۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
جزئیاتی از تفریغ بودجه ۱۳۹۸
رئیس دیوان محاسبات تشریح کرد

جزئیاتی از تفریغ بودجه ۱۳۹۸

بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات با بیان جزئیاتی از تفریغ بودجه ۱۳۹۸ گفت: دیوان گزارش تفریغ بودجه ۹۸ را زودتر از سنوات گذشته ارائه کرد.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش صبح امروز در جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب (س) و تبریک و تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: با توفیقات الهی و همت همکاران توانستیم گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ را یک ماه زودتر نسبت به سنوات گذشته تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه مهمترین سند نظارت مالی در کشور است، گفت: علی رغم شیوع ویروس کرونا و حضور حداقلی کارکنان و همچنین تمدید مدت زمان اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۸ تا پایان شهریورماه، تدوین گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ یک ماه زودتر از زمان قانونی، اتفاق بزرگی است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه هر چه گزارش تفریغ بودجه سنواتی به لحظه‌تر و در زمان کوتاهتر تدوین شود، اثربخشی بیشتری دارد، تصریح کرد: این امر به تصویب بودجه سال آینده نیز کمک می‌کند، چرا که نمایندگان می‌توانند نتیجه تصویب تبصره ها، ردیف‌ها و جزء‌های بودجه را دریافته و اصلاحات لازم را در تصویب بودجه سال آینده به کار بندند.

بذرپاش اضافه کرد: تدوین گزارش تفریغ بودجه زودتر از موعد مقرر به نمایندگان، تصویر شفافی از بودجه نشان داده و این امر موجب می‌شود آن‌ها با اطلاعات کافی بودجه سال آینده را تصویب کنند.

وی ادامه داد: هر چند کار اصلی دیوان محاسبات عملیات حسابرسی است، اما دیوان می‌تواند به عنوان بازوی مشورتی و پژوهشی نیز در کنار نمایندگان مجلس باشد، به همین دلیل درصدد تقویت این نقش با آرایش جدید و متفاوت هستیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور در تشریح گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ توضیح داد: بودجه سال ۱۳۹۸، ۲۷۴ حکم دارد که ۲۵۷ حکم آن (۹۳ درصد) دارای ماهیت بودجه‌ای و ۱۷ حکم (۶.۲ درصد) غیربودجه‌ای است که توصیه می‌شود تعداد احکام غیربودجه‌ای در سال ۱۴۰۰ کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از ۲۷۴ حکم بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۶۱ حکم تکراری بوده است، ادامه داد: این بودجه ۱۶۲ حکم تکلیفی به این معنا که دولت مکلف شده کاری را انجام دهد و ۷۶ حکم اجازه و ۳۵ حکم وصفی دارد که از مجموع احکام تکلیفی ۴۶ حکم کامل، ۸۹ حکم ناقص اجرا شده و ۲۷ حکم فاقد عملکرد است.

بذرپاش با بیان اینکه از ۷۶ حکم اجازه، ۲۶ حکم کامل، ۱۶ حکم ناقص و ۳۴ حکم فاقد عملکرد است، تصریح کرد: در بودجه سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۵۹ حکم در لایحه دولت آمده بود و مجلس نیز ۱۱۵ حکم براساس طرح نمایندگان به آن اضافه کرد که از احکام دولت ۶۴ حکم کامل، ۵۶ حکم ناقص و ۳۶ حکم فاقد عملکرد است و از احکام نمایندگان ۳۰ حکم کامل، ۵۸ حکم ناقص اجرا شده و ۲۷ حکم فاقد عملکرد است.

وی با بیان اینکه تدوین گزارش تفریغ سال‌های آینده با اعمال تغییر و تحول در دستور کار ما قرار دارد، گفت: گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و امیدوارم مفید واقع شود.

کد خبر: ۶۱٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha