۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
سرمایه گذاری هند در بخش تولید انرژی خورشیدی
بازار بررسی کرد؛

سرمایه گذاری هند در بخش تولید انرژی خورشیدی

ایجاد زنجیره تأمین داخلی تجهیزات خورشیدی در هند باعث اتکا به خود، امنیت انرژی و حفظ ذخایر ارزشی می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: امروزه ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در هند حدود ۳۵ گیگاوات است، در حالی که در سال ۲۰۱۰ تولید این انرژی در هند فقط ۰.۲ گیگاوات بود. این رشد قابل تحسین در دهه گذشته تا حد زیادی از طریق واردات تجهیزات خورشیدی از چین، سنگاپور ، ویتنام و تایوان حاصل شده است.

ایجاد زنجیره تأمین داخلی تجهیزات خورشیدی در هند باعث اتکا به خود، امنیت انرژی و حفظ ذخایر ارزشی می شود. با این حال، چالش های توسعه اکوسیستم تولیدی در هند باید رفع شود.

چشم انداز فعلی تولید انرژی خورشیدی در هند
با هدف دستیابی به ظرفیت ۱۰۰ گیگاوات انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۲ و بیش از ۳۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰، تقاضای پایدار برای تجهیزات خورشیدی در هند وجود دارد. تکیه بر بر واردات در طی ۱۰ سال آینده می تواند به کسری تجاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال منجر شود.

توسعه تولید انرژی خورشیدی خانگی به کاهش این کسری کمک می کند، اعتماد به نفس را تقویت می کند و ضمن ایجاد فرصت های شغلی و سرمایه گذاری، امنیت انرژی را افزایش می دهد. اما تولیدکنندگان داخلی در هند با چالش های چند بعدی روبرو هستند که باید برطرف شوند.

چالش های موجود در تولید انرژی خانگی در هند
در حال حاضر تولید انرژی خورشیدی در هند عمدتا در فعالیت های رده پایین زنجیره ارزش انجام می شود و در درجه اول به واردات قالب و ویفر به عنوان مواد اولیه بستگی دارد. اعتماد زیاد به واردات اجزا از زنجیره های تامین رده بالا منجر به این می شود که تأمین کنندگان خارجی کنترل قابل توجهی بر قیمت ها داشته و توانایی تولیدکنندگان داخلی در کاهش هزینه ها و رقابت پذیری قیمت ها در بازار جهانی را محدود کنند. در طول سالهای گذشته، تجهیزات انرژی خورشیدی چینی با قیمت رقابتی تر و فشار بازار مانع از ورود سرمایه گذاران جدید به صنعت تولید داخلی شده است.

باید گفت تولید ماژول با موانع اندک تکنولوژیکی مواجه بوده و نیاز به سرمایه گذاری کم  دارد. حداکثر ۹۴ درصد هزینه کل مونتاژ ماژول توسط سلولهای خورشیدی و سایر مواد اولیه تأمین می شود. همانطور که ما شروع به بالا رفتن از زنجیره ارزش می کنیم، این فرآیند به فناوری و سرمایه تبدیل می شود.

هزینه بالا و بهره وام مدت دار سرمایه گذاران را از ورود به فعالیت های زنجیره تامین بالادستی منصرف می کند. علاوه بر این، ظرفیت تولید پایین و استفاده از آن باعث محدودیت مقیاس می شود. بنابراین تلاش متمرکز جهت تقویت فعالیت در زنجیره تامین رده بالا و مقیاس عملیاتی بسیار حیاتی است.

ساخت اکوسیستم تولید انرژی خورشیدی داخلی
سطح پایین استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی می تواند هزینه ماژول ها را تا ۵-۱۵ درصد افزایش دهد. ایجاد تقاضای محلی می تواند بازیگران موجود را قادر به افزایش استفاده و کاهش هزینه ها تا حدی کند.

با این حال، سیستم داخلی زنجیره تامین در کاهش بیشتر هزینه ها و آوردن سرمایه های جدید بسیار مهم است. زمینه های اصلی تمرکز در ساخت یک اکوسیستم تولید داخلی در هند عبارتند از: هزینه سرمایه و مالی پروژه، فناوری، نیروی کار و انرژی.

تولید کنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان چینی حتی با یک اکوسیستم یکپارچه عمودی نیاز به محافظت دارند. در حالی که هند در گذشته اقداماتی برای ارتقا صنعت داخلی انجام داده است، این اقدامات تأثیر محدودی داشته و نتوانسته اند اعتماد سرمایه گذاران را جلب کنند.

دولت همچنین اقداماتی مانند معرفی لیست تایید شده تولیدکنندگان ماژول را برای اطمینان از قابلیت اطمینان تجهیزات داخلی و کاهش نرخ مالیات شرکت ها برای شرکت های تولیدی جدید از ۲۹ درصد به ۱۷ درصد انجام داده است. اگرچه این اقدامات می تواند تولید داخلی هند را ارتقا دهد، اما در مورد اجرای آن و جدول زمانی آن نیاز به وضوح بیشتری است. هند تاکنون تمرکز خود را بر تولید انرژی خورشیدی در رده پایین زنجیره تامین گذاشته است.

مجموعه اقدامات زیر، تولیدکنندگان داخلی را قادر می سازد تا با افزایش استفاده از زنجیره تأمین محلی و افزایش رقابت با واردات، هزینه های خود را به تدریج کاهش دهند: رفع موانع تجاری، حمایت مالی و ارائه یارانه به تولیدکنندگان، ایجاد تقاضا با ارائه طرح های مختلف از جمله طرح های خورشیدی پشت بام، مشوق های مالیاتی برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، حمایت از تحقیق و توسعه با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه که از کمک های مالی، یارانه ها و معافیت های مالیاتی برخوردار هستند، توسعه زیرساخت های جانبی.

کد خبر: ۶۱٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha