۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
پیگیری بازار از یک شایعه؛ هسته معاملات بورس هک شد؟
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پیگیری بازار از یک شایعه؛ هسته معاملات بورس هک شد؟

روح‌الله دهقان مدیرعامل شرکت فناوری بورس تهران می‌گوید که هسته معاملات آنقدر پیچیده است که به این راحتی قابل هک نیست.

بازار؛ گروه بورس: «هسته معاملات هک شد» خبری  هر از چندگاهی در رسانه‌های مطرح می‌شود و هر بار هم آن را تکذیب کردند. در زمان رشد بازار در چهار ماه ابتدای سال به خاطر افزایش یکباره سهامداران در آن روزها،  سرعت معاملات گاهی اوقات کند می‌شد یا اختلالی در ثبت سفارشات کارگزاری‌های صورت می‌گرفت که برخی بدون آگاهی آن را به هک شدن هسته معاملات ارتباط می‌داند.

به طور خلاصه روند معاملات به این شکل است که در ابتدا سهامداران در کارگزاری که در آن کد معاملاتی دریافت کرده‌اند ثبت سفارش می‌زنند، شرکت کارگزاری‌ هم به وسیله او ام اس ها این سفارش را به هسته معاملات منتقل می‌کند.

بیشتر سهامداران به اشتباه هر باری که در روند ثبت سفارشات آن‌ها مشکلی پیش می‌آید این تصور را دارند که هسته معاملات دچار ایراد شده است این در حالی است که بارها از زبان مسئولین سازمان شنیده شده که بیشتر مشکلات به خاطر عدم تناسب زیر ساخت‌ها با این میزان از حجم معاملات بوده که این موضوع تقریبا حل شده است.

معمولا بیشتر این شایعات در زمان رشد بازار صورت می‌گیرد و همانطور که مشاهده می‌کنید بعد از دوران رشد در ۴ ماه اول تقریبا شایعه در مورد بازار، هسته معاملات و غیر دیده نمی‌شد  در هفته‌های اخیر که بازار کمی سبز رنگ بار دیگر شایعه هک هسته معاملات منتشر شد.  روح‌الله دهقان مدیرعامل شرکت فناوری بورس تهران در واکنش به این شایعه به بازار گفت: این خبر شایعه است و اصلا چنین اتفاقی صورت نگرفته است.

 او که معتقد است هسته معاملات به این سادگی قابل هک یا حمله نیست و در رابطه با امنیت آن اظهار کرد: امنیت هسته معاملات به این سادگی نیست که به سرعت مورد حمله قرار بگیرد، علاوه بر آن هسته معاملات دارای چندین رده امنیتی است، ممکن است ایراداتی در سیستم کارگزاری‌ها رخ بدهد اما تا کنون مشکلی در از نظر امنیتی در هسته معاملاتی رخ نداده است.

وی از سهامداران خواست که به شایعات موجود توجه نکنند و اخبار را از مراجع رسمی خود دریافت کنند.

این تنها یکی از شایعات مطرحی است که هر از چند گاهی در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی در خصوص بازار سرمایه منتشر می‌شود. بازاری که در دوران رشد به شدت شکننده و حساستر از دوران ریزش است و به دلیل ترس سهامداران به سرعت به شایعات واکنش نشان می‌دهد.

کد خبر: ۶۱٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha