۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
گرانی و کرونا یلدا را محدود کرد؛ قیمت نجومی آجیل و جیب‌های خالی
گزارش بازار؛

گرانی و کرونا یلدا را محدود کرد؛ قیمت نجومی آجیل و جیب‌های خالی

بوشهر- شیوع گسترده کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده همراه با گرانی آجیل و تنقلات در بازار باعث شده تا سفره‌های یلدا از خانه‌های مردم رخت ببندد.

سعید رضایی، بازار؛ یلدا در پیش است و مردم همچون گذشته دوست دارند که مراسمی در این شب داشته باشند و به بهانه طولانی‌ترین شب سال، دور هم جمع شده و جشنی را برگزار کنند.

امسال یلدا شکل متفاوتی به خود گرفته است؛ هرچند در گذشته یلدا زمانی برای جمع شدن بود، با شیوع کرونا این جمع شدن به تهدیدی بزرگ تبدیل شده است و توصیه بر این است که این محافل شکل نگیرد و محدود شود.

در کنار محدودیت‌های کرونایی که باعث محدودیت برای جمع شدن حول سفره یلدا شده است، گرانی آجیل و میوه و تنقلات باعث شده تا مردم برای برپایی سفره‌های خانگی خود نیز با مشکل روبرو باشند.

قیمت پسته درجه یک در بازار بوشهر به بالای ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که ضعیف‌ترین پسته‌ها که کیفیت بسیار پائینی دارند را کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید

گرانی‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم در تامین مایحتاج روزانه خود نیز با مشکل روبرو باشند، چه رسد به اینکه بخواهد جشن‌هایی همچون یلدا را برگزار کنند و به این بهانه سفره‌ای مفصل بچینند.

البته برخی از مردم نیز در کنار اعضای خانواده خود این مراسم را زنده نگه داشته‌اند و بدون اینکه دورهمی گسترده‌ای با سفره آنچنانی داشته باشند، بدون آجیل و تنقلات و فقط با یک دیوان حافظ و چند عدد انار شب یلدا را جشن گرفته‌اند.

قیمت پسته درجه یک در بازار بوشهر به بالای ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که ضعیف‌ترین پسته‌ها که کیفیت بسیار پائینی دارند را کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید.

قیمت مغز بادام هندی نیز در همین رنج قیمتی است و بین ۱۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت تخمه کدو بین ۵۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، تخمه هندوانه بین ۳۵ تا ۶۵ هزار تومان، تخمه هندوانه هم بین ۳۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

این قیمت‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم قدرت خرید آجیل و تخمه را نداشته باشند و سفره یلدای آنها کمرنگ تر از همیشه باشد.

قیمت آجیل خیلی زیاد است
یکی از شهروندان بوشهری به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه طی یک سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت اجناس و کالاها هستیم و این مسائل بر روی سفره مردم تاثیر گذاشته است.

محمد که برای خرید شب یلدا به بازار آمده است، اضافه کرد: قیمت آجیل و تنقلات به شدت بالا رفته است و قدرت خرید پسته ۲۵۰ هزار تومانی و مغز بادام هندی ۳۰۰ هزار تومانی را نداریم.

وی ادامه داد: حتی قیمت آجیل‌های درجه دوم و سوم هم برای ما بالا است و از قدرت خرید ما خارج است و مجبوریم فقط با مقداری تخمه خرید خود را تکمیل کنیم.

یکی دیگر از شهروندان بوشهری به خبرنگار بازار گفت: یکی از میوه‌های پرمصرف در شب یلدا انار است که به عنوان نماد این شب نیز شناخته می‌شود ولی قیمت انار این روزها به شدت بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه انار با قیمت‌های ۲۵ و ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر بازار صورت گیرد تا شاهد قیمت‌های آنچنانی برای میوه نباشیم.

میزان فروش خیلی کمتر است
فروشنده یکی از فروشگاه‌های آجیل و خشکبار به خبرنگار بازار گفت: نسبت به سال‌های گذشته میزان فروش ما به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است و مردم رغبت چندانی به خرید ندارند.

بسیاری از شهروندان وارد مغازه می‌شوند ولی با دیدن قیمت‌ها یا از خرید منصرف می‌شوند و یا اینکه مقدار کمی خرید می‌کنند و از مغازه بیرون می‌روند

وی علت کاهش تمایل مردم به خرید آجیل را محدودیت‌های ناشی از کرونا و کاهش مراسم و جشن‌های یلدایی دانست و افزود: در کنار این محدودیت‌ها قیمت بالای آجیل نیز باعث کاهش فروش شده است.

این فروشنده بیان کرد: ما اجناس خود را با کمترین سود به فروش می‌رسانیم؛ گران می‌خریم و گران می‌فروشیم ولی گران‌فروشی نمی‌کنیم. به سود کم هم قانع هستیم.

یکی دیگر از فروشنده‌ها که تعدادی مشتری در مغازه خود داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: فشارهای اقتصادی به مردم باعث شده تا بسیاری از مردم خریدهای خود را به سمت نیازهای اساسی و روزانه خود ببرند.

مسعودی‌فرد اضافه کرد: مردم ناچارند هزینه‌های زندگی خود را به نوعی مدیریت کنند که تا آخر ماه بتوانند نیازهای زندگی خصوصا اقلام غذایی را تامین کنند و به همین دلیل تمایل برای خرید آجیل و تنقلات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان وارد مغازه می‌شوند ولی با دیدن قیمت‌ها یا از خرید منصرف می‌شوند و یا اینکه مقدار کمی خرید می‌کنند و از مغازه بیرون می‌روند.

تشدید نظارت بر بازار شب یلدا در بوشهر
معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همه فروشگاه‌ها ملزم به درج قیمت بر روی کالاها هستند و با این تخلفات با جدیت برخورد می‌شود.

رضا جمالی با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت‌ها بر بازار در آستانه شب یلدا تصریح کرد: در این روزها بیشترین میزان نظارت و بازرسی بر فروشگاه‌های میوه و تره بارو آجیل و خشکبار صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همه فروشگاه‌ها باید اقلام را با قیمت واقعی به فروش برسانند، افزود: گشت‌های مشترک بازرسی به مناسبت یلدا در استان بوشهر برگزار می‌شود.

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: انتظار می‌رود همه اصناف همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

انتظار می‌رود با تامین نیازهای مردم در آستانه شب یلدا و نظارت مناسب بر بازار، زمینه تامین اقلام مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در شب یلدا فراهم شود.

کد خبر: ۶۱٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha