیدن بهای دلار به زیر ۲۰ هزار تومان با بازگشت به برجام!
«بازار» گزارش می دهد؛

زمستان با کاهش قیمت ارز آمد| احتمال رسیدن بهای دلار به زیر ۲۰ هزار تومان با بازگشت به برجام!

نخستین روز فصل سرد سال در حالی با کاهش قیمت ارز در بازار شروع شد که برخلاف سیر نزولی نرخ این کالا در بازار، بهای طلا و سکه امروز اندکی نسبت به دیروز با رشد قیمت همراه شدند.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ها در بازار ارز و سکه طی هفته های پایانی ماه گذشته نوسانی با شیب ملایم رو به پایین را سپری کرد. هر چند فعالان این بازار آخرین ماه فصل خزان را با ثبات نسبی قیمت ها در بازار سکه و ارز تجربه کردند اما گویا ارز دیگر چون گذشته نه جایی برای افزایش قیمت دارد و نه اینکه سرمایه گذاران بر روی چنین کالایی برای سرمایه گذاری حساب باز می کنند چرا که به خوبی می دانند این بازار پرریسک افق روشنی برای سودآوری ندارد.

قیمت دلار که در اواخر مهرماه رقم ۳۲ هزار تومان را به خود دید، مدتی است در محدوده ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان در نوسان است. نوسان قیمتی که کارشناسان اقتصادی می گویند؛ نرخ واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است و از آنجایی که بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار(تامین نیاز واقعی ارز در سامانه نیما) گام برمی دارد، بنابراین تقاضای کاذب ارز در بازار در حال جمع شدن است و سفته بازی ارزی دیگر رونق چندانی در این بازار ندارد.

خرید ارز در بازار کم شده است
این روزها اگر گذرتان به میدان فردوسی و اطراف آن بیفتد، خواهید دید دیگر چون گذشته خبرآنچنانی از دلالان سودجوی نیست، تابلو قیمت ها نیز هر چند روز یک بار تغییر می کنند. خرید ارز در بازار کم شده و فروشندگان نیز به امید رشد قیمت ها به این بازار رجوع نمی کنند. از طرفی اگر کسی نیاز به دلار داشته باشد برای تهیه این کالا سمت و سوی صرافی های بانکی را در پیش می گیرد تا ارز مورد نیاز خود را (البته محدود) از این مرجع رسمی با قیمت کمتر از بازار آزاد، تهیه کند. همچنین فعالان اقتصادی و تجار نیازمند به ارز نیز اکنون از طریق سامانه نیما اقدام به خرید این کالا می کنند و بانک مرکزی هم به نیازهای واقعی آنها در چارچوب خاص پاسخ می دهد.

کارشناسان اقتصادی و بازار می گویند؛ چنانچه بانک مرکزی، بازار ارز را به این شیوه مدیریت کند و از طرفی سیاست گذاری های کارشناسانه و اصولی خود را در مسیر مهار رشد نقدینگی و تورم در کشور به کارگیرد، قیمت ها بی تردید در بازار ارز و سکه کاهش و منطقی خواهد شد.

چنانچه بانک مرکزی، بازار ارز را به این شیوه مدیریت کند و از طرفی سیاست گذاری های کارشناسانه و اصولی خود را در مسیر مهار رشد نقدینگی و تورم در کشور به کارگیرد، قیمت ها بی تردید در بازار ارز و سکه کاهش و منطقی خواهد شد

بانک مرکزی بخواهد قیمت ارز کاهشی می شود!
البته برخی از خبرگان اقتصادی بانک مرکزی را عامل اصلی نوسان قیمت ارز در بازار می دانند و معتقدند؛ این بانک اگر بخواهد به راحتی می تواند قیمت ارز را در بازار پایین نگه دارد، زیرا مکانیزم عرضه و تقاضا تا حدی تعیین کننده نرخ ارز در بازار است حال از آنجایی که دولت به عنوان ابر دارنده ارز در کشور محسوب می شود، بنابراین با رشد قیمت این کالا اگر بخواهد به راحتی می تواند دست به عرضه ارز بزند و نگذارد قیمت ها بی منطق در بازار افزایش یابد.

عده ای دیگر آشفتگی بازار قیمت ارز در بازار را ناشی از به هم ریختگی های شاخص های اقتصادی، نظیر رشد نرخ تورم، نقدینگی فراوان و رکود اقتصادی همچنین تاثیر مسائل سیاسی و بین المللی بر آینده اقتصاد کشور عنوان می کنند و می گویند؛ انتظارات تورمی و بیم و امید به وضعیت اقتصاد کشور در آینده باعث شده است تا قیمت ها در بازار با نوسان، سکون و یا بعضا رشد همراه باشد.

تثبیت نرخ ارز در بازار از کاهش قیمت این کالا مهمتر است
مرتضی افقه اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید؛ نرخ ارز( ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان) همین الان هم در بازار بالا و غیر واقعی است در چنین شرایطی بانک مرکزی اکنون باید از فرصت موجود ثبات نسبی قیمت ارز دربازار به خوبی استفاده کند و با برنامه ریزی درست در راستای ساماندهی بازار و تثبیت نرخ ارز گام بردارد.  

وی با بیان اینکه هر چند تعیین نهایی قیمت ارز را مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار مشخص می کند، اما تامین نیازهای واقعی ارز از مرجع مشخصی چون سامانه نیما رویکرد درستی است که بانک مرکزی همچنان باید دنبال کند تا بازار آزاد مغلوب بازارهای رسمی شود و متقاضیان واقعی ارز جایگاه داد و ستد ارز را به خوبی بشناسند.

این کارشناس اقتصادی ثبات قیمت ارز در بازار را مهمتر از عدد یا رقمی است که برای ارز اعلام می شود،  اظهارداشت: ثبات قیمت ارز مانع سرگردانی مردم، بازرگانان و فعالان اقتصادی برای تهیه ارز در بازار می شود. البته اکنون خیلی ها با خوش بینی منتظر این هستند تا با بازگشت به برجام با چار چوب خاص و گشایش ارتباطات با دنیا قیمت ارز در بازار کاهشی شود. البته این احتمال وجود دارد که قیمت ارز با بازگشت به برجام حتی به زیر ۲۰ هزار تومان هم برسد.

ثبات قیمت ارز مانع سرگردانی مردم، بازرگانان و فعالان اقتصادی برای تهیه ارز در بازار می شود. البته اکنون خیلی ها با خوش بینی منتظر این هستند تا با بازگشت به برجام با چار چوب خاص و گشایش ارتباطات با دنیا قیمت ارز در بازار کاهشی شود

 ارز ارزان، طلا و سکه گران شدند
بنا به این گزارش، امروز یکم دیماه بازار ارز و سکه شرایط عادی را داشت و قیمت ارز با افت همراه بود. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۴۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.  
این در حالی است که دیروز و در آخرین روز آذر ماه در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۲۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان بود.

افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی خیلی دوام نداشت چراکه دلار نیز از کانال ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

البته بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

رشد قیمت طلا و سکه در شرایط کاهش نرخ ارز
قیمت سکه و ارز که از انس جهانی و قیمت ارز تبعیت می کنند مدتی است در نوسان بود و حتی با کاهش نرخ ارز بعضا دیده می شود که نرخ سکه و طلا در بازار به دلیل رشد انس جهانی بالا می رود. امروز قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. همچنین  قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۱۴۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۵۱۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.  

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه تمام بهار آزادی که دیروز در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود امروز وارد کانال ۱۲ میلیونی شده است. قیمت سایر قطعات سکه در روزهای اخیر ثابت بوده است.

فعالان بازار طلا و سکه می گویند: دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می برد. بازاری‌ها می گویند: بعد از کاهش چند میلیونی قیمت سکه دیگر تقاضایی برای خرید سکه نداریم.

کد خبر: ۶۲٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha