۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
سوغات ویروس کرونا برای گردشگری؛ نیمی از آژانس‌های مسافرتی تعطیل شدند
بازار گزارش می دهد

سوغات ویروس کرونا برای گردشگری؛ نیمی از آژانس‌های مسافرتی تعطیل شدند

با شیوع بیماری کرونا و کاهش سفرهای هوایی و لغو بسیاری از تورهای گردشگری، صنعت گردشگری ایران و دفاتر خدمات مسافرتی که اجرا کننده تورهای گردشگری بودند، متحمل ضرر و زیان زیادی در کشور شدند.

ایرج منصوری؛ بازارکاهش محسوس سفر تورهای گردشگری و گردشگران خارجی به ایران به علت شیوع بیماری کرونا در جهان، سفر حدود ۸ میلیون گردشگر خارجی را به ایران تقریبا در فروردین ماه سال جاری به صفر رساند و عملا با لغو تمام تورهای گردشگری خارجی به ایران، درآمد ۵ هزار دفاتر خدمات مسافرتی در کشور به صفر رسید.

آمارها نشان می دهد که قبل از شیوع کرونا بیش از ۱.۵ میلیون نفر در صنعت گردشگری ایران فعالیت داشتند که متاسفانه عده  زیادی از این شاغلین هم اکنون به خاطر شیوع کرونا کار خود را از دست داده اند و بخش زیادی از دفاتر خدمات مسافرتی که وظیفه مهمی در این زمینه داشتند، تعطیل شده اند.

ضرر ۱۴ هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه 
کارشناسان صنعت گردشگری برآورد کرده اند که تاپایان شهریور ماه امسال، میزان خسارت وارده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری ایران بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال ( ۱۴ هزار میلیارد تومان) بوده است.

در روزهای اخیر با آغاز تولید واکسن ویروس کرونا در چند کشور جهان و تزریق این واکسن به مردم در برخی از کشورها، برنامه ریزی برای توسعه و رونق مجدد صنعت گردشگری ایران در چند ماه آینده بسیار ضروری است.

خبرها حاکی است که با ریشه کن شدن بیماری کرونا در جهان صنعت گردشگری بار دیگر رونق خود را آغاز می کند و با برنامه ریزی مناسب نباید اجازه دهیم که صنعت گردشگری ایران از سایر کشورهای جهان و منطقه در دوران پساکرونا عقب بماند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع بیماری کرونا بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر در جهان به کشورهای مختلف سفر کردند و با شیوع این بیماری صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ با بیش از ۹۵ درصد افت دچار ضرر و زیان زیادی شد.

تعطیلی بیش از ۵۰ درصد آژانس های مسافرتی 
با کاهش سفرهای هوایی و لغو تورهای گردشگری داخلی و خارجی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: درآمد دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور به حدود ۱۰ درصد قبل از شیوع بیماری کرونا رسیده است.

«رحمت الله رفیعی» در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: پیش از شروع شیوع این بیماری حدود ۵ هزار دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور فعال بودند، اما با انتشار ویروس بیماری کرونا هم اکنون بیش از ۵۰ درصد آن تعطیل شده‌اند و  مابقی آن نیز با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و کاهش سفرهای هوایی و عدم استقبال از تورهای گردشگری، لطمات جبران‌ناپذیری را به درآمدهای دفاتر خدمات مسافرتی وارد کرده است، گفت از ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی در کشور ۲ هزار واحد صنفی آن در تهران متمرکز بودند که هم اکنون از ۲ هزار واحد صنفی در تهران حدود ۱۰ درصد همانند گذشته فعال هستند.

رفیعی اظهارداشت: کاهش فعالیت های گردشگری در حوزه حمل و نقل هوایی و زمینی سبب شده است که در دفاتری که ۵۰ نفر اشتغال به کار داشتن، تعداد نیروی انسانی خود را به ۵ نفر کاهش دهند و با ۱۰ درصد نیروی انسانی به کار خود ادامه ‌دهند و در برخی از آژانس هایی که بیش از ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، تعداد نیروی انسانی خود را به حدود ۱۰ نفر کاهش داده‌اند.

کاهش فعالیت های گردشگری در حوزه حمل و نقل هوایی و زمینی سبب شده است که در دفاتری که ۵۰ نفر اشتغال به کار داشتن، تعداد نیروی انسانی خود را به ۵ نفر کاهش دهند و با ۱۰ درصد نیروی انسانی به کار خود ادامه ‌دهند و در برخی از آژانس هایی که بیش از ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، تعداد نیروی انسانی خود را به حدود ۱۰ نفر کاهش داده‌اند


رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یادآورشد: با کاهش سفرهای گردشگری در جهان به علت شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری زیان سنگینی متحمل شد و آمارها نشان می‌دهد هیچ صنعتی همانند صنعت گردشگری به علت انتشار این بیماری منحوس متضرر نشده است.  

این مقام مسئول در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اظهار داشت: با توجه به ضرر بزرگی که صنعت گردشگری در دنیا به علت این بیماری متحمل شده بسیاری از دولت ها با ارائه بسته‌های حمایتی هرچه توانستند برای سرپا نگه داشتن این صنعت تلاش کردند، اما در ایران دولت نتوانست از این صنعت را که درآمد آن تقریباً به صفر رسیده است، حمایت کند.

لغو تورهای گردشگری و کاهش سفرهای هوایی در جهان سبب شده که انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی(یاتا) اخیرا در گزارشی اعلام کرد که با گسترش ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ شرکت های هوایی بین ۶۴ تا ۱۱۳ میلیارد دلار متضرر می شوند.

کرونا صنعت گردشگری ایران را تعطیل کرد 
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: در سال ۹۹ شیوع بیماری منحوس کرونا در ایران و جهان تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان صنعت گردشگری ایران بود تا عملاً فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در استان تعطیل شد.

«امیرپویان رفیعی شاد» اظهارداشت: اگر بر اثر انتشار ویروس کرونا ۳ صنعت درکشوربیشترین ضرر کردند، صنعت گردشگری در ردیف نخست آن بود و یکی از صنوفی که در این عرصه فعالیت آنها در بازار بسیار کاهش یافت دفاتر خدمات مسافرتی در سطح استان تهران بودند.

وی یادآورشد: متاسفانه با گسترش بیماری کرونا سایر فعالان عرصه های اقتصادی که زنجیروار به یکدیگر متصل بودند، آسیب جدی دیدند به طوری که تا به امروز گرفتاری فعالان عرصه های اقتصادی از دست این ویروس تاکنون ادامه داشته است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی معمولاً در نیمه دوم سال ضرر می‌کنند به امید اینکه بتوانند در اسفند و فروردین ماه به تراز مثبت برسند، اما در اواخر سال گذشته و اوایل امسال کرونا کسب و کار دفاتر خدمات مسافرتی را در استان تهران از رونق انداخت به طوری که درآمدهای این دفاتر به صفر رسید.

صنعت گردشگری محرک رشد اقتصادی 
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که صنعت گردشگری محرک مناسب برای رشد اقتصادی است و این صنعت در رشد تجارت بین‌المللی و جذب سرمایه‌های خارجی امروزه در بین کشورهای جهان نقش مهمی ایفا می کند.

«حمید رنجبری» می گوید: توسعه گردشگری به بهبود زیرساخت‌ های توسعه پایدار و افزایش درآمدهای کشورهای فقیر و متوسط کمک زیادی می‌کند و با ایجاد مشاغل زیاد در رشد اقتصادی فراگیر جوامع شهری و روستایی بسیار تاثیرگذار است.

به گفته این کارشناس اقتصادی در حوزه صنعت گردشگری، این صنعت قابلیت درآمدزایی از طریق فناوری اطلاعات را تقویت و در توسعه صنایع دستی کشورهای مختلف جهان تاکنون بسیار موثر بوده است.

پیش از این وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخرین ارزیابی، میزان خسارت وارده شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری ایران را تا مرداد ماه امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

«علی ‌اصغر مونسان» با بیان اینکه کرونا به صنعت گردشگری ایران لطمه بزرگی زد، گفت: در سه ماه نخست امسال فقط ۷۴ نفر گردشگر به ایران سفر کردند و درآمد گردشگری ایران تقریبا به صفر نزدیک شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین چندی پیش از مذاکره با وزیر بهداشت برای از سرگیری صدور ویزا به تورهای گردشگری و گروه‌های خارجی خبر داد.

این در حالی است که تاکنون با نظروزارت بهداشت و ستاد کرونا، ورود گردشگران خارجی به ایران و صدور ویزای توریستی متوقف شده است،  

سفر حدود ۵ میلیون گردشگر خارجی در نیمه سال ۹۸
آمارها حاکی است که در شش ماه نخست سال گذشته ۴ میلیون و ۹۹۸هزار و ۲۱۵ نفر گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که این آمار در مقایسه با سال ۹۷ که ۳ میلیون و ۹۵۶هزار و۷۱ نفر بود بیش از یک میلیون نفر افزایش یافته بود.

همچنین در ۱۰ ماه نخست سال ۹۸ با وجود تمام مشکلاتی که  صنعت گردشکری داشت بیش از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند و ایران در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در حوزه رقابت‌پذیری گردشگری رتبه ۸۹  را میان کشورهای دنیا به دست آورد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۹۹ قرار بود تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور به ۱۱ میلیون نفر افزایش یابد، اما کرونا همه برنامه های وزارت میراث فرهنگی که متولی صنعت گردشگری بود را نقش بر آب کرد.  

آمارها نشان می دهد که فعالیت صنعت گردشگری در ایران ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که آمارهای جهانی در این صنعت حاکی از کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی فعالیت صنعت گردشگری در جهان است و جا دارد دولت و به خصوص وزارت میراث فرهنگی برنامه ریزیهای خود را برای آغاز سفرهای گردشگران خارجی به ایران آغاز کند.

آمارها نشان می دهد که فعالیت صنعت گردشگری در ایران ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که آمارهای جهانی در این صنعت حاکی از کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی فعالیت صنعت گردشگری در جهان است


با کاهش سفرهای هوایی و لغو بسیاری از تورهای گردشگری در جهان و ایران انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داده است که عدم استقبال مردم از این سفرها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۷۷ میلیارد دلار به صنعت حمل و نقل هوایی جهان ضرر وارد خواهد شد و با گسترش ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ شرکت های هوایی بین ۶۴ تا ۱۱۳ میلیارد دلار متضرر خواهند شد.

دراین گزارش یاتا متذکر شده است، به طور متوسط ضرر و زیان ماهانه ۱۳ میلیارد دلاری، صنعت حمل و نقل هوایی جهان و شرکت های هوایی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

یاتا تاکید کرده است که برخی از شرکت‌های هوایی در جهان هر دقیقه معادل ۳۰۰ هزار دلار ضرر می کنند و هیچ روزنه ای برای آینده بهتر صنعت حمل و نقل هوایی در شرایط فعلی متصور نیست.

این انجمن اعلام کرد: در ژانویه سال جاری شاهد افزایش ۲.۴ درصدی تقاضا برای مسافرت‌های هوایی در جهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که بنا به گزارش انجمن ترافیک هوایی بین‌الملل این رقم کمترین رشد از سال ۲۰۱۰ تا کنون محسوب می‌شود.

یاتا تاکید کرده است، دلیل کاهش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی شیوع ویروس کرونا در جهان بوده و انتظار می‌رود این روند در ماه‌های فوریه و مارس و تا پایان سال میلادی ادامه یابد.

«الکساندر دجونیاک» دبیرکل انجمن ترافیک هوایی بین‌المللی می‌گوید:‌ کاهش تقاضای حمل و نقل هوایی در ماه ژانویه در جهان تازه نوک کوه یخی تعطیلی است که شیوع ویروس کرونا بر حمل و نقل هوایی جهانی گذاشته است.

دجونیاک معتقد است: شیوع ویروس کرونا یک بحران جهانی است که نه تنها در حال آزمایش کردن مقاومت شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی است، بلکه در حال تست مقاومت اقتصاد جهانی در برابر بحران‌ها است.

سفر ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۴ 
بر اساس چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کند و تحقق این هدف نیازمند برنامه ریزی مناسب و تهیه امکانات و زیرساخت های مورد نیاز است.

بر اساس چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کند و تحقق این هدف نیازمند برنامه ریزی مناسب و تهیه امکانات و زیرساخت های مورد نیاز است

با وجود جاذبه های گردشگری متاسفانه سهمی که کشور ایران در صنعت گردشگری جهان دارد و درآمدی که از این صنعت نصیب  کشورمان می شود بسیار کم و ناچیز است و باید زمینه های افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران مهیا شود.

این در حالی است که صنعت گردشگری یک صنعت خدماتی در آمدزا محسوب می شود و در مقایسه با سایر رشته های صنعت و خدمات از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است.

درآمدهای ارزی کشورها از صنعت گردشگری ۱۰۰ در صد خالص است و هیچ کالا و یا خدماتی مانند این صنعت درآمدزا نیست، زیرا درآمدهای آن در تمام سطوح جامعه تقسیم می شود و همه از این درآمدها سهمی می برند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همراه سایر دستگاه های اجرایی و نهادها باید تلاش کند با برنامه ریزی مناسب برای دوران پسا کرونا، صنعت گردشگری ایران همچنان بتواند به روند توسعه و رشد و بالندگی خود ادامه دهد.

کد خبر: ۶۲٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha