۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
تحقق رگولاتوری بلاک چین توسط شورای تجارت جهانی بلاک چین و مجمع جهانی اقتصاد
سرانجام به حقیقت می پیوندد

تحقق رگولاتوری بلاک چین توسط شورای تجارت جهانی بلاک چین و مجمع جهانی اقتصاد

به منظور برطرف کردن شکاف های نظارتی و فنی، مجمع جهانی اقتصاد و شورای تجارت جهانی بلاک چین برای ارتقا استانداردهای جهانی بلاک چین متحد می شوند.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «فورکاست» در نوشتاری  به قلم دو تحلیلگر در حوزه بلاک چین، سوفیا ارند، تحلیلگر ارشد شورای تجارت جهانی بلاک چین (GBBC)  که  لیسانس روابط بین الملل و مطالعات جهانی از دانشگاه تگزاس دارد  وسومیده دشموخ، مسوول پلتفرم بلاک چین و ارز دیجیتال در مجمع جهانی اقتصاد که  دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته سیاست های عمومی از دانشگاه ویرجینیا است؛ به دیدگاه های آنها درباره رگولاتوری بلاک چین پرداخته است:

سال ۲۰۲۰ سال بزرگی برای بلاک چین بوده است. ۴.۳ میلیارد دلار آمریکا در بلاک چین هزینه شد. بیت کوین رالی صعود خود ا تجربه کرده است. موسسات مهم، از جمله پی پال، اسکوئر و ویزا، از اقدامات رمزنگاری شان  خبر داد. همچنین  بیکن چین اتریوم ۲.۰ (بیکن چین به عنوان بلاک چین مرکزی عمل خواهد کرد که تراکنش های پردازش شده توسط صدها زنجیره مبتنی بر پروتکل اتریوم با نام شاردها را هماهنگ خواهد کرد و پلتفرم اتریوم پس از عرضه اپدیت گسترده همراه با اتریوم ۲.۰، به این نوع معماری شبکه انتقال خواهد یافت) در اوایل ماه جاری راه اندازی شد.

اما یک مشکل عمده  ای در صنعت همچنان وجود دارد؛ عدم هماهنگی در استانداردهای فنی و مقررات، تصویب و پیشرفت های گسترده را در این حوزه تهدید می کند. با هیجان پیرامون این فناوری و ناگزیر از همه طرف، از جمله نهادهای تعیین کننده استاندارد فنی، نهادهای نظارتی و سیاست گذاران و کنسرسیوم های صنعت،  اقداماتی را صورت داده اند. با این حال، تا به امروز کار کمی برای درک چشم انداز مقررات و استانداردهای دارایی های دیجیتال و بلاک چین انجام شده است.

سوالاتی مطرح است: بازیکنان اصلی چه کسانی هستند؟ کجا فاصله ها و هم پوشانی ها وجود دارد؟ چه چیزی استاندارد و تنظیم شده است - و این فعالیت کجا ناخواسته یا به گونه  ای زودرس است؟

برای درک پاسخ این پرسشها و تصویری که آنها دربررسی کلی نگرانه ترسیم می کنند -  باید در مسیری به سمت استانداردهای پذیرفته شده جهانی که به اکوسیستم امکان ادامه مقیاس و پیشرفت را می دهد و در عین حال بسیار حیاتی است، جستجو کرد.

در حقیقت، رهبران بخشهای دولتی و خصوصی استاندارد سازی را به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار داده اند. به عنوان مثال، دولتها مشتاق درک چگونگی طبقه بندی و تنظیم دارایی های دیجیتال و فناوری بلاک چین هستند، در حالی که مشاغل به دنبال درک مشترک برای تسهیل راهکار در صنعت و استفاده از روشهای کاربردی فناوری هستند.

با این حساب، شورای تجارت جهانی بلاک چین (GBBC) و مجمع جهانی اقتصاد (WEF) با مشارکت رهبران بلاک چین و دارایی های دیجیتال در سراسر صنعت، دانشگاه و گروه های کنسرسیوم صنعت گرد هم آمدند تا طرح نقشه استانداردهای جهانی (GSMI) را منتشر کنند. GSMI تلاشی بی سابقه برای تهیه نقشه و تحلیل داده های بیش از ۳۰ نهاد تنظیم کننده استاندارد، ۱۸۵ حوزه قضایی و نزدیک به ۴۰۰ کنسرسیوم صنعت است. محصولات نهایی شامل دو گزارش ("قانونی و نظارتی" و "فنی") و یک نقشه تعاملی از رگولاتوری بلاک چین و دارایی های دیجیتال و راهنمایی آن است.

براساس این تجزیه و تحلیل، تعدادی از روندها و بینش ها را ارایه می دهد؛ به طوریکه رویکردهای تنظیم بلاک چین و دارایی های دیجیتال از کشوری به کشور دیگر متفاوت است - بنابراین آموزش مقامات دولتی همچنان حیاتی است. آموزش در حصول اطمینان از اینکه تنظیم کنندگان و سایر ذینفعان ارزش این فن آوری را درک می کنند و موارد رگولاتوری و نظارتی مبتنی بر اصول که به جای استفاده از فناوری زیربنایی مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار مهم است. انجام این کار تنظیم کننده ها را قادر می سازد مدل های بهتر و پایدارتری بسازند که حتی با ادامه پیشرفت این فناوری نیز در ارتباط با هم باقی بمانند.

به عنوان مثال، حوزه های قضایی مانند فرانسه، لیختن اشتاین و جرزی به جای استفاده از خود فناوری، به تنظیم کاربردهای این فناوری علاقه مند هستند. قابل توجه است، بسیاری از کسانی که در این حیطه قرار می گیرند، اکثرا از جمله مناطق کوچک هستند. فرانسه همچنین بر روی درخواست نظرات و مشورت متمرکز شده است. طرفداران این روش مراحل مشاوره را تحسین و استدلال می کنند که آنها به تنظیم کنندگان اجازه می دهد تا دیدگاه های مختلفی را از طرف ذینفعان در نظر بگیرند و عملکردی ترین چارچوب ممکن را شناسایی کنند.

همچنین، آژانس خدمات مالی ژاپن (FSA) یک نهاد رگولاتوری، انجمن مبادله ارز مجازی ژاپن (JVCEA)، برای نظارت بر فضای ارزهای رمزنگاری شده ایجاد کرده است. این روش منحصر به فرد برای تنظیم، طبق گفته یک مقام FSA با توجه به اینکه این یک صنعت بسیار سریع است، انتخاب شده است. در عین حال که  بهتر است کارشناسان به موقع قوانینی تنظیم کنند تا اینکه دولتی ها این کار را انجام دهند.

از طرفی به عنوان بخشی از توسعه و رویکرد برای تنظیم بلاک چین و دارایی های دیجیتال، چندین کشور انتخاب شده اند که به سند باکس های ) محیط های ایزوله شده برای آزمایش محصول) نظارتی متمرکز باشند. انگلستان اولین کشوری است که این مدل را به کار گرفته  و نتایج امیدوار کننده ای هم به همراه داشته است. براساس گزارشی که در اکتبر ۲۰۱۷ توسط اداره رفتار مالی انگلیس (FCA) منتشر شد، ۹۰ درصد شرکت های اولین گروه از شرکت کنندگان در سند باکس انگلستان که آزمایشات خود را با موفقیت انجام دادند، همچنان در بازار فعالیت می کنند. پروژه FCA به عنوان پروژه سند باکس نظارتی جهانی با هدف حذف مرزهای نظارتی جهانی انجام می شود. با این حال، بررسی سند باکس ها در میان بازیگران صنعت متفاوت است.

در عین حال که تقسیم بندی در کشورها و حوزه های قضایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، وب سایت قوانین و مقررات فدرال و ایالتی ایالات متحده یک زمینه نظارتی پیچیده برای دارایی های دیجیتال را ایجاد کرده است. این مساله شاید در احکام متفاوت تنظیم کننده های ایالتی درباره اینکه آیا برخی از دارایی های دیجیتال نیاز به گرفتن مجوز انتقال پول دارند، به عنوان امری مشهود تلقی شود.

علاوه بر این، سیاستگذاری و تنظیم دارایی های دیجیتال، در برخی موارد، تا حد زیادی ارتجاعی بوده است. در پی رونق معاملات رمزنگاری ۲۰۱۸ در کره جنوبی، وزارت دادگستری در میان گمانه زنی ها، اعلام کرد که قصد دارد مبادلات کشور را، تعطیل کند. در نهایت، برنامه های منع مبادلات با فشار شدید مواجه شد و دولت برنامه های خود را برای ایجاد ممنوعیت به گونه ای برعکس اجرا کرد. به طوریکه از آن زمان افزایش پذیرش دارایی های دیجیتال و بلاک چین را نشان می دهد و به تنظیم ارزهای رمزنگاری شده مطابق با استانداردهای FATF اقدام و چارچوبی برای قانونی سازی مبادلات فراهم می کند.

تعاریف و طبقه بندی همچنان یک چالش است
مساله ای که به نظر میرسد در ظاهر تعریف بلاک چین مهم باشد، دارایی های دیجیتال و ارزهای رمزپایه است. در حالی که این ساخت چارچوب های نظارتی عملکردی را چالش برانگیز می کند - و می تواند در تمام مراحل تدوین و اجرای استانداردها اثرات و پیامدهایی داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر تعریف «بلاک چین» را از ISO (سازمان بین المللی استاندارد سازی) و ITU-T (بخش استاندارد سازی ارتباطات از راه دور اتحادیه بین المللی ارتباطات بین المللی) دریافت کنید. در تعاریف ISO اشاره شده است: «بلاک چین ها برای مقاوم سازی در برابر دستکاری و ایجاد سوابق دفتر نهایی، قطعی و تغییرناپذیر طراحی شده اند»، همچنین ITU-T می گوید بلاک چین، در برابر دستکاری و بازنگری اصلاح ناپذیر است. گرچه به نظر می رسد این اختلافات به شکلی ظریف باشد، اما ممکن است به عنوان استانداردهای بعدی با موضوعاتی روبرو شویم – برای مثال متمرکز شدن بر عناصر فنی خاص یا بخش بازار عمودی (بازاری است که بخش مشخصی ازیک صنعت یاطیف مشخصی ازمشتریان راهدف گرفته است) – که براساس این تعاریف هستند.

عدم همسویی بین بازیگران صنعت همچنین می تواند برای تنظیم کننده ها و سیاست گذاران، که برای تنظیم بلاک چین و به ویژه دارایی های دیجیتال به دسته بندی و ترسیم نقشه ها وابسته هستند، گیج کننده باشد.

طبقه بندی ها به لطف نهادهای صنعت در حال حرکت به سمت مجموعه ای از تعاریف مشترک هستند. با این حال، سردرگمی همچنان یک چالش است. در حالی که باید جوامع و به ویژه گروه های صنعتی، یافتن اجماع بیشتر در مورد تعاریف و طبقه بندی مشترک را در اولویت خود قرار دهند.

از طرفی باید اشاره کرد که برخی استانداردها ممکن است زودرس یا غیرضروری باشند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ممکن است جنبه هایی از این فناوری وجود داشته باشد که هنوز برای استانداردسازی بالغ نشده اند. حرکت به سمت استاندارد سازی خیلی زود ممکن است نوآوری را خفه کند یا انگیزه های انحرافی یا نامطلوبی به دنبال داشته باشد.

بدون داشتن یک استراتژی متفکرانه پیرامون توسعه آنها، می توان استانداردها را برای اهداف شرکتهای خاص، به جای مزایا و نیازهای گسترده کاربران، تهیه کرد. علاوه بر این، استانداردها از نظر ماهیت اختیاری هستند در عین حال که حاکمیت شبکه بلاک چین مجموعه جدیدی از چالش ها را ارائه می دهد، با توجه به اینکه بحث های فلسفی باقی مانده و بیشتر قضاوت ها مستقیماً در جامعه توسعه دهنده اتفاق می افتد.

به همین ترتیب، تمرکز بر ابتکارات استاندارد  و براساس سیگنال های تقاضا از صنعت و جامعه فنی - و اطمینان از نمایندگی متنوع این بازیگران در طول مسیر، مهم است.

با نگاه به آینده؛ سال ۲۰۲۱
با ورود به سال ۲۰۲۱، این مکالمات اهمیت بیشتری پیدا می کنند و GSMI به فراتر از این نسخه اولیه می اندیشد. زمینه های اصلی تمرکز به عنوان هدف GSMI شامل طبقه بندی، اولین گام مهم در دستیابی به هماهنگی بیشتر، ایجاد گزارش های نظارتی و چارچوب ها وهمچنان به روز رسانی و گسترش پوشش دادرسی است.

از طرفی بلاک چین را باید «ورزش تیمی» دانست که برای موفقیت به همکاری ذینفعان نیاز دارد. این در حالی است که نسخه ۱.۰ GSMI نتیجه تلاش گسترده صنعت در جهت هماهنگی و وضوح بیشتر تنظیم استانداردها است. در حالی که شورای تجارت جهانی بلاک چین و شرکای آن در سال ۲۰۲۱ در حال توسعه نقشه راه و کارگروه های نسخه ۲.۰ GSMI هستند.

کد خبر: ۶۱٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha