۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
طلا سال بعد برای خوش‌بین‌ها ۲۳۰۰ دلار؛ بدبین ها کمی ارزانتر می ارزد| سال ۲۰۲۱ نقره می تازد
قیمت فلز زرد و نقره در ۲۰۲۱ چه خواهد شد؟

طلا سال بعد برای خوش‌بین‌ها ۲۳۰۰ دلار؛ بدبین ها کمی ارزانتر می ارزد| سال ۲۰۲۱ نقره می تازد

بهترین ها هنوز در راه نیست؛ بنابراین برخی از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز روند افزایشی در قیمت طلا و نقره در سال آینده نیز وجود دارد، اگرچه برخی خطرات نزولی در افق دیده می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طلا در سال جاری میلادی تا امروز حدود ۲۲ درصد معادل ۳۳۲.۲ دلار معامله کرد، با این واقعیت که اونس فلز زرد از ۱۵۲۳.۱۰ دلار به ۱۸۶۳.۵ دلار رسید.

لازم به ذکر است که طلا در مرداد گذشته به اوج خود رسید، زمانی که قیمت هر اونس به ۲۰۷۵ دلار افزایش یافت، با این واقعیت که دلار آمریکا تضعیف شد و تضعیف تقریباً ۶ درصدی را در سال جاری تجربه کرد.

در طول نیمه اول سال ۲۰۲۰میلادی، قیمت های فلزات گرانبها علاوه بر تسریع در تقاضای سرمایه گذاری برای پناهگاه های امن، با نرخ بهره پایین اسمی و واقعی (پس از حذف تأثیر تورم) نیز پشتیبانی شد.

از آن زمان، سرمایه گذاران شروع به انتقال آرام پول خود به دارایی هایی کردند که با روندی که از ماه نوامبر گذشته با اخبار مثبت واکسن سرعت گرفته  سرمایه های خطرناک به شمار می روند.

در حالی که قیمت هر اونس نقره در پایان معاملات روز سه شنبه به ۲۴.۳۵ دلار رسید، این بدان معناست که فلز سفید در سال جاری تاکنون ۳۵.۹ درصد افزایش داشته است، در مقایسه با سطح ۱۷.۹۲ دلار هر اونس که در پایان سال ۲۰۱۹ ثبت شده است.

حتی اگر اپیدمی کرونا کنترل شود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ با ایمن سازی درصد کافی از افراد، سطح بدهی عمومی به دلیل اپیدمی و بالانس ترازهای بالایی بانک های مرکزی به طور گسترده ای افزایش خواهد یافت

چشم اندازهای مثبت
اگرچه اخبار مربوط به واکسن های ضد ویروس اشتیاق سرمایه گذاران را نسبت به طلا کاهش می دهد، اما کامرز بانک (Commerzbank) معتقد است که اثرات همه گیر جهانی در بیشتر طول سال ۲۰۲۱ قبل لمس و ادامه دار خواهد بود.

با انتظار از اینکه دولت ها و بانک های مرکزی نقدینگی بیشتری را به بازارهای مالی وارد می کنند، کامرز بانک (Commerzbank) معتقد است که فقط زمان نیا است تا قیمت ها به بیش از آنکه قیمت ها در مرداد رکود زده است، برسد.

بانک آلمان هم پیش بینی می کند، متوسط ‌قیمت طلا در سال جاری به ۲ هزار دلار در هر اونس برسد، قبل از آنکه در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ به اوج ۲۳۰۰ دلار برسد.

به گفته کامرز بانک (Commerzbank)، با وجود واکسن ها، انتظار نمی رود که تغییری در سیاست های مالی و مالی بسیار تطبیقی ‌ایجاد شود، زیرا دولت ها و بانک های مرکزی همچنان ملزم به کاهش تأثیرات منفی اقدامات ضد کرونا در اقتصاد و جامعه هستند.

کامرز بانک (Commerzbank) همچنین پیش بینی می کند حتی اگر اپیدمی کرونا کنترل شود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ با ایمن سازی درصد کافی از افراد، سطح بدهی عمومی به دلیل اپیدمی و بالانس ترازهای بالایی بانک های مرکزی به طور گسترده ای افزایش خواهد یافت.

از آنجائیکه پیش بینی می شود سیاست های پولی مهمترین عامل ایجاد بازار طلا باشد، کامرزبانک اظهار داشت: تقاضای سرمایه گذاری بخش مهمی است که باید در سال ۲۰۲۱ کنترل شود.

سال ۲۰۲۰ اولین باری بود که تقاضای سرمایه گذاری بیش از تقاضا برای جواهرات به عنوان مهمترین بخش در بازار طلا بود  در حالی که در بحران ۲۰۰۹ چنین نبود.

ما در بدترین رکود در تاریخ اخیر قرار داریم و با بیشترین پاسخگویی از سوی سیاست گذاران مواجه هستیم و این یک روند جهانی است که احتمالاً ادامه خواهد داشت و همه اینها برای طلا مثبت است

اما همزمان با بهبود اقتصاد جهانی، کامرزبانک اظهار داشت که انتظار دارد تقاضا برای جواهرات در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد و تقاضا از بانک های مرکزی نیز ستون مهمی برای حمایت از قیمت فلز زرد خواهد بود.

ماریا اسمیرنووا، مدیر پرتفوی Sprout می گوید: «نرخ بهره واقعی به احتمال زیاد برای مدتی منفی باقی خواهد ماند که می تواند هزینه فرصت صرف پول در دارایی های امن مانند اوراق قرضه را از بین ببرد.»

وی افزود: «ما در بدترین رکود در تاریخ اخیر قرار داریم و با بیشترین پاسخگویی از سوی سیاست گذاران مواجه هستیم و این یک روند جهانی است که احتمالاً ادامه خواهد داشت و همه اینها برای طلا مثبت است. ما از چشم انداز طلا بسیار هیجان زده هستیم.»

دو خطر اصلی منفی در پیش بینی طلا و نزولی شدن قیمت طلا وجود دارد: اول احتمال افزایش نرخ واقعی بهره آمریکا پس از افزایش سود اسمی به دلیل بهبود اقتصادی سریعتر از حد انتظار و دوم کاهش تقاضای سرمایه گذاران برای طلا در سال جدید است

خطرات منفی
اما در مقابل این استدلال های قوی  به نظر می آید که  نظرات محکمی نیز در رد این نظریهکه  طلا همچنان خواهد تاخت وجود دارد. مخالفان این نظریه  معتقدند که سال ۲۰۲۱ر  با خطرات منفی  مواجه است که ممکن است برق طلا را از چشم مردم بیاندازد.

آنها معتقدند پس از سودهای قوی ثبت شده در سال جاری که بیش از۲۰ درصد بوده است، بالاخره ممکن است روندافزایش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۱ با این واقعیت که خطرات منفی وجود دارد، نسبتاً محدود باشد.

اقتصاد بازارسرمایه  برخی از خطرات نزولی قیمت طلا را از جمله بهبود اقتصادی سریعتر از حد انتظار برجسته می کند، گرچه چشم انداز آن را مثبت توصیف می کند.

کاپیتال اکونومیکس انتظار دارد که قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۹۰۰ دلار در هر اونس معامله شود، زیرا نرخ واقعی بهره آمریکا در سطوح پایین باقی مانده و می دانند که این فلز امروز پنج شنبه در حدود ۱۸۶۳.۵ رقم خورده است.

این موسسه تحقیقاتی بر این باور است که دو خطر اصلی منفی در پیش بینی طلاو نزولی شدن قیمت طلا وجود دارد: اول احتمال افزایش نرخ واقعی بهره آمریکا پس از افزایش سود اسمی به دلیل بهبود اقتصادی سریعتر از حد انتظار و دوم کاهش تقاضای سرمایه گذاران برای طلا در سال جدید است.
ساموئل بورمن، اقتصاددان کالاها در Capital Economics، توضیح می دهد: «سرمایه گذاران می توانند فروش دارایی های امن، مانند ETF های مورد حمایت طلا را تشدید کنند.»

با افزایش احتمال ریسک، تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز در حال کاهش است، زیرا بر اساس داده های شورای جهانی طلا، در ماه نوامبر تنها دومین خروجی بزرگ ETF با پشتوانه طلا مشاهده شد.

با این حال، حتی با توجه به این خطرات، هر گونه افت قیمت طلا باید محدود باشد.

دویچه بانک پیش بینی می کند که نقره همچنان از طلا پیشی بگیرد، زیرا بهبود عملکرد اقتصادی جهانی تقاضای صنعتی برای فلزات گرانبها را افزایش می دهد

نقره چه وضعی خواهد داشت؟
در حالی که طلا در سال ۲۰۲۱ همچنان علاقه بسیاری را به خود جلب می کند، تحلیلگران Commerzbank معتقدند که سرمایه گذاران نقره را با تماشا کرد.

دویچه بانک پیش بینی می کند که نقره همچنان از طلا پیشی بگیرد، زیرا بهبود عملکرد اقتصادی جهانی تقاضای صنعتی برای فلزات گرانبها را افزایش می دهد.

Commerzbank معتقد است که متوسط ‌قیمت نقره در سال آینده نزدیک به ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس خواهد بود و قیمت ها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به اوج ۳۲ دلار می رسد.

این انتظارات به معنای آن است که سود نقره طی ۱۲ ماه آینده در مقایسه با قیمت های فعلی به ۳۰ درصد خواهد رسید، اما در این بین انتظار می رود طلا حدود ۲۴ درصد افزایش داشته باشد.

این سودها به این دلیل است که هجوم وجوه کم هزینه به احتمال زیاد نه تنها به طلا بلکه به فلز سفید نیز منجر خواهد شد و تقاضای صنعتی نیز از قیمت ها پشتیبانی خواهد کرد، بنابراین پیش بینی می شود که نقره روند صعودی خود را از سر بگیرد.

اگرچه انتظار می رود این فلز در سال آینده در کاربردهای صنعتی افزایش یابد، Commerzbank می گوید تقاضای سرمایه گذاری همچنان یک عامل مهم قیمت در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

 گفتنی است هم اکنون طلا به عنوان یک پشتوانه در برابر تورم و کاهش ارش پول در سطح جهان در نظر گرفته می شود از همین رو امروز در بالاترین سطح یک هفته گذشته رسید.

کد خبر: ۶۱٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha