۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
سود بازار سرمایه در جیب سهم‌های کوچک و متوسط
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

سود بازار سرمایه در جیب سهم‌های کوچک و متوسط

یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بازار امروز سهم‌های کوچک این بازار را بهترین سهام برای خریداری دانست.

بازار؛ گروه بورس: محمد شفیعی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بازار سرمایه اظهار کرد: بازار امروز شاهد منفی بودن شاخص کل بود و درست مانند معاملات دیروز، همچنان گروه‌های پالایشی، بانکی و خودرویی به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین گروه‌های بازار از لحاظ بزرگی و تعداد سهام امروز منفی بودند و سهم‌های مربوط به این گروه‌ها فشار فروش زیادی داشتند و همچنان دیده می‌شود که گروه‌های کوچک مانند گروه‌های دارویی، غذایی و بیمه گروه‌هایی هستند که همچنان در حال رشد و تقاضا هستند و بازار از آن‌ها استقبال می‌کند.

وی در ادامه گفت: نکاتی مطرح می‌شد مبنی بر تسویه حقوقی‌ها در بازار که بسیاری از تحلیلگران این میزان فروش سهام را به علت آن‌ها و شناسایی سود در وضعیت آن‌ها قلمداد می‌کردند و نکته‌ای که بود، این بود که بازار امروز بازاری از نظر تعداد سهام متعادل بود چراکه تعداد سهام بدی در بازار وجود نداشت ولی از طرفی سهم‌های پرتراکنش بازار که معامله زیادی روی آن‌ها انجام می‌شود، از نظر تعداد سهامداران و هم حجم معاملات دچار مشکلات بودند و طبق فهمی که از بازار وجود دارد به نظر می‌رسد که این سهم‌ها برای بازگشت نیاز به کار دارند و در این ناحیه ها باید کف سازی انجام دهند تا به ناحیه‌هایی برسند که دست قوی پشت این شرکت‌ها قرار بگیرد تا بتوانند آن‌ها را به رقابت در بازار سرمایه بازگردانند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امروز، ارزش معاملات حوالی ۱۵ همت بود و باید صبر کرد تا دید در ناحیه مقاومتی بازار چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر این ناحیه مقاومت شکسته شود، می‌تواند موج جدیدی از نقدینگی و پول را وارد بازار کند اما بعید است که بازار به رونق ۶ ماه نخست سال بازگردد و به همین دلیل باید گفت که بورس ذات نوسانی خود را حفظ خواهد کرد.

شفیعی افزود: با رصد روزانه صندوق‌های درآمد ثابت و خروج پول‌هایی که در یک روز از بازار اتفاق می‌افتد، درمی‌یابیم که این روزها پول چندانی از بازار خارج نشده است و آن دسته از پولی هم که توسط سهامداران از بازار خارج شده، جای دیگری برای سرمایه‌گذاری ندارد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه هنوز روند صندوق‌های درآمد ثابت نزولی است و پولی وارد آن‌ها نمی‌شود و بازارهای موازی به خاطر کرونا و وضعیت اقتصادی در حال ضرر دادن هستند، جایی برای خروج پول از بازار سرمایه وجود ندارد اما با این وجود، پولی هم آنچنان وارد بازار نمی‌شود پس نتیجه می‌گیریم فعلا با همین پولی که در بازار وجود دارد باید سهم‌ها رشد کنند و این پول به گونه‌ای نیست که بتوان همه سهم‌ها از جمله سهم‌های بزرگ را وارد سود کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود سهامداران برای سرمایه‌گذاری به سراغ سهم‌های کوچک اما ارزنده بازار مانند سهم‌هایی در گروه‌های دارویی و سیمانی بروند که دارای نقدینگی و ارزندگی خوبی هستند تا سود بهتری به بازار وارد کنند. علاوه بر این، توصیه می‌شود با توجه به رو به رشد بودن قیمت کامودیتی‌ها، سهامداران بیشتر به سهم‌هایی از جمله فلزات روی آورند که بیشترین منفعت را می‌برند.

شفیعی با اشاره به اینکه امروز سهام شستا با توجه به افت قیمتی که داشت همچنان متعادل‌تر از سهم‌های دیگری مانند خودرو معامله شد و فشار فروش کمتری را تجربه کرد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود سهم‌های بزرگ بازار فشار فروش را در روزهای آتی داشته باشند و فعلا با توجه به اطلاعات در دست، نوسانات این سهم‌های بزرگ چندان زیاد نباشد و پیشنهاد می‌شود سهامداران با صبر و احتیاط بیشتر به دنبال معاملات این سهم‌ها باشند تا در روند نزولی آن‌ها همراه نباشند و توصیه می‌شود فعالانه آن‌ها را دنبال کنند.

کد خبر: ۶۱٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha