۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
سهم ایران از تجارت کالا در منطقه

سهم ایران از تجارت کالا در منطقه

ترفع، مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه‌ و شهرسازی گفت: با توسعه شبکه‌های حمل‌ و نقل در کشور توسعه‌پذیری اقتصادی بیشتر ایجاد خواهد شد.

به گزارش بازار، امیر ترفع، مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه‌وشهرسازی گفت: شبکه‌های ریلی و جاده‌ای متصل به بنادر در کشور از جمله باکیفیت‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل در منطقه غرب آسیا است. این امکانات فرصت بسیار خوبی برای حمل‌ونقل کالا چه برای بازرگانان ایرانی و چه برای تجار کشورهای دیگر به وجود آورده است.

وی افزود: ایران برای کشورهای همسایه امکان ارتباط با آب‌های آزاد را فراهم می‌کند. هم اکنون شبکه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه در ایران با تمامی امکانات وجود دارد و هیچگونه اختلالی در جابه‌جایی روزانه کالا در سراسر کشور نیست. البته در برخی از مناطق مانند چابهار شبکه ریلی در حال توسعه است و به زودی به پایان می‌رسد. قطعاً با توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل در کشور توسعه‌پذیری اقتصادی بیشتر در کشور ایجاد خواهد شد.

همچنین مهدی رنگ رونا، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: در حال حاضر یکی از خواسته‌های اصلی بخش خصوص فعال در اقتصاد هند تأسیس بانک ایرانی در این کشور است. افتتاح چنین بانکی می‌تواند حجم مشکلات مالی ایران و هند را کاهش دهد و شرایط بهتری را برای فعالیت بازرگانان ایرانی فراهم کند.

وی افزود: اکنون تنها ۲ بانک به عنوان رابط تجاری بازرگانان ایرانی و هندی در کشور هندوستان وجود دارد. این دو بانک نیز فعالیت‌های مالی بسیار محدودی دارند و خدمات خود را با قوانین بسیار پیچیده‌ای به فعالان اقتصادی ایرانی ارائه می‌دهند.

علیرضا شیر محمدی، رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری ایران نیز گفت: اگر حمایت دولت‌ها در حوزه صادرات حتی در کشوری مثل چین برداشته شود تجارت بین‌المللی دچار افت شدیدی خواهد شد. به عنوان مثال اگر دولت چین یارانه‌های حمایتی خود از حمل‌ونقل کالا را قطع کند دیگر چنین حجمی از صادرات اجناس چینی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: طبیعتاً زمانی که حمل‌ونقل ریلی هزینه بالایی دارد تجار ایرانی از آن استفاده نمی‌کنند. تخلیه و بارگیری‌های متعدد در طول مسیر جابه‌جایی کالا با قطار مدت کل سفر را افزایش می‌دهد و از این منظر نیز برای صادرکنندگان ایرانی استفاده از آن منطقی نیست.

کد خبر: ۶۱٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha