۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
اظهارات «گروسی» خارج از مسئولیت او بود| امیدوارم ایران از برجام درس خوبی گرفته باشد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار

اظهارات «گروسی» خارج از مسئولیت او بود| امیدوارم ایران از برجام درس خوبی گرفته باشد

«نادر انتصار» معتقد است اظهارات گروسی در مورد برنامه هسته ای ایران و برجام از مسئولیت وی خارج بوده و هذیانی گویی بیش نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مصاحبه با رویترز مدعی شد موارد تخطی از برجام خیلی بیشتر از آن است که بتوان به راحتی به آن بازگشت.
وی در ادامه این ادعا افزود: نمی‌توانم باور کنم که خیلی راحت از بازگشت به خانه اول حرف می‌زنند چرا که خانه اول دیگر وجود ندارد واضح است که باید پروتکل یا یک توافق یا تفاهم‌نامه یا اسناد کمکی باشد که به طور واضح مشخص کند چه کاری باید انجام شود.

این ادعای گروسی در حالی است که اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی بعد از خروج یکجانبه آمریکا و بدعهدی طرفین اروپایی، انجام شد.

پیشتر، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز از لزوم توافقی جدید حرف زده بود که پاسخگوی برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران باشد!

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع  پرداخته که در ادامه آمده است.

*رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیراً اعلام کرده احیای برجام، نیاز به انعقاد توافق جدیدی در زمان جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده دارد تا مشخص شود چگونه باید بر نقض عهد ایران غلبه کرد. واضح است که باید پروتکل یا توافق نامه یا تفاهم یا برخی از سندهای جانبی وجود داشته باشد که به طور واضح مشخص کند که ما چه کاری باید بکنیم. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
این یکی از عجیبترین حرفهائی بود که «رافائل گروسی» تا کنون در مورد برجام گفته است.  این گونه دستور صادر کردن از حدود اختیارات او و یا هر مدیر کل دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی که سر کار باشد خارج است. 

وظائف آژانس و مدیر کل آن در قوانین موجود این سازمان مشخص شده اند. پیشنهاد من به رافائل گروسی این است که برود قوانین آژانس و تعهداتی را که ایران با آژانس امضاء کرده را دوباره مرور کند.

*مکانیسم نظارت آژانس از برنامه هسته ای ایران ذیل پادمان ها و پروتکل الحاقی تعریف شده است. ضمن اینکه بر ایران شدیدترین مکانیسم نظارتی آژانس حاکم است. از سویی «گروسی» خواهان تجدید نظر و ایجاد برجام جدیدی شده است. با توجه به این مسأله آیا «گروسی» می تواند به عنوان مدیر کل آژانس تقاضای مکانیسم جدیدی در برجام کند؟
خیر. همانگونه که در جواب سؤال قبلی گفتم، این گونه درخواستها از حدود قانونی اختیارات رافائل گروسی خارج هستند. ایران باید این موضوع را با قاطعیت و بدون تعارف به گروسی یادآوری کند تا او دوباره دست به اینگونه هذیان گوئی نزند و کاری نکند که ایران در مورد پادمان ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند.

*«گروسی» اعلام کرده با توجه به کاهش تعهدات ایران در برجام و افزایش سطح غنی سازی و و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده باید تصمیماتی در سطح سیاسی گرفته شود. منظور «گروسی» ممکن است این باشد که در مذاکرات آتی با ایران، مکانیسم جدیدی برای نظارت و بازرسی از برنامه هسته ای ایران تعبیه شود. ارزیابی شما چیست؟
گروسی فقط در مورد قوانین موجود و مسائل تکنیکی که آژانس در مورد آن مسئولیت دارد باید حرف بزند.  تصمیماتی که در سطح سیاسی بین کشورها گرفته میشود به او ربطی ندارد. اگر آژانس از سازمانی تکنیکی به سازمانی سیاسی تبدیل شود کارائی خود را از دست خواهد داد.

*سخنان «گروسی» بعد از اظهار نظر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان صورت می گیرد که گفته بود برجام کنونی را باید کنار گذاشت و در خصوص برجام جدید مذاکره کرد. البته اینکه برجام به موضوعات موشکی و سیاست منطقه ای ایران کشیده شود قبلا توسط کشورهای اروپایی مطرح شده بود ولی سخنان «ماس» ناظر به این موضوع است که توافق هسته ای جدیدی نیز لازم است. ارزیابی شما چیست؟
مدتها است که فرانسه، انگلیس و آلمان نقش «پلیس خوب، پلیس بد» را در مقابل برجام بازی می کنند. در دوران ترامپ این سه کشور مایل بودند بیشتر نقش پلیس خوب را بازی کنند چون ترامپ نقش پلیس بد را بازی می کرد. با رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن و احتمال برگشت آمریکا به برجام، شاید اروپا نقش «پلیس خوب، پلیس بد» را دوباره بین خود و آمریکا تقسیم کرده است. من امیدوارم که ایران از مذاکرات برجام درس خوبی را یاد گرفته باشد و در مورد قدرت بازدارندگی و دفاعی خود به هیچ وجهی وارد مذاکره نشود.

کد خبر: ۶۱٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha