۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
اتوبوس داران بساز بفروش شدند؛ ضربه کرونا به حمل‌ونقل
بازار گزارش می‌دهد؛

اتوبوس داران بساز بفروش شدند؛ ضربه کرونا به حمل‌ونقل

تنکابن- کرونا مسافران حمل ونقل عمومی را در مازندران روز به روز خالی کرد و برخی اتوبوس‌داران بافروش ماشین‌ها به ساخت و ساز و مشاغل دیگر روی آوردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: فعالان صنعت حمل و نقل در غرب مازندران، افزایش هزینه ها و استهلاک، ضرورت تخفیف عوارض بزرگراه، عدم حمایت در شرایط رکود بازار کرونایی را از جمله ددغدغه ها و مسائل فراروی عنوان کردند.

به باور این عده، فعالیت در ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل زیان های وارده ناشی از کرونا صرفه اقتصادی ندارد و همین مسئله سبب شده تا بسیاری از اتوبوس داران و مالکان خودروهای عمومی قید اتوبوس داری را بزنند و عطای ماندن در این حوزه را بزنند.

در حال حاضر بیش از هزار دستگاه خودرو در زمینه های حمل ونقل عمومی در غرب استان مازندران خدمات دهی می کنند که با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می کنند.

ابراهیم عاطف مدیر پایانه مسافربری شهرستان تنکابن در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کلنگ پایانه مسافربری تنکابن در سال ۸۵ کلنگ زنی و کمتر از دو سال بهره برداری رسید، افزود: جزو دومین پایانه مسافربری خصوصی استان مازدران به شمار می رویم.

وی با اظهار اینکه پایانه مسافربری تنکابن با کمک رانندگان، مالکان و شرکت های مسافربری در غرب مازندران طی چندسال اخیر رتبه اول را کسب کرده و از نظر نوسازی ناوگان به ویژه اتوبوس رتبه اول را در استان کسب کرده است، گفت: تنکابن از نظر نوسازی ناوگان عمومی نسبت به برخی استان های کشور دارد.

اتوبوسداران رغبتی برای نوسازی ندارند
وی بروز برخی از مشکلات بخش حمل و نقل را ناشی از سوء مدیریت های مدیران ستادی دانست و گفت: این مسائل سبب شده تا انگیزه ای برای مالک و شرکت برای نوسازی وجود نداشته باشد و به عنوان نمونه حداکثر عمر مفید ناوگان در جاده کندوان دو سال است اما افزایش بی رویه قیمت ماشین از جمله دلایل است.

عاطف یادآور شد: اتوبوسی که در سال ۹۷ حدود یک میلیارد تومان قیمت داشت اکنون قیمت آن به چهار میلیارد تومان رسیده و به تناسب افزایش قیمت اقلام و هزینه ها نیز افزایش یافته و هزینه یک قلم اجناس اتوبوس ۳۵ میلیون تومان است که درآمد یکماه تا ۴۰ روز محسوب می شود.

مدیر پایانه مسافربری تنکابن با اظهار اینکه سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل توجیه اقتصادی ندارد، افزود: ۱۰ هزار مترمربع زمین با سه هزار مترمربع را به پایانه اختصاص دادیم که هیچ بازدهی اقتصادی ندارد وکرونا نیز آسیب جدی به بخش حمل و نقل وارد کرده است.

عاطف یادآور شد: طی هشت ماه اول نرمال و میانگین مسافران اتوبوسی به ۹ نفر رسید و اتوبوس با سرمایه چهار تا پنج میلیاردی روزانه ۵۰۰ هزار تومان درآمد خالصی نداشته است.

مدیر پایانه مسافربری شهرستان تنکابن با تاکید براینکه باید به گونه خدمات دهی کنیم تا مسافران بعد از ارائه محدودیت های کرونایی از حمل ونقل عمومی استفاده کنند، به پروژه رمپ ورودی و خروجی اشاره و اضافه کرد: برای ورودی ورود و خروج چندین سال قبل ۹۰ میلیون تومان هزینه شده است و این پروژه توسط راهداری و حمل ونقل جاده ای باید تکمیل شود و مقرر شد تا پایان سال این طرح تکمیل شود.

درآمد اتوبوس داران کاهش یافت
 شیوع کرونا به کسب و کار فعالان حمل ونقل در مازندران آسیب زد و شمار مسافران حمل ونقل عمومی برون شهری را تا ۹ نفر به ازای هر دستگاه در روز کاهش داده است.یک فعال حوزه حمل و نقل با بیان اینکه به دلیل مشکلات ایجاد شده ناشی از کرونا شش سرمایه گذار مالک نسبت به فروش اتوبوس ها اقدام کردند، افزود: این عده معتقدند اگر دیروز سرمایه من یک میلیارد تومان بود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درامد داشتم و اکنون سرمایه من به چهار میلیارد رسیده درحالی کارکرد به ۱۰ میلیون تومان در ماه کاهش یافته است.

موسوی افزود: برخی از اتوبوس داران ماشین ها را فروختند و به ساخت و ساز و خرید و فروش زمین روی آوردند و از این طریق سود یکساله را یک جا به دست آوردند.

وی با عنوان اینکه طبق مصوبه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تخفیف ۲۰ درصدی حمل و نقل عمومی از آزادراه ها گفت: اگر یک خودرو حتی شخصی بیش از یکبار از آزادراه استفاده کند باید ۳۰ درصد تخفیف داشته باشد و حمل ونقل عمومی که گاها سه بار از آزادراه استفاده می کند باید ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد اما متاسفانه پیمانکار برای عوارضی آزادراه زیربار این مصوبه نرفته است.

وی حذف عوارضی برای حمل ونقل عمومی را در استفاده عوارضی الزامی دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت ماشین و هزینه ها، کاهش مسافران و غیره خدماتی مالک و راننده و داده نشد و ارائه وام شش میلیونی با اقتصاط ۲۰۰ هزار تومان نمی تواند خسارت ها را جبران کند.

کمک راننده دیگری که سال هاست در مسیر تهران شمال فعالیت می کند، می گود: هراتوبوس برای گذر از قطعه اول آزادراه ۲۰ هزار تومان عوارضی قطعه چهارم و ۴۰ هزار تومان قطعه اول آزادراه تهران شمال باید عوارض پرداخت کند و در روزانه برای سه نوبت رفت و برگشت باید ۱۸۰ هزار تومان عوارضی دهد که ماهانه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه روی دست راننده و مالک می گذارد و طبق مصوبه باید این هزینه تخفیف داده شود.

علی عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: باید با بنیاد مسضعفان برای اجرای مصوبه قانونی وزارت راه هماهنگی و رایزنی شود و برای پیگیری این موضوع تاکنون از بخش های مختلف و دستگاه های ذیربط پیگیری شد ولی به نتیجه نرسیدیم.

وی با عنوان اینکه در بخش سوخت و لاستیک مشکلی نداریم و طبق پیمایش سوخت داده می شود، گفت: در بخش اتوبوس تقریبا ناوگان به روز است و ۷۰ تا ۸۰ درصد ناوگان سواری رانی منطقه نیز به روز و زیر پنج هست.

عباسی با اظهار  اینکه از وام تبصره ای و تسهیلات حمایتی استفاده نکردیم، گفت: اکنون قیمت اتوبوس به چهار میلیارد تومان رسید ولی تسهیلات دولت همان ۳۵۰ میلیون تومان قبلی است و سنخیتی با قیمت  ها ندارد.

کد خبر: ۶۱٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha