۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
ایجاد نخستین پژوهشگاه گیربکس در کشور
تفاهم چهارجانبه برای توسعه فناوری‌های نوین در خودروسازی امضا شد

ایجاد نخستین پژوهشگاه گیربکس در کشور

تفاهم‌نامه چهارجانبه میان گروه صنعتی ایران‌خودرو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صندوق بازنشستگی صدا و سیما و موسسه هادی اندیشه توسعه فناور با هدف حضور موثرتر فناوری‌های نوین در صنایع خودروسازی به امضا رسید.

به گزارش بازار به نقل از ایران خودرو، محسن صالحی‌نیا رییس هیات عامل ایدرو در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه، با ضروری خواندن هم‌راستایی با پیشرفت‌های شتابان حوزه فناوری، اظهار کرد: ایدرو برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات فناورانه، برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را تدوین کرده است.

صالحی‌نیا، با بیان این‌که یکی از ماموریت‌های ایدرو به‌عنوان سازمان توسعه‌ای این است که در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ورود کند، اظهار کرد: با توجه به گستردگی و اهمیت صنعت خودرو و نقشی که داخلی سازی آن می تواند در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال داشته باشد و همچنین  ظرفیت های این صنعت در ارتقای سطح فناوری و سرمایه‌گذاری‌های فناورانه، حضور فعال و اثربخش در  این صنعت را در دستور کار  قرار داده‌ایم.

وی ضمن اشاره به اظهارنظرهای مختلف درباره خودروسازی کشور گفت: با وجود همه نقد و نظرها  واقعیت امیدوارکننده این است که خودروسازی کشور گام‌های نخست حرکت رو به جلو در بخش داخلی‌سازی فناوری و قطعات را برداشته و مسیر توسعه و بهبود کمی و کیفی محصولات خود را آغاز کرده است.

صالحی‌نیا، با بیان این‌که تحریم‌ها تمام صنایع و کسب و کارهای مختلف از جمله خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده، تصریح کرد: در راهبرد تبدیل تهدید تحریم  به فرصت، خودروسازی با توجه به پیچیدگی و ارتباط گسترده با صنایع بالادستی و پایین دستی همواره مورد توجه بوده و امیدواریم با افزایش همکاری با دانش بنیان‌ها بتواند مسیر توسعه را به درستی طی کند و محصولاتی همسو با فناوری‌های روز عرضه کند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: ایدرو به عنوان دستگاه سیاست‌گذار از همکاری ایران خودرو با مراکز دانش بنیان حمایت می‌کند و در صدد ترغیب و فراهم آوری زمینه‌های بهم‌رسانی سایر شرکت‌ها از ظرفیت های درون‌زایی اقتصاد و فناوری کشور هستیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این مراسم، نیازمندی‌های صنعت خودرو در حوزه فناوری را تشریح کرد و گفت: اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه‌های طراحی خودرو، قطعه، قوای محرکه، برق و الکترونیک را می‌توان با همکاری دانش بنیان‌ها، تسریع بخشید.

فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با اشاره به اهمیت صنعت خودرو و سهم ۲۰ درصدی آن در ارزش افزوده بخش صنعت کشور و سهم دو تا دو و نیم درصدی در تولید ناخالص داخلی، اظهار کرد: توسعه در این بخش و کاهش وابستگی‌ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی ایجاد امکان تست‌های مختلف پیش از تولید محصولات را از نیازهای فعلی خودروسازی کشور دانست و گفت: مراحل آزمون های مختف محصول جدید ایران خودرو که قرار است به زودی به تولید انبوه برسد، ‌ در خارج از کشور انجام شده در صورتی که با توجه به ظرفیت‌های موجود، ایجاد این مراکز در کشور، سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه آزمون‌ها خواهد شد. این اقدام در همکاری با شرکت های دانش بنیان میسر می‌شود.

مقیمی تصریح کرد:‌ حلقه های مفقوده اتصال ظرفیت‌های موجود، می‌تواند از طریق دانش‌بنیان‌ها شکل گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این خودروساز، ‌ از ایجاد نخستین پژوهشگاه گیربکس در شرکت نیرومحرکه خبر داد و گفت: این پژوهشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده که در زمینه تحقیقات حوزه گیربکس فعالیت می‌کند.

مقیمی افزود: درصدد هستیم تا از طریق شرکت های دانش بنیان جتکو، ایپکو و سازندگان ساپکو، تکنوسنتر ایران‌خودرو را ایجاد کنیم تا با هم افزایی بیشتر در مسیر کاهش وابستگی‌ها گام های بلندتری را برداریم.

در این مراسم مدیر ایستگاه نوآوری شریف نیز درباره حوزه های فعالیت این شرکت توضیحاتی ارایه کرد. سجاد روستاآزاد گفت: طرح جامعی برای توسعه این مرکز در ۹ فاز تعریف شده که فرآیند اجرایی آن آغاز شده است.

مجتبی رضایی رییس صندوق بازنشستگی صدا و سیما نیز در این مراسم از اختصاص بخشی از ارزش دارایی های این صندوق در سرمایه گذاری ها در فناوری های نوین خبر داد.

وی گفت: در حوزه اکوسیستم رسانه فعالیت خود را آغاز کرده ایم و در حوزه صنعت نیز با همکاری ایدرو حضور فعالی خواهیم داشت.

گفتنی است، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با صنعت خودرو و فناوری‌های وابسته، موضوع این تفاهم‌نامه چهارجانبه است.

تفاهم‌نامه یادشده در سالن کنفرانس موسسه هادی اندیشه توسعه فناور، به امضای فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، بهزاد اعتمادی، معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مجتبی رضایی، رییس صندوق بازنشستگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سجاد روستاآزاد، رییس موسسه هادی اندیشه توسعه فناور رسید.

کد خبر: ۶۱٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha