۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
۳ سال است در جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم
رئیس جمهور:

۳ سال است در جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم

حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: کدام کشور است که در محاصره کامل باشد و بتواند زندگی مردم را به‌صورت حداقل و نه حداکثر، اداره کند. شما الان می‌بینید در کشور ما نه قحطی و بلاست و نه برای هر ماده غذایی صف‌های طولانی است.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز پرستار گفت: روز ولادت حضرت زینب (س) را روز پرستار نامیدند که این امر بار مسوولیت پرستاران را بالاتر می‌برد. چه الگویی بالاتر از حضرت زینب (س) پرستاری که از یک طرف عزیزانش و شهدا روی زمین بودند و از طرف دیگر عده‌ای از کودکان زیر شلاق ستمکاران بودند و عده‌ای در کنار شعله آتش و در آن شرایط او از امام سجاد (ص) هم پرستاری می‌کرد.  

وی افزود: پرستاری در آن شرایط بسیار سخت و جانکاه از لحاظ روحی و روانی و شرایط محیطی که باز هم قابل مقایسه نیست در جنگ تحمیلی که بیمارستان‌هایی که در خط مقدم بودند و در بعضی از عملیات‌ها بیمارستان ما با خط مقدم ۱۰ کیلومتر فاصله نداشت و حتی در برد خمپاره قرار داشت.

روحانی ادامه داد: در بیمارستان‌های خط مقدم و میدان جنگ جراحان ما در کنار آنها و در چند متری آنها بمب منفجر می‌شد، اما جراحان و پرستاران ما همه داوطلب بودند.

رییس جمهوری یادآور شد: یکی از دوستان در تهران به من می گفت همان ساعت هایی که تو خبر داری عملیات می‌شود من هم خبر دارم. می‌گفتم شما از کجا خبر دارید؟ می‌گفت در همسایگی من جراحی است که داوطلبانه برای عملیات جبهه می‌رود هر زمان که می‌بینم به جبهه می‌رود می‌فهمم که فردا یا پس فردا شب، شب عملیات است.  

وی گفت: آن فداکاری که پزشکان، پرستاران و همه کادر درمان در میدان جنگ داشتند، آن حالت را یک مقدار می‌شود به صحنه کربلا و پرستاری زینب کبرا تشبیه کرد. در طول سفر اسارت با آن زجر و مشقت حضرت زینب کبرا هم الگو برای مدیریت ‌آن جمع هم برای پرستاری و هم برای بیان حقایق برای آن جامعه‌ای که روبرو بودند.

 روحانی اضافه کرد: حضرت زینب(س) هم برای مردم کوفه سخن می‌گفت و هم روبروی عبیدالله می‌ایستاد و هم جلوی یزید می‌ایستاد و حرف می‌زد و هم فرزندان شهید را سرپرستی می کرد و هم پرستاری می‌کرد. پرستاری و سرپرستی و جهاد و ایستادگی و مقاومت و سخن گفتن همه در کنار هم بود.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران مدال افتخاری بر سینه پرستاران ما زده شده است که آنها رهرو راه حضرت زینب کبری علیهاالسلام هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرآن اینطور تعبیر می‌کند همه شما را به این دنیا آورده‌ایم تا معلوم شود چه کسی بهتر عمل می‌کند و بهترین‌ها شناخته شوند، کسی که از فرصت بهتر استفاده می‌کند و از شرایط برای جامعه، خانواده و هموطنش بهتر استفاده می‌کند. به تعبیر قرآن، زیباترین و نیکوترین عمل دلیل خلقت شما است و شما برای همین به این دنیا آمده‌اید و موضوع دیگری نیست و تمام زندگی همین است.

روحانی ادامه داد: البته یک روزهایی به تعبیر قرآن روزهای امتحان روشن است. معنی بلا همان امتحان و آزمایش است. یعنی آزمایشی که آزمایش آشکار است. روزهایی در زندگی شخص است که بلای مبین یعنی یک آزمایش روشن و آشکار است. برای پدر و مادری که چند فرزند خود را در راه حق شهید می‌بینند این بلای مبین و آشکار است.

رییس جمهور گفت: دوران ۸ سال مقاومت و جنگ تحمیلی یک دوران آزمایش بسیار بزرگی برای ملت بزرگ ما بود. ملت ما به تنهایی ایستادگی و مقاومت کرد و کار عظیم و بزرگی انجام داد. پزشکانی که به خط مقدم جبهه می‌آمدند بوی گلوله‌ها و بمب‌های شیمیایی که منفجر می‌شد را هم استنشاق می‌کردند. بسیار آزمایش بزرگی است که شخص هر لحظه می‌بیند که خطری جانش و زندگی‌اش را تهدید می‌کند و آن وقت داوطلبانه می‌آید و داوطلب بودن بسیار مهم است.

وی افزود: یکی از موارد آزمایش‌ ما همین دوران جنگ تحمیلی اقتصادی است. ما سه سال است که در جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم و بار بسیار سنگینی بر دوش ما است. کدام کشور است که در محاصره کامل باشد و بتواند زندگی مردم را به‌صورت حداقل و نه حداکثر، اداره کند. شما الان می‌بینید در کشور ما نه قحطی و بلاست و نه برای هر ماده غذایی صف‌های طولانی است. حتی  در دوران کرونا که در برخی کشورهای پیشرفته هم روزهای اول صف طولانی وجود داشت، ولی در کشور ما بحمدالله نبود. ممکن بود دو-سه روزی ما مشکلی داشته باشیم ولی بعد همه چیز به وفور در اختیار مردم قرار داشت.

روحانی با بیان اینکه موضوع کرونا در کنار جنگ اقتصادی برای ما یک آزمایش است، اظهارکرد: موضوع کرونا یک موضوع غیرقابل پیش‌بینی و غیر قابل تصور حتی برای جامعه پزشکی و متخصصین است و تا به‌حال در این ۱۰۰ چنین حادثه‌ای در دنیا دیده نشده بود و الان وجود دارد.

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دوران کرونا کار بسیار عظیم و بزرگ انجام گرفت. در طول این ده ماه ما فراز و نشیب داشتیم. موج اول و بعضی جاها موج دوم و الان هم از موج سوم عبور می‌کنیم. در همه این مراحل کسی پشت در بیمارستان نماند و کسی نبود که بگویند ما تخت نداریم این وضع در کشورهای پیشرفته پیش آمده در کشورهای پیشرفته پیش آمد حتی در زمانی که هوا سرد نبود، تخت‌ها را در فضای باز گذاشتند اما این کشور الحمدلله همه فداکاری کردند البته تنها در کرونا نبود در سیل زلزله در همه حوادث کادر درمانی ما با همه وجود در خط مقدم بود.

کد خبر: ۶۱٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha