۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
تجارت ۸ ماهه ایران و اکو به ۵.۷ میلیارد دلار رسید
سخنگوی گمرک:

تجارت ۸ ماهه ایران و اکو به ۵.۷ میلیارد دلار رسید

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی ایران و مجموعه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، در ۸ ماهه سال ۹۹، به بیش از ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار دلار رسیده است.

به گزارش بازار، روح اله لطیفی سخنگوی گمرک افزود: تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با مجموعه کشورهای عضو اکو در ۸ ماهه امسال، ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار و۵۰۰ دلار برابر با ۱۰ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۷۲۷ تن کالا بوده است.

وی اضافه کرد: سهم صادرات کشورمان به کشورهای عضو اکو بیش از ۲ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۶۲۳ هزارو ۴۹ دلار وبرابر با ۷ میلیون و ۴۳۰ هزارو ۴۲۳ تن کالاست.

وی گفت: گاز مایع، مشتقات نفتی، ماهی، میگو، رب گوجه فرنگی، انواع سبزیجات، میوه تازه و خشک، انواع گل و گیاه، زعفران، خشکبار و... محصولات صادراتی ایران به کشورهای عضو این اتحادیه بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: میزان واردات کشورمان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اکو نیز بیش از ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون و ۳۱۳ هزارو ۴۵۱ دلار معادل ۳ میلیون و ۴۸۱هزارو ۳۰۴ تن کالا بوده است.

لطیفی ادامه داد: مواد اولیه تولید، نخ، پنبه، جو، دانه کتان، عدس، لوبیا، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه صنعتی، انواع اسید، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و... کالاهای وارداتی کشورمان از کشورهای عضو اکو است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: اعضای اکو مشتمل بر ۱۰ کشور ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان وافغانستان هستند که کشورمان با تمامی این کشورها دارای تجارت است.

لطیفی افزود: بیشترین حجم صادرات کشور مان در بین کشورهای اکو با افغانستان با یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۴۹۸ هزارو ۲۱۷ دلار و پس از آن با ترکیه وآذر بایجان بوده است.

وی در ادامه در خصوص شرکای اول تامین کالا برای کشورمان در این اتحادیه گفت: در بین اعضای این اتحادیه اقتصادی، بیشترین واردات را از کشور ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و۴۸۱ هزارو ۸۲ دلار داشتیم که پس از آن از کشورهای پاکستان و ازبکستان قرار دارند.

کد خبر: ۶۱٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha