۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
تبادل کالا با ترکمنستان در مرز لطف آباد با حفظ منافع ایران آغاز شد

تبادل کالا با ترکمنستان در مرز لطف آباد با حفظ منافع ایران آغاز شد

مشهد-معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با پیگیری انجام شده برای سهولت تبادل زمینی کالا و تسهیل تجارت با کشور ترکمنستان، تبادل کالا در مرز زمینی لطف آباد با رعایت منافع جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان با اعلام این خبر اظهار کرد: ۱۱ آذرماه امسال ترکمنستان پس از ۹ ماه تعطیلی، گذرگاه مرزی آرتیق را به روی لطف‌آباد گشود اما این گشایش با محدودیت‌هایی همراه بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس کامیون‌های حامل بار صادراتی تا لطف‌آباد طی طریق کرده اما در محل مرز بدون راننده، تحویل کشنده ترکمنستانی شده و از آنجا تا مقصد در داخل خاک کشور همسایه حمل می‌شوند و بابت آن باید عوارضی از سوی کامیون‌های ایران به دولت ترکمنستان پرداخت می‌شد که مورد قبول جمهوری اسلامی ایران واقع نشد.

وی تصریح کرد: با تصمیمات اتخاذ شده، از این پس کشنده به داخل خاک ایران آمده و کالا را به کشور ترکمنستان حمل می‌کند بدون اینکه عوارضی پرداخت شود، به این صورت کشور ما متحمل پرداخت هزینه‌های اضافی نخواهد بود.

گفتنی است، کالاهای صادراتی و ترانزیتی از طریق سه گذرگاه مرزی لطف‌آباد، سرخس و باجگیران استان خراسان رضوی به ترکمنستان حمل می‌شوند که این سه گذرگاه مرزی اسفند سال گذشته در پی شیوع کرونا از سوی کشور همسایه بسته شدند.

لازم به ذکر است، ترکمنستان پس از چند ماه ابتدا مسیر ریلی سرخس و سپس مرز زمینی لطف‌آباد را با اعلام شرایط محدودکننده برای عبور کامیون‌های ایرانی گشود.

شایان ذکر است، مرز لطف آباد اغلب ویژه صادرات کالاهایی است که مقصد آن کشور ترکمنستان است و مرز سرخس بیشتر محل عبور کالاهای صادراتی به مقصد کشورهای تاجیکستان و قزاقستان است.

کد خبر: ۶۱٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha