۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
ایجاد اشتغال پایدار در روستا زمینه ساز مهاجرت معکوس| ۳هزار طرح تسهیلات گرفتند
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

ایجاد اشتغال پایدار در روستا زمینه ساز مهاجرت معکوس| ۳هزار طرح تسهیلات گرفتند

همدان - ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از طرح‌های مهم برای مقابله با بیکاری در این مناطق است که نقش مهمی در شکل‌گیری مهاجرت معکوس ایفا می‌کند و بر همین اساس در این راستا تاکنون سه هزار طرح اشتغال‌زای روستایی در استان همدان ۴۴۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: یک‌هزار و ۶۲ روستا در استان همدان وجود دارد که جمعیتی معادل ۶۲۰ هزار و ۸۸۹ نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند؛ ۹۲۵ روستا با جمعیت ۶۱۶ هزار نفر و بالای ۲۰ خانوار و ۱۳۷ روستا با جمعیت چهار هزار نفر و زیر ۲۰ خانوار هستند.

برخی از این روستاها در سال های به دلیل آنچه اقتصاد ضعیف و نبود شغل برای ساکنان عنوان شده خالی از سکنه شده اند که نظام جمهوری اسلامی و دولت تلاش کرده با تامین برخی امکانات زمینه بازگشت روستاییان از شهرها به روستاها را محقق کند به طوری که در برخی روستاها کارهای خوبی انجام داده و زیرساخت های روستایی در بخش راه، بهداشت، آموزش، گاز و برق امروز قابل قیاس با گذشته نیست و به‌طور تقریبی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از این مزایا برخوردار هستند.

توسعه زیرساخت ها به‌تنهایی برای روستاها کافی نیست و باید ثروت آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب هم در کنار آن شکل بگیرد

با این حال ناگفته پیداست که یکی از کارهای ضروری در روستاها با وجود تامین همه زیرساخت های فراهم ‌شده در بحث بهداشت، آموزش، گاز و برق لزوم ایجاد اشتغال روستایی است زیرا توسعه زیرساخت ها به‌تنهایی برای روستاها کافی نیست و باید ثروت آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب هم در کنار آن شکل بگیرد.

آمارها و بررسی های اولیه از اجرای طرح اشتغال روستایی در استان همدان نشان می‌ دهد در برخی روستاها مانند «کردآباد» مهاجرت معکوس شکل گرفته و وضعیت جمعیتی روستا بهتر از گذشته شده که برای بررسی دقیق تر وضعیت توجه به ایجاد اشتغال در روستاهای همدان گفتگوهایی با مسئولان دست اندرکار انجام داده ایم.

در همین زمینه معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴۲ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال روستایی در استان همدان پرداخت‌شده است.

پرداخت ۴۴۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در استان همدان
مصطفی قربان فر بابیان اینکه همدان رتبه نخست کشور را درزمینهٔ طرح‌های عقد قرارداد تسهیلات اشتغال روستایی کسب کرده است، افزود: استان همدان با پرداخت ۴۴۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی توانست ۱۱۵ درصد سهمیه ابلاغی را پرداخت و رتبه نخست کشور را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات برای سه هزار طرح اشتغال پایدار روستایی پرداخت‌شده است، اظهار کرد: در استان همدان ۶۰۰ میلیارد تومان طرح اشتغال روستایی به بانک‌ها معرفی‌شده که ۴۴۲ میلیارد تومان آن پرداخت‌شده و برای حدود ۱۴۰ میلیارد تومان باقی‌مانده در بانک‌ها پرونده وجود دارد.

بیشترین تسهیلات پرداخت‌شده در رسته‌های گردشگری و بوم گردی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی، پوشاک، کیف و کفش و همچنین صنایع چوبی بوده است

قربان فر با اشاره به اینکه برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زای روستایی کمیته فنی جلسات متعددی برگزار می‌کند، افزود: تاکنون بیشترین تسهیلات پرداخت‌شده در رسته‌های گردشگری و بوم گردی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی، پوشاک، کیف و کفش و همچنین صنایع چوبی بوده است.

وی ادامه داد: ایجاد واحد دانه‌بندی کربنات کلسیم برای مصرف کاغذسازی، خوراک دام و طیور، راه‌اندازی خطوط لبنی و طعم‌دهنده، گلدوزی و چاپ پارچه، گلخانه، تجهیز و توسعه کارگاه جوراب‌بافی، تولید ظروف استونور، تولید قند حبه، تولید رب گوجه‌فرنگی، صنایع تبدیلی ترشیجات و شوریجات ازجمله طرح‌های در دست بررسی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است.

اما پس از گفتگو با معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال‌زای روستایی گفتگویی با دهیاران دو روستا در استان همدان انجام و صحت پرداخت این اعتبارات را بررسی کردیم

پرداخت ۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش گردشگری به روستاییان «ملحمدره»

دهیار روستای ملحمدره در گفتگو با خبرنگار بازار از تخصیص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش گردشگری به روستاییان این روستا خبر داد و گفت: خوشبختانه با پرداخت این وام ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵ نفر به‌صورت غیرمستقیم در بخش گردشگری به اشتغال درآمده‌اند

مجید مشرفی با اشاره به اینکه تسهیلات روستایی «ملحمدره» بیشتر به سه بخش گردشگری، باغداری و شیلات تعلق می‌گیرد، عنوان کرد: متأسفانه پرداخت تسهیلات در بخش شیلات بسیار سخت است و مسئولان در این بخش همکاری نمی‌کنند و همین موضوع دریافت تسهیلات را دشوار کرده است.

مشرفی بابیان اینکه این روستا در بخش باغداری و شیلات مانند گردشگری توانایی اشتغال‌زایی بسیاری دارد و باید به آن پرداخته شود، گفت: متأسفانه اداره جهاد کشاورزی همکاری لازم را با متقاضیان این بخش ندارد و این در حالی است که با پرداخت تسهیلات، واحدهای تولیدی زیادی افتتاح می‌شود که علاوه بر اشتغال‌زایی باعث رشد گردشگری هم می‌شود.

دهیار روستای ملحمدره با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون در بخش کشاورزی تنها دو مورد پرداخت وام داشته‌ایم، اظهار داشت: با   این دو واحد تولیدی برای ۶ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجادشده است.

اجرای طرح‌های بنیاد برکت در روستای «ملحمدره»
وی در ادامه به اجرای طرح‌های بنیاد برکت در روستای «ملحمدره» اشاره کرد و افزود: یکی از فرصت‌های ایجادشده درزمینهٔ اشتغال روستایی استفاده از ظرفیت بنیاد برکت است.

مشرفی از پرداخت وام ۴۰ میلیون تومانی در قالب طرح بنیاد برکت در بخش اشتغال خانگی خبر داد و گفت: از ابتدایی سال جاری بنیاد برکت برای کمک به طرح اشتغال‌زایی خانگی به ۲۰ طرح تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی داده که آن را به‌صورت مرحله‌ای پرداخت کرده است.

دهیار روستای ملحمدره با اشاره به اینکه بیشتر متقاضیان تسهیلات خانگی خانم‌ها هستند، گفت: با پرداخت این تسهیلات برای بیش از ۲۰ نفر اشتغال ایجادشده است.

گفتگو با دهیار روستای ملحمدره شهرستان اسدآباد که از سال‌ها قبل به‌عنوان روستای گردشگری در کشور مطرح‌شده بیانگر آن است که پرداخت اعتبارات به متقاضیان ایجاد اشتغال در این روستا با اولویت گردشگری صورت گرفته درحالی‌که به گفته دهیار این روستا ظرفیت‌های بخش‌های دیگر نیز در این منطقه قابل‌توجه است.

به سراغ دهیار روستای آبرومند از توابع شهرستان بهار هم رفتیم که علیرضا وزینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از پنج طرح مبلغ ۵ تا ۴۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخته‌شده است.

امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب درزمینهٔ گردشگری بتوانیم اشتغال پایدار روستایی را ایجاد کرده و زمینه مهاجرت معکوس جوانان را مهیا کنیم

علیرضا وزینی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی برای رفع مشکلات روستائیان و ایجاد مشاغل کوچک بوده است چراکه اکثر جوانان این روستا به شهرها مهاجرت کرده‌اند اما امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب درزمینهٔ گردشگری بتوانیم اشتغال پایدار روستایی را ایجاد کرده و زمینه مهاجرت معکوس جوانان را مهیا کنیم.

دهیار روستای آبرومند با اشاره به اینکه روستای آبرومند همچون سایر روستاهای استان همدان درزمینهٔ گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار ظرفیت‌های فراوانی دارد، گفت: با پرداخت تسهیلات گردشگری می‌توان خانه‌های بوم گردی را ایجاد و با لحاظ اقدامات عمرانی در خانه‌های قدیمی روستا این برنامه را محقق کرد.

مسئولان با علاقه‌مندان اشتغال‌زایی در روستا همکاری لازم را داشته باشند
وزینی تأکید کرد: روستا آبرومند در بخش تولید انگور و صنایع تبدیلی آن توانایی اشتغال‌زایی دارد اما باید مسئولان استان همدان در این زمینه با علاقه‌مندان اشتغال‌زایی در روستا همکاری لازم را داشته باشند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اگر زمینه برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی فراهم شود شاهد مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها نخواهیم بود هرچند تاکنون شاهد ایجاد طرح‌های جاندار و موثری در حوزه اشتغال روستایی نبوده‌ایم که بیشتر به دلیل نبود زیرساخت و عدم فراهم کردن سازوکارهای لازم بوده بنابراین توجه ویژه دولت به زیرساخت های روستایی و توسعه اشتغال پایدار می تواند زمینه ساز افزایش مجدد جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها در کشور باشد.

کد خبر: ۶۱٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha