۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
اصلاح بودجه ۱۴۰۰ مضمون نامه رئیس مجلس به دولت بوده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

اصلاح بودجه ۱۴۰۰ مضمون نامه رئیس مجلس به دولت بوده است

رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: مضمون نامه آقای قالیباف این است که با توجه به نامه رهبری دولت موظف است بودجه را اصلاح کند و برای مجلس این لایحه بودجه جدید را بفرستد.

به گزارش بازار، مجتبی رضاخواه با اشاره به اینکه دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را مبنی بر اینکه می‌تواند مجوزهایی را از رهبری بگیرد، تهیه کرده و به مجلس داده است، گفت: دولت در نظر داشت تا بعد از آن که رئیس جمهور نامه‌ای را خطاب به رهبری می‌نویسند تا مجوز برای افزایش میزان بودجه بگیرند، اما رهبری با صلاحدیدهایی این اجازه را خیلی محدود صادر کردند.

وی با اشاره به اصلاحات رهبری بر بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: تغییراتی که در بودجه قرار است داده شود این است که منابع درآمدی دولت را ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد. دلیلش این است که رهبر انقلاب استفاده محدودی را از منابع صندوق توسعه ملی اجازه دادند و به این ترتیب برخی از منابعی که دولت در لایحه پیشنهاد و پیش بینی کرده بوده از دست رفته است یعنی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: از طرف دیگر در قسمت مصارف یا هزینه‌ها، مصارف دولت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند به این دلیل که دولت سال‌های گذشته از صندوق توسعه ملی قرض کرده بوده و رهبری فرموده‌اند این میزان طلب به صندوق توسعه ملی برگردد.

وی تاکید کرد: مجموعا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه دچار تغییرات می‌شود و به طور کلی برای اقتصاد کشور آن چه که رهبری دستور دادند به نفع اقتصاد کشور است.

رضاخواه در خصوص نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور درباره بودجه ۱۴۰۰ گفت: بعد از فرمایشات رهبری، سوال مهم این است بعد از این که مجلس بودجه را دریافت کرده و نامه رهبری بعد از آن صادر شده، این اصلاحات را باید چه کسی انجام دهد؟ آیا باید دولت انجام دهد و یا مجلس انجام دهد؟ ما در مجلس معتقد هستیم که این تغییرات را باید دولت اعمال کند چون بدون اینکه مجوز داشته باشد بودجه را تهیه کرده و الان که مشخص شده مجوز به صورت محدود صادر شده ما معتقدیم دولت باید خودش تغییرات را بدهد و بعد به مجلس بفرستد و سپس مجلس روی آن کار کارشناسی می‌کند.

وی افزود: بنابراین مضمون نامه آقای قالیباف این است که با توجه به نامه رهبری دولت موظف است که بودجه را اصلاح کند و برای مجلس این لایحه بودجه جدید را بفرستد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اظهار به اینکه دولت لایحه بودجه‌ای که به مجلس فرستاده بود از نرم‌هایی خارج شده بود، تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم بودجه را با آنچه انتظار داریم مقایسه کنیم یک قانون برنامه پنج ساله ششم داریم که دولت باید مبتنی بر آن این بودجه را تهیه می‌کرده است. ولی ما انحرافات زیادی را از قانون برنامه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شاهد هستیم. و معتقدیم با نامه رهبری بخشی از آن انحرافات جبران می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت تغییراتی را که رهبری خواسته‌اند اعمال کند بخش قابل توجهی از انحرافات می‌تواند جبران شود و بقیه‌اش هم ما در مجلس حاضر هستیم اصلاح کنیم.

رضاخواه در رابطه با زمان لازم برای این اصلاحات در بودجه بیان کرد: این کار موضوع پیچیده‌ای نیست و مبتنی بر برآوردهای سازمان برنامه و بودجه است و کارهای کارشناسی‌اش قبلا انجام شده و اصلاحاتی که باید اتفاق بیفتد موارد عجیبی نیست و اگر دولت اراده کند می‌تواند سریعا این کار را انجام دهد.

وی در خاتمه عنوان کرد: مجلس اجازه نخواهد داد کار مملکت بخوابد و اگر دولت هم این اقدام را انجام ندهد مطمئن باشید مجلس این کار را انجام خواهد داد و دولت هم باید این مصوبه مجلس را اجرا نماید.

کد خبر: ۶۱٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha