۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
دولت نباید در بازار سرمایه قیمت گذاری غیر منصفانه داشته باشد
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت نباید در بازار سرمایه قیمت گذاری غیر منصفانه داشته باشد

عسکری، کارشناس حوزه اقتصاد گفت: اگر دولت می‌خواهد در بودجه سال آینده از طریق بازار سرمایه کسب درآمد کند، نباید قیمت گذاری غیر منصفانه کند.

به گزارش بازار، علیرضا عسکری مارانی کارشناس اقتصادی؛ گفت: اگر دولت قصد دارد در بودجه سال آینده ۹۰ هزار میلیارد تومان از فروش شرکت‌های دولتی و ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت کسب درآمد کند باید بازاریابی مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: باید برای فروش موارد ذکر شده نرخی را تعیین کند که جوابگوی تورم سال آینده باشد در غیر این صورت اوراق مشارکت و سهام ذکر شده خریداری ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد تجربه فروش سهامی، چون دارا یکم، دارا دوم و دارا سوم را که در خرداد و تیر امسال انجام داد تکرار کند حتماً در فروش ناموفق خواهد بود.

عسکری گفت: مکانیسم قیمت گذاری باید منصفانه باشد و حتماً باید در بنگاه‌ها اتفاق بیفتد و در صورتی که بخواهد روال گذشته را ادامه دهد تقاضا برای خرید وجود نخواهد داشت.

وی افزود: مردم باید سهامی را بخرند که دولت درگیر قیمت گذاری و کنترل نامناسب بنگاه‌های آن نباشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: باید در فروش سهام قوانین پشتیبانی وجود داشته باشد که مردم آسیب نبینند به عنوان مثال در فروش فولاد از طریق بورس کالا شیوه نامه‌ای نوشته شد که قیمت فولاد ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار کشف قیمت شد و شرکت‌های فولادی در این فروش ضرر کردند و در این میان فقط دلال‌ها سود می‌کنند به همین دلیل دولت نباید در قیمت گذاری کالاهای اینچنینی قیمت گذاری غیر منصفانه داشته باشد.

عسکری با اشاره به اینکه در کنار دولت بخش‌های عمومی مثل صندوق‌های تأمین اجتماعی و ساتا هم به خاطر رفع نیازهای خود می‌خواهند سهم بفروشند، افزود: باید دستورالعملی وجود داشته باشد تا قبل از فروش این سهام افشای اطلاعات قبل فروش وجود داشته باشد و این یکی از مشکلات جدی در فروش سهام است که سبب می‌شود بعد از خرید سهام توسط مردم آن‌ها ضرر کنند.
وی ادامه داد: با توجه به این که مردم تجربه سال جاری در ورود به بورس را دارند ممکن است در سال آینده کمتر وارد معاملات بورس شوند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به شرایطی که ارزش بازار سرمایه پایین است و فروش ۹۰ هزار میلیارد تومان سهم از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی فقط یک و نیم درصد ارزش کل بازار سرمایه است، دولت باید بازاریابی درستی در فروش این سهام در پیش بگیرد تا مردم بتوانند با اعتماد بیشتری خرید کنند.

عسکری ادامه داد: نمی‌توانیم صنعت برق خودرو را به مردم بفروشیم، ولی قیمت گذاری مناسبی نداشته باشیم.

وی با اشاره به این که برخی از اقلام مثل فولاد در بورس کالا عرضه می‌شود، افزود: نباید قوانین مربوط به فروش این اقلام را دستکاری کنیم، زیرا با دستکاری این قیمت‌ها رانت ایجاد می‌شود و فقط دلالان سود می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در صورتی که دولت می‌خواهد سهام بفروشد باید در تبصره‌های بودجه تکلیف این سهام را روشن کند تا مردم ضرر نکنند.

عسکری افزود: دولت باید سهام خود را به صورت نقد و نسیه به فروش برساند به این صورت که اگر می‌خواهد ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد در سال آینده داشته باشد باید به میزان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سهم بفروشد و به اندازه ۹۰ هزار میلیارد تومان آن را سال آینده دریافت کرده و بقیه آن را به سال‌های بعد منتقل کند.

وی گفت: بازار طبیعت خودش را دارد و دولت نباید قیمت گذاری دستوری در بازار داشته باشد.

کد خبر: ۶۱٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha