۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
ایران باید نقش مهمی در بازسازی سوریه داشته باشد/ امریکا و اروپا مانع اصلی
گفتگوی بازار با تحلیلگر آمریکایی؛

ایران باید نقش مهمی در بازسازی سوریه داشته باشد/ امریکا و اروپا مانع اصلی

«استیون صیونی» ضمن اشاره به اینکه چین به تنهایی نمی تواند اقتصاد سوریه را اصلاح و درست کند، گفت که همکاری چین، روسیه، ایران در کنار یکدیگر می تواند موانع اصلی بازسازی سوریه یعنی تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا را از بین ببرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در میان کشورهای کمک کننده به سوریه به خصوص در رابطه با بازسازی این کشور پس از جنگ علیه تروریسم، نقش چین بیش از پیش آشکار است که در سال‌های گذشته همواره در کنار روسیه در خصوص سوریه موضعی واحد و مشترک داشته و بارها در سازمان ملل کوشیده است تا مانع از تحریم‌های آمریکا علیه دمشق شود.

اگرچه چین سعی کرده تا خود را از درگیری‌های نظامی سوریه دور نگه دارد، اما همواره از بشار اسد حمایت کرده و خواستار این مسئله بوده که این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند و نه کشورهای دیگر.

از طرف دیگر، به دلیل آن که در طول نزدیک به ده سال اخیر به دلیل جنگ زیرساخت‌ های کشور سوریه به طور گسترده تخریب شده، این کشور از سال گذشته اعلام کرده که تنها به متحدین خود اجازه مشارکت در پروژه‌ های پر سود بازسازی را خواهد داد.  

بر همین اساس، بشار اسد از مدتها پیش مذاکره با چین را به منظور پیوستن به پروژه «یک کمربند-یک جاده» و طرحهای پیشنهادی برای دستیابی به رونق اقتصادی در زمانی کوتاه را مطرح کرده است.

«استیون صیونی»، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی_سوری و سردبیر سایت «میدل ایست دیسکورس» در خصوص جایگاه چین در بازسازی سوریه به خبرنگار بازار گفت: درست است که رئیس جمهور اسد از مدتها پیش این مذاکرات را مطرح کرده و پیشنهاداتی را مبنی بر اجازه دادن به چین ارائه کرده است، اما چین به تنهایی نمی تواند اقتصاد سوریه را اصلاح و درست کند.

وی افزود: بازسازی کشور سوریه نیاز به چین، روسیه، ایران و سایر کشورها دارد تا برای کمک به سوریه با یکدیگر همکاری کنند، اما مانع اصلی در بهبود شرایط کشور تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا است که باید آنها را برطرف کرد، زیرا مردم سوریه از کمبود نیازهای اساسی رنج می برند.

مانع اصلی در بهبود شرایط کشور از نظر من تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا است که باید آنها را برطرف کرد، زیرا مردم سوریه از کمبود نیازهای اساسی رنج می برند

استیون صیونی تصریح کرد به جای کمک به مردم سوریه از طریق تجهیزات پزشکی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا، این تحریم ها موجب شده تا برخی شرکت های پزشکی از ترس اینکه توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده مجازات یا جریمه شوند، از تجارت با سوریه و ارائه خدمات و لوازم پزشکی ممانعت کنند.

سردبیر «میدل ایست دیسکورس» همچنین در خصوص این سوال که ایران و روسیه در طول جنگ سوریه نقش بسزایی داشته و برخی معتقدند در روند بازسازی ایفای نقش متناسبی ندارند و این چین است که به این عرصه ورود پیدا کرده گفت: سوریه هرگز جنگ داخلی نداشته است. بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ آغاز شد که شامل حمله آمریکا و اتحادیه اروپا به مردم بی دفاع این کشور است.

استیون صیونی گفت: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، چندین بار اعلام کرده است که بازسازی سوریه به متحدان سوریه مانند ایران، روسیه و چین می رسد و از طریق این کشورها باید انجام شود. 

همانطور که روسیه و ایران به سوریه در طول جنگ کمک کردند، در بازسازی سوریه مشارکت خواهند داشت

وی افزود: این مسئله بدان معنا است که همانطور که روسیه و ایران به سوریه در طول جنگ کمک کردند، در بازسازی سوریه مشارکت خواهند داشت. چین، همچنین نقش مهمی در کمک به سوریه در سازمان ملل از نظر اقتصادی، سیاسی و لجستیکی داشته است.

چین نقش مهمی در کمک به سوریه در سازمان ملل از نظر اقتصادی، سیاسی و لجستیکی داشته است 

تحلیلگر آمریکایی خاطر نشان کرد: در رابطه با ایران باید بگویم که ایران همواره آماده است تا در بازسازی سوریه نقش اصلی را ایفا کند. شرکت های ایرانی در چندین پروژه مهم در صنعت انرژی سوریه از جمله یک پروژه نیروگاه گازسوز در حلب مشارکت کرده اند که بزرگترین شرکت ساخت و ساز انرژی ایران، گروه مپنا، در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاوات در لاذقیه مشغول به کار است.

وی اضافه کرد که توانایی مهندسان صنایع ایرانی در ساخت آنچه مورد نیاز است، می تواند یک عامل بسیار اساسی در شرایط تحریم های غرب در نظر گرفته و نمایان شود.

وی در پایان اذعان کرد که رئیس جمهور اسد، به همگان اطمینان داده و اعلام کرده که هیچ کشور یا شرکت یا شخصی که علیه مردم سوریه اقدام کرده یا خون مردم بی دفاع سوریه بر روی دست آنها باشد، در بازسازی سوریه نقشی نخواهد داشت.

کد خبر: ۶۱٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha