۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
این همه جنجال برای ۱۰ هزار تومان| طرح امید تعداد مشترکان پر مصرف را ۱۲ درصد کاهش داد
ضرر هزار میلیارد تومانی دولت از طرح امید

این همه جنجال برای ۱۰ هزار تومان| طرح امید تعداد مشترکان پر مصرف را ۱۲ درصد کاهش داد

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که هزینه قبض برق پرداختی مشترکان کم مصرف در بدترین شرایط تنها ۱۰ هزار تومان بوده است. با این اوصاف اجرای طرح برق امید با هدف حمایت از اقشار کم درآمد جامعه عملا شبیه یک شوی تبلیغاتی است در حالیکه بار مالی اجرای این طرح برای دولت در ماه چیزی حدود ۸۵میلیارد تومان و در سال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

بازار؛ گروه انرژی: اولین نتیجه‌های اجرای طرح امید به زودی اعلام می شود. بر اساس آنچه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به بازار می گوید: با اجرایی شدن این طرح تعداد پر مصرف‌ها نسبت به آبان سال گذشته حدود ۱۲ درصد کمتر شده اند و تعداد کم مصرف‌ها افزایش یافته اند.  بر اساس آمار موجود هر ماه حدود ۳۰ میلیون قبض برق صادر می شود. آنگونه که این مقام مسئول در صنعت برق می گوید : از ۱۵ میلیون قبض پایش شده حدود ۳۳ درصد آن یعنی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک مشمول برق مجانی شده اند. البته نتیجه پایش نهایی قبوض برق مشترک‌ها تا چند روز دیگر اعلام می شود. طرحی که نفعش برای دهک‌های پایین درآمدی که اتفاقا در فهرست کم مصرف‌ها قرار دارند در بهترین حالت کمتر از ۱۰ هزار تومان است. در واقع اگر وزارت نیرو قرار باشد از هزینه ۱۰ هزار تومانی حدود ۸.۵ میلیون مشترک چشم پوشی کند حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان در ماه از درآمدهایش کم می شود. حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بازار می گوید: هر گونه کسری بودجه دولت هزینه اش در نهایت منجر به استقراض از بانک مرکزی، افزایش نرخ تورم می‌شود. به عبارت دیگر تاوان سیاست های اشتباه دولت را در نهایت دهک های پایین درآمدی پرداخت می‌کنند.

با اجرایی شدن این طرح تعداد پر مصرف‌ها نسبت به آبان سال گذشته حدود ۱۲ درصد کمتر شده اند و تعداد کم مصرف‌ها افزایش یافته است 

آب و برق رایگان برای یک سوم ایرانی‌ها
طبق آمار وزارت نیرو در بخش خانگی ۳۶ میلیون مشترک دارد که از این تعداد ۶ میلیون به بخش‌های غیرخانگی اختصاص دارد و حدود ۸.۵ میلیون مشترک کمتر از الگوی مصرف، برق استفاده می‌کنند که البته نیمی از آنها روستاییان هستند. با وجود انتقادهایی که به طرح رایگان شدن آب، برق و گاز وارد است؛ برخی منتقدان دولت دست به کار مصادره اقدامات صورت گرفته شده‌اند و تلاش دارند چنین نشان دهند که این اقدام ربطی به دولت دوازدهم ندارد و خارج از دولت چنین تصمیمی اتخاذ شده است

بر همین اساس وزارت نیرو با همکاری دولت طرحی را به عنوان برق امید از ابتدای ابان امسال اجرایی کرد. در این طرح مشترکان به سه دسته کم مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف تقسیم می‌شوند به طوری که برای هر دسته متناسب با منطقه محل سکونت، نحوه‌ی الگوی مصرف برق تعیین می‌شود. مشترکان برق به تناسب مشارکت در این طرح از مزایای تشویقی شامل تخفیف تا ۱۰۰ درصد تعرفه برق بهره مند می‌شوند.

او تاکید کرده است هدف از اجرای این طرح به هیچ عنوان کاستن از رفاه خانوار نیست بلکه به دنبال بهینه سازی مصرف و اختصاص آن بخش‌های تولیدی مانند کشاورزی و صنعتی هستیم.

۳۳ درصد مشترکان امیدی شدند
سخنگوی صنعت برق مدعی است که اجرای این طرح ۱۲ درصد از تعداد مشترکان پر مصرف کم کرده و تعداد مشترکان کم مصرف را بیشتر کرده است. به گفته او، بر اساس پایشی که از قبوض برق ۱۵ میلیون مترشک برق خانگی صورت گرفته حدود ۳۳ درصد آنها مشمول برق مجانی بوده اند. البته او همچنین تاکید کرده که از آنجاییکه ۱۵ میلیون قبض بررسی نشده در روستاهاست احتمال اینکه سهم تعداد مشترکان کم مصرف بیشتر شود بسیار بالاست.

قیمت برق در برخی از کشورهای دنیا 

برق ایران بعد از ونزوئلا ارزان‌ترین برق جهان است
در این میان کم نیستند کارشناسانی که مخالف اجرای این طرح هستند. محمدحسن غفوری، عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در یک نشست خبری گفته بود که رایگان کردن انرژی مدارس، یک اشتباه بزرگ دولت بوده است و برق ایران بعد از ونزوئلا ارزان‌ترین برق جهان است. او گفته بود: تعرفه برق خانگی در ایران حدود ۰.۵ سنت یورو بر کیلووات ساعت است و پس از کشور ونزوئلا یکی از ارزان‌ترین برق‌ها در جهان است. او همچنین گفته بود حجم یارانه عظیمی که به برق مصرفی داده می‌شود، موجب شده است که دخل و خرج وزارت نیرو با هم نخواند و اقتصاد برق در ایران با مشکل مواجه شود و این وزارتخانه یکی از بدهکارترین وزارتخانه‌های ایران باشد.

جالب است که بدانید در حال حاضر گران ترین برق دنیا متعلق به آلمان است. متوسط تعرفه برقی که مردمان این کشور صنعتی پرداخت می کنند ۰.۳۸ دلار  به ازای هر کیلووات ساعت است. دانمارک با متوسط قیمت ۰.۳۳ دلار   در جایگاه دوم دنیا   و پرتقال با قیمت ۰.۳۱ دلار در جایگاه سوم گران قیمت ترین برق های جهان قرار دارد. البته با ید توجه داشت این کشورها منابع عظیم گازی زیر پای خود نداشته و حتی در تولید انرژی های پاک نیز  توانمندی و موقعیت جغرافیایی و امکان تولید برق در انواع انرزی های نو را مانند ایران ندارند. 

این همه جنجال برای ۱۰ هزار تومان
اما این تنها کارشناس اقتصادی نیستند که موافق اجرای برق امید در کشور نیستند. عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به هزینه کم قبوض برق در سبد هزینه خانوار پیشتر گفته بود که پول برق برخی از خانواده‌ها ۴۲۰۰ تا ۵ هزار تومان می‌شود. این را می‌خواهید ببخشید!؟

 او همچنین با اشاره به اجرای سیاست‌های تورم زا در اقتصاد گفته بود که خب این همه مردم به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی فقیر شدند، حالا می‌خواهیم پول برق بخشی از جامعه را که ۵ هزار تومان هست ببخشیم. قدری منطقی نیست و بیشتر به این معناست که ۵۰۰-۴۰۰ میلیارد تومان را می خواهید دریافت نکنید، ولی کنتورخان را می‌فرستید و او هم صرفه‌جویی نمی کند یعنی هزینه می کنید و پول رفت و آمد و پرسنل می دهید که این عدد خوانده شود و بعد می خواهید ببخشید، چرا؟ چون می‌خواهید مصرف را کاهش دهید؟ با این روش چقدر مصرف کاهش پیدا می کند؟

بر اساس مصوبه قبلی وزارت نیرو، تعرفه برق مشترکانی که در مناطق غیر گرمسیر بین صفر تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می کنند، حدود ۵۶۱ ریال است. با این اوصاف اگر طرح امید هم نبود، هزینه برق مصرفی یک خانواده کم مصرف حدود ۵۶۰۰ تومان می شد. البته اگر هزینه‌هایی همچون مالیات و آبونمان و بیمه را هم به آن اضافه کنید در بدترین شرایط تنها ۱۰ هزار تومان هزینه برق یک مشترک کم مصرف خواهد بود.  این در حالی است که اگر طبق گفته‌های وزیر نیرو حدود ۸.۵ میلیون مشترک مشمول برق مجانی شوند ماهانه چیزی حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت و وزارت نیرو کاسته می شود. حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می گوید: بدون شک زیان هرگونه کسری بودجه به طور مستقیم آسیبش به مردم می رسد و بار تورمی این کسری های بودجه  از جیب مردم پرداخت می‌شود.  وزارتخانه که حجم بالای بدهیش به پیمانکاران صنعت برق روند سرمایه گذاری را کند کرده و خسارت های مالی سنگینی را در این صنعت به بار آورده است.

کد خبر: ۶۱٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      0 0
      دروغگوهای بزرگ ۳ماهه خانه نبودم به علت کم مصرفی جریمه شدم کنتورها هم عوض کرده اند می گویند هنوز هم مصرفت کم است از وقتی که گفتند کم مصرفها تشویق می شوند این بازیها را سر مردم در می اورند