۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
تلاش تولیدکنندگان نفت برای احیای قیمت های ۲۰۲۰ | قیمت به بالای ۶۰ دلار می‌رسد!
علل نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی

تلاش تولیدکنندگان نفت برای احیای قیمت های ۲۰۲۰ | قیمت به بالای ۶۰ دلار می‌رسد!

قیمت نفت خام به بالاترین سطح در ۹ ماه اخیر رسید. برخی تحلیل گران دلیل اصلی افزایش بهای طلای سیاه بالای ۵۲ دلار را کاهش ذخایر نفتی آمریکا و البته خوش بینی ها نسبت به تاثیر واکسن کرونا در کنترل این پاندمی می‌دانند. با این وجود سازمان جهانی انرژی می گوید که رشد سریع قیمت‌ها موقتی بوده و بازگشت تقاضا به قبل از همه گیری مدتی طول خواهد کشید.

بازار؛ گروه انرژی: امروز قیمت نفت خام به بالاترین سطح در ۹ ماه اخیر رسید. رشد قیمتی که برخی تحلیل گران دلیل اصلی آن را کاهش ذخایر نفتی آمریکا و البته خوش بینی ها نسبت به تاثیر واکسن کرونا در کنترل این پاندمی می‌دانند. بر اساس گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر کرده ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۱ دسامبر ۳.۱ میلیون بشکه پایین آمده است. این درحالی است که اقتصاددان ها پیشتر از افت ۱.۹ میلیون بشکه ای نفت خام آمریکا سخن می‌گفتند. اما به نظر می‌رسد که اوضاع از آنچه پیش بینی می‌شد هم برای این کشور بدتر است.

احتمال بازگشت محدودیت های سخت گیرانه و کاهش تقاضا
اما در حالی قیمت نفت امروز به بالای ۵۲ دلار رسید که سازمان بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده تقاضا در سراسر جهان ضعیف بوده و بازگشت تقاضا به قبل از همه گیری مدتی طول خواهد کشید. بر اساس گزارشی در ماه دسامبر منتشر شده این سازمان پیش بینی خود را درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۵.۷ میلیون بشکه رساند.

جدای از این با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا احتمال کشور ها محدودیت های سخت گیرانه تری را برای تعطیلات کریسمس اعمال خواهند که کاهش تقاضای نفت در بازاری جهانی را در پی خواهد داشت.

طبق اطلاعات روز پنجشنبه دانشگاه جان هاپکینز، تعداد موارد در حال حاضر در سراسر جهان به بیش از ۷۴.۲ میلیون نفر رسیده است. آمریکا، بزرگترین کشور مصرف‌کننده روغن در جهان، هنوز در موارد بالاتر از ۱۶.۹ میلیون نفر قرار دارد، در حالی که در هند به بیش از ۹.۹ میلیون نفر رسیده است.

سازمان بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده تقاضا در سراسر جهان ضعیف بوده و بازگشت تقاضا به قبل از همه گیری مدتی طول خواهد کشید. بر اساس گزارشی در ماه دسامبر منتشر شده این سازمان پیش بینی خود را درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۵.۷ میلیون بشکه رساند

نفت به بالای ۶۰ دلار می‌رسد؟
نفت خام West Texas Intermediate  )WTI)  سال ۲۰۲۰ را با قیمت حدود ۶۱ دلار در هر بشکه آغاز کرد. اما با شروع همه‌گیری برای اولین بار در ماه آوریل قیمت های نفت در کشور منفی شد. بعد از توافق اعضای اوپک و اوپک پلاس مبنی بر کاهش سقف تولید، قیمت در مدار صعود قرار گرفت. نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می‌دهد که از ماه مه تا نوامبر بین ۳۵ دلار ۴۳ دلار در هر بشکه در نوسان بوده است. اما قیمت نفت در بازارهای جهانی در دسامبر شتاب بیشتری و امروز به قیمت ۵۲ دلار هر بشکه رسیده است. اما سوال اینجاست که این روند روبه رشد همچنان ادامه خواهد داشت و سال ۲۰۲۱ بازار به کدام سمت خواهد رفت.

مورس سرپرست تحقیقات جهانی کالاها در سیتی در تازه‌ترین گفته های خود اعلام کرده که، تا اواخر سال ۲۰۲۱ نیاز است تا مصرف جهانی نفت به سطح ۱۰۱ میلیون بشکه در روز ۲۰۱۹ بازگردد.

هرچند که او از احتمال افزایش بهای نفت به ۶۰ دلار در سال ۲۰۲۱ خبر داده اما تاکید می‌کند که بازگشت برنت به بالای ۶۰ دلار ممکن است کوتاه مدت باشد، زیرا قیمت های بالاتر منجر به بازگشت تولید آمریکا می‌شود.
او همچنین گفت که چندین عامل ناشناخته و مبهم برای بازار نفت در سال آینده وجود دارد که مهم ترین آن می‌تواند بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی و تاثیر گذاری آن است.

خوش بینی ها نسبت به بازگشت ایران به بازارهای جهانی
البته این سازمان بین المللی انرژی در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده که تولید نفت خام اوپک در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲۷.۵ میلیون بشکه در روز باشد، در حالیکه در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵.۶ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است.

این افزایش به نوعی از خوش بینی ها نسبت به بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی و افزایش تولید نفت لیبی حکایت می‌کند.

در نشست ۳ دسامبر، شرکت کنندگان اوپک و اوپک پلاس تصمیم گرفتند افزایش تولید نفت را که برای ژانویه ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود، محدود کنند. اوپک پلاس اعلام کرد که هدف تولید خود را در ژانویه ۲۰۲۱ به میزان ۰.۵ میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد. این گروه در ابتدا قصد داشت هدف خود را ۲.۰ میلیون بشکه افزایش دهد

بایدن کابوس نفت شیل می‌شود؟
یکی از دلایل اصلی رشد قیمت ها در روزهای گذشته کاهش ذخایر نفت آمریکا اعلام شده است. اما سوال اینجاست که با اعلام رسمی رییس جمهوری بایدن چه سرنوشتی در انتظار صنعت نفت و گاز به عنوان موتور اصلی اقتصاد ایالات‌متحده طی سال های گذشته، خواهد بود. این سوال وجود دارد که رییس جمهور دموکرات آمریکا چه برنامه ای برای هزاران کارگر آمریکایی که بعد از تعطیلی چاه های نفت شیل بیکار شده اند خواهد داشت.

اگر سیاست‌های جدید انرژی ایالات‌متحده که برخی از قانون‌گذاران در کنگره و جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب وعده داده‌اند عملی شود، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در چهار سال آینده خواب خوشی نخواهند داشت.

این رئیس‌جمهور دموکرات قصد ندارد به‌طور کامل ممنوعیت فرآیند فرکینگ را منع کند، فرکینگ به فرآیند استخراج سوخت‌های فسیلی گفته می‌شود که منجر به تولید گاز شیل نیز می‌شود یا به‌طور کلی باعث تولید نفت و گاز طبیعی خواهد شد، طبق آمار رسمی ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۹ میلادی، این صنعت حدود ۱ میلیون کارگر آمریکایی را استخدام کرده است. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که بایدن قصد ندارد این صنعت را به‌طور کامل و با تنظیم مقررات خفه کند.

البته برخی دیگر از تحلیل گران بازار انرژی بر این باورند که ریاست جمهوری بایدن لزوماً ضربه‌ای به صنعت نفت شیل نخواهد بود. ذکر این نکته مهم است که دموکرات‌هایی که از برنامه‌های انرژی محور تغییرات اقلیمی پیروی می‌کنند، اکثریت بسیار کمی در مجلس نمایندگان دارند و بسته به نتیجه انتخابات دور دوم جورجیا در ژانویه، ممکن است در سنا در اقلیت باشند. این امر به‌طور جدی آنها را از تصویب هر قانونی که بتواند بر بخش نفت و گاز تأثیر منفی بگذارد، منع می‌کند.

کد خبر: ۶۱٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha