۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
خبر ویژه بازار از صندوق‌ سهامی بازنشستگی کشوری؛ سهامداران متضرر از یک خطا
صدای سهامداران بلند شد؛

خبر ویژه بازار از صندوق‌ سهامی بازنشستگی کشوری؛ سهامداران متضرر از یک خطا

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی صندوق بازنشستگی کشور مدعی شده که سازمان بورس سهام نماد بوعلی تخصیص پیدا کرده به این صندوق را از ۲۱ میلیون سهم به ۲ میلیون سهم کاهش داده است.

بازار؛ گروه بورس: گاهی اوقات اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ می‌دهد که برای همه عجیب است چه کسانی که تجربه لازم را دارند و چه کسانی که تازه به این بازار پا گذاشتند. این موضوع مورد تایید بیشتر کارشناسان است که برخی از گلایه‌مندی‌های سهامداران خرد به خاطر عدم آموزش کافی و نا آگاهی آن‌ها نسبت به بازار سرمایه است و برخی دیگر هم به حق است.  این روزها انتقاد از بازار به ارکان‌های مختلف آن هم کشانده شده است. شرکت‌های حقوقی و کارگزاری‌های دو مجموعه‌ای هستند که هر از چندگاهی از دخالت دولت در امور آن‌ها شکایت دارند اما سازمان بورس هر بار این ادعا را رد می‌کند و یا بهانه حمایت از سهامداران خرد را مطرح می‌کند.

بعد از درخواست‌های مکرر سهامداران خرد نسبت به معاملات بازار، این بار یکی از صندوق‌های سرمایه‌ گذاری  از خبرگزاری بازار خواسته تا یکی از مواردی که در این روزها برای آن‌ها رخ داده است را منتشر کنیم.

در تازه‌ترین گلایه‌مندی یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که عمده سهامداران آن را بازنشسته‌ها کشور تشکیل می‌دهند مدعی شدند که سازمان بورس از ۲۱ سهمی که قرار بوده از عرضه اولیه سهام شرکت بوعلی به این صندوق سرمایه‌گذاری بدهند تنها ۲میلیون سهم در نهایت به آن‌ها تعلق گرفته است.

در این مسیر هم سهم‌های ارزنده خود را از دست دادیم، هم سهم بسیار ناچیزی از بوعلی به ما تعلق گرفت و هم سهامدارانی که عمدتا بازنشستگان کشور بودند متضرر شدند

شرکت پتروشیمی بوعلی ۱۹ آذر با نماد بوعلی وارد تابلوی بورس شد بر اساس آنچه در سامانه تجارت الکترونیک سرمایه در تاریخ ۱۸ آذر آمده بود قرار بر این شد که حدود ۲۱ میلیون سهم از عرضه اولیه بوعلی به صندوق سرمایه گذاری مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشور داده شود و بخشی دیگر آن به نسبت بین صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت تقسیم شود که گفته شده این اطلاعات از روی سامانه حذف شده است.  هم اکنون ۱۳۰هزار بازنشسته کشور سهامدار این صندوق هستند.

آنچه که در زیر آمده اطلاعاتی است که، صندوق سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشور در اختیار بازار قرار داده است.

در تاریخ ۱۸ آذر ماه به صندوق‌های سهامی زیر سهام پتروشیمی بوعلی سینا با نماد "بوعلی"  تخصیص داده شد:

نام صندوق

نوع صندوق

شماره ثبت

تعداد تخصیصی

مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری

سهامی

۱۱۷۳۶

۲۱۸۹۴۳۵۳

ارزش آفرین بیدار

سهامی

۱۱۷۱۲

۱۳۲۱۴۹۹۲

هستی بخش آگاه

سهامی

۱۱۳۴۱

۷۲۸۴۶۳۷

طبق جدول فوق، این سه صندوق بیشترین سهام را در بین صندوق های سهامی به خود اختصاص داده بودند. در میانه این جدول بلند بالا سهمیه سه صندوق سهامی دیگر را بررسی می‌کنیم:

نام صندوق

نوع صندوق

شماره ثبت

تعداد تخصیصی

مشترک مبین سرمایه

سهامی

۱۱۳۸۴

۲۲۴۶۷۱

صندوق سرمایه گذاری مشترک کارگزاری حافظ

سهامی

۱۰۵۹۱

۲۰۴۳۵۳

صندوق سرمایه گذاری مشترک سبحان

سهامی

۱۱۱۴۹

۲۰۲۲۰۴

فایل قبلی جدول تخصیص از روی سایت بورس اوراق بهادار(tse.ir) حذف شده و فایل جدید با تغییراتی که به عنوان نمونه آورده شده است، اعمال شده:

نام صندوق

نوع صندوق

شماره ثبت

تعداد تخصیصی

مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری

سهامی

۱۱۷۳۶

۱۷۵۱۵۴۸۲

ارزش آفرین بیدار

سهامی

۱۱۷۱۲

۱۰۵۷۱۹۹۴

هستی بخش آگاه

سهامی

۱۱۳۴۱

۵۸۲۷۷۰۹

مشترک مبین سرمایه

سهامی

۱۱۳۸۴

۱۷۹۷۳۷

صندوق سرمایه گذاری مشترک کارگزاری حافظ

سهامی

۱۰۵۹۱

۱۶۳۴۸۲

صندوق سرمایه گذاری مشترک سبحان

سهامی

۱۱۱۴۹

۱۶۱۷۶۳

کاهش ۲۰ درصدی از تخصیص سهم این شرکت به صندوق‌های سرمایه گذاری طبق جداول بالا مشهود است اما بر اساس آنچه که برخی از مدیران این صندوق‌ها ادعا کردند روز شنبه بعد از ساعت معاملات ۲۴ میلیون از مجموع سه صندوق‌ سهامی کم شده است. طبق انچه در جدول زیر مشاهد می‌کنید سهم صندوق مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشور از ۱۷میلیون به ۲ میلیون سهم کاهش پیدا کرده است.

نام صندوق

نوع صندوق

شماره ثبت

تعداد تخصیصی نهائی

مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری

سهامی

۱۱۷۳۶

۲۶۸۳۷۴۲

ارزش آفرین بیدار

سهامی

۱۱۷۱۲

۲۱۰۷۸۹۳

هستی بخش آگاه

سهامی

۱۱۳۴۱

۴۱۸۸۴۶۳

در سهمیه‌بندی بدون منطق از پیش اعلام شده جدید، صندوق‌های فوق به ترتیب ۸۵%، ۸۰% و ۲۹% نسبت به قبل کاهش سهمیه داشتند. به گفته معاون سرمایه‌گذاری صندوق مدیر هنوز صندوق‌ها نمی‌دانند که سازمان بر چه اساس یا استانداری سهم را بین صندوق‌ها تخصیص می‌دهند.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذارانی  که در روزهای اخیر در صف خرید نماد "مدیر" بودند، نماد  صندوق" آگاس" را ۲ درصد بالاتر خریدند و در نماد "ارزش" ۷۱ میلیون واحد صندوق را با ۸ درصد رشد خریداری کردند و حال امروز هر کدام به ترتیب با صف فروش و زیان به ترتیب ۸%، ۲% و ۴.۵% مواجه شدند.

حداکثر سهام موجود در صندوق‌های با درآمد ثابت طبق دستورالعمل سازمان ۲۰%  و حد اقل سهام موجود در صندوق های سهامی ۷۰%  می‌باشد اما گفته می‌شود که سهمیه صندوق‌های با درآمد ثابت از سهم بوعلی بیشتر از سهمه صندوق‌ها سهامی هستند.

سهامداران متضرر از یک خطا
 در همین رابطه مهدی کاتوزیان ،معاون سرمایه گذاری شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک به بازار در تخصیص ۲۱ میلیون سهم بوعلی به این صندوق سهامی گفت: سه شنبه ۱۸ آذر در سامانه تجارت الکترونیک سرمایه ابلاغ شده بود که ۲۱ میلیون ۸۹۴ هزار و ۳۵۳ سهم به صندوق سهامی ما تعلق بگیرد اما در روز چهارشنبه اعلام کردند که سهم به ۱۷ میلیون ۵۱۵ هزار سهم کاهش پیدا کرد در نهایت شنبه بعد از وقت بازار در ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه مطلع شدیم که سهم صندوق سرمایه‌گذاری مدیر به ۲ میلیون ۶۰۰هزار سهم تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: شرایط دو صندوق سهامی دیگر که سهم بوعلی به آن‌ها تعلق گرفته بود به همین شکل شد و آن‌ها هم طی این چند روز از میزان سهام که به آن‌ها تخصیص داده شد به مرور کم شد.

او مدعی شده که میزان سهمی که از صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی کاهش پیدا کرده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اضافه شده است و سند این ادعا را افزایش سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در طی این چند روز می‌داند.

کاتوزیان افزود: برای خرید این میزان از سهم بوعلی صندوق نیاز به نقدینگی دارند و باید طی دو تا سه روز پرتفوی خود را نقد می‌کردیم که هم فشار به بازار وارد نشود و هم ما بتوانیم نقدینگی لازم را برای خرید سهم بوعلی  را کسب کنیم. از طرفی طبق قانون یک صندوق تنها می‌تواند ۳۰درصد از سهام یک صنعت را داشته باشد بنابراین ما مجبور به نقد کردن  سهم‌های شیمیایی ارزنده خود بودیم  تا بتوانیم سهم بوعلی را خریدار کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر هم سهم‌های ارزنده خود را از دست دادیم، هم سهم بسیار ناچیزی از بوعلی به ما تعلق گرفت و هم سهامدارانی که عمدتا بازنشستگان کشور بودند متضرر شدند.

کاتوزیان معاون سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری مدیر به بازار در تخصیص ۲۱ میلیون سهم بوعلی به این صندوق سهامی گفت: سه شنبه ۱۸ آذر در سامانه تجارت الکترونیک سرمایه ابلاغ شده بود که ۲۱ میلیون ۸۹۴ هزار و ۳۵۳ سهم به صندوق سهامی ما تعلق بگیرد اما در روز چهارشنبه اعلام کردند که سهم به ۱۷ میلیون ۵۱۵ هزار سهم کاهش پیدا کرد در نهایت شنبه بعد از وقت بازار در ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه مطلع شدیم که سهم صندوق سرمایه‌گذاری مدیر به ۲ میلیون ۶۰۰هزار سهم تبدیل شده است

به گفته او در زمانی که خبر تخصیص ۲۱ میلیون سهم بوعلی به صندوق مدیر منتشر شد یونیت(واحد صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار) این صندوق در بازار با صف خرید مواجه شد اما از یکشنبه با ابلاغ نهایی سازمان در رابطه با تعلق گرفتن ۲میلیون سهم از بوعلی ارزش یونت‌های صندوق در بازار سهام کاهش پیدا کرد.

کاتوزیان می‌گوید که پیگیری‌های صورت گرفته از سازمان به نتیجه نرسیده و همچنان در حال رایزنی در این باره هستیم.  

کد خبر: ۶۱٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha