۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
مسکن در سقف قیمت/جهش، منتفی است
تحلیل کارشناسان از آینده مسکن در گفت و گو با بازار

مسکن در سقف قیمت/جهش، منتفی است

کارشناسان مسکن آینده بازار مسکن را اینگونه ارزیابی می کنند که اگر تغییرات آنچنانی در نرخ ارز و سایر بخش های موازی با بخش مسکن رخ ندهد، قیمت مسکن تغییر شدید نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار،شرایط سخت و نامشخص سیاسی و اقتصادی با ورود ایران در لیست سیاه FATF باعث شده تا روزهای سختی برای اقتصاد کشور پیش بینی شود.هر چند عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هر اتفاقی درباره اف ای تی اف بیفتد می گوید: از آنجایی که ۹۰ درصد معاملات تجاری ما از مسیرهای تحریم‌ناپذیر انجام می‌شود، نمی‌تواند تاثیری در این مقطع در بازار ارز و روابط تجاری داشته باشد اما این اقدام و قرار گرفتن در لیست سیاه، ناگزیر ایران را از لحاظ اقتصادی دچار مشکل خواهد کرد.

این گمانه زنی ها در خصوص وضعیت دشوار کشور از لحاظ اقتصادی باعث شده تا بخش کلان اقتصادی به نوعی خود را از هم اکنون وارد یک کارزار کند و قطعا این کارزار و این گمانه زنی ها خود را در روزهای آینده به خوبی به واقعیت نزدیک کرده و خود را نشان خواهد داد. ادامه این وضعیت می تواند رکود بیشتری به کشور از لحاظ اقتصادی تحمیل کند.

حال با این شرایط به وجود آمده به نظر می رسد نگرانی هایی در بخش مسکن و بازار مسکن نیز ایجاد شود.اکثر کارشناسان مسکن و فعالان خوشبین بازار مسکن معتقد هستند که تا دو سه سال آینده قیمت مسکن دچار جهش نشود و این فرصت را در اختیار سازنده های مسکن قرار می دهد که برنامه های تولید مسکن در استطاعت آنها اجرایی شود.

اما از سوی دیگر برخی از مشاوران املاک می گویند که اگر چه دولت اقدامات خوبی برای بخش مسکن انجام داده و قرار شده تا با تدابیری واحدهای مسکونی خالی از سکنه وارد بازار مسکن شود اما قطعا اگر نرخ ارز مجددا با رفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف افزایش یابد قیمت مسکن هم رشد خواهد کرد.

رشد قیمت اسمی مسکن در صورت رشد نرخ ارز

مهدی روانشادنیا یک کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این‌که در بخش اقتصاد کلان نوعی انجماد در دارایی‌ها ایجاد شده و بازار مسکن با توجه به تاثیرپذیری از بازارهای موازی مثل ارز و طلا وارد رکود شده است گفت: افزایش قیمت مسکن در دوره اخیر یک و نیم سال به طول انجامید و اتفاقا طولانی هم بود.اما تصور نمی‌کنم که در بازار مسکن قابلیتی برای رشد قیمت مسکن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:اگر نرخ ارز افزایش یابد نمی توان گفت که قیمت مسکن افزایش نمی یابد اما باید این موضوع را نیز متذکر شد که در آن صورت با یک رکود تورمی شدید در بازار مسکن مواجه می شویم.

روانشادنیا تاکید کرد:وقتی قدرت خرید مسکن پایین است باید گفت که نمی توان به افزایش قیمت مسکن فکر هم کرد چرا که مهم‌ترین محرک بازار مسکن که همانا تقاضای خرید مسکن است به شدت کاهش یافته است. پس تنها در صورت افزایش نرخ ارز می‌توان رشد قیمت اسمی و نه رشد واقعی قیمت مسکن را متصور شد.

سال آینده جهش قیمت مسکن نخواهیم داشت

مرادیان یکی دیگر از کارشناسان مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید:پیش‌بینی کارشناسان این بود که پایان سال ۱۳۹۷ رشد قیمت مسکن متوقف شود اما دیدیم که تا خردادماه ۱۳۹۸ روند افزایشی ادامه پیدا کرد. با این وجود هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تقاضای واقعی مسکن به جهت محدودیت در توان خرید به پایین‌ترین حد خود رسیده است. هم‌چنین تقاضای سوداگانه به این دلیل که منفعتی از جهت افزایش قیمت‌ها ندارد دچار عقب‌گرد شده است.

وی ادامه داد:پس اگر تغییرات شدید و شوک قیمتی در بازار ارز و سایر بازارهای موازی مثل طلا و بورس نداشته باشیم بدون شک سال آینده جهش قیمت مسکن نخواهیم داشت.

جهش قیمت مسکن به هیچ وجه

اما از سوی دیگر مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاروان املاک به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید:کاهش قدرت خرید که نسبت به سالهای قبل بسار وخیم است نشان می دهد که مسکن کشش رشد قیمت ندارد و اگر هم بخواهیم افزایش قیمتی برای مسکن متصور باشیم باید گفت که سال آینده قیمت مسکن در حد نرخ تورم و حتی کمتر از آن رشد خواهد کرد.

برخی از فعالان بازار مسکن نیز با تاکید بر اینکه در روزهای پایانی سال تعداد مراجعه کننده ها برای خرید مسکن به بنگاههای املاک افزایش یافته است اما اکثر متقاضیان خرید مسکن از لحاظ قدرت خرید همواره گله مند هستند.

خبرنگار خبرگزاری بازار درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده در گفت و گو با برخی املاکی های مسکن در سطح شهر گفت و گو کرد که اکثر این املاکی ها عنوان می کردند قیمت مسکن اگر باز هم افزایش یابد خرید و فروش مسکن بیش از این وارد رکود خواهد شد.

سلطانی یکی از این فعالان بازار مسکن به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: این روزها متقاضیان مسکن نگران روزهای آتی بازار مسکن هستند که مبادا قیمت مسکن به شدت افزایش یابد به همین دلیل در هر مراجعه ای که صورت می گیرد ما به متقاضیان گوشزد می کنیم که تصور نمی‌کنم که در بازار مسکن قابلیتی برای رشد قیمت وجود داشته باشد.

به هر سوی تمامی کارشناسان بر این باور هستند که مهم‌ترین محرک بازار مسکن یعنی توان تقاضا به شدت کاهش یافته است اما تنها در صورت افزایش نرخ ارز می‌توان رشد قیمت اسمی و نه رشد واقعی قیمت مسکن را متصور شد.

کد خبر: ۶٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha