۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
تاکسی های رباتیک خودران  آمازون رونمایی شد
معرفی روبوتاکسی Zoox L۵

تاکسی های رباتیک خودران آمازون رونمایی شد

آمازون چندی پیش استارتاپ زوکس را با قراردادی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار به شرکت‌های زیرمجموعه خود اضافه کرد؛ Zoox در حوزه خودروهای خودران فعالیت دارد و اخیرا به کمک آمازون، روبوتاکسی Zoox L۵ را رونمایی کرد. این روبو تاکسی دارای قابلیت حرکت به عقب و جلو است واز راه دور مدیریت و کنترل می گردد. روبوتاکسی برای اولین بار در سانفرانسیسکو و لاس وگاس ارائه خواهد شد و اواخر سال آینده به شهرهای دیگر واگذار می گردد.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: شرکت Zoox Inc، استارت آپ خودروهای خودران که متعلق به Amazon.com Inc است، از یک خودروی برقی کاملاً مستقل و بدون فرمان که می تواند با یک بار شارژ ۲۴ ساعت رانندگی کند، رونمایی کرد. این وسیله نقلیه که Zoox آن را کالسکه بدون راننده یا روبوتاکسی توصیف می کند، می تواند  چهار مسافر را حمل کند و با داشتن  دو موتور در هر انتها، در هر دو جهت قابلیت حرکت خواهد داشت این بدان معناست که برای حرکت به سمت عقب نیازی به دور زدن نخواهد داشت. روبوتاکسی از ظاهری مستطیلی‌ شکل بهره می‌برد و قادر است با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت مسافران را جابجا کند. این مدل که تحت عنوان  Zoox L۵ شناخته می‌شود، کاملا الکتریکی است و علی‌رغم خودران بودن، به یک فرمان هوشمند نیز مجهز شده است.

این پروژه بسیار عظیم بعد از ۶ سال معرفی شد و قرار است برای اولین با در سانفرانسیسکو و لاس وگاس شروع به کار کند. اگرچه هنوز این خودرو شانس خود را در خیابان‌ها امتحان نکرده است، اما با توجه به قابلیت‌ها و امکاناتی که در خود جای داده، قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. شرکت زوکس اعلام کرده که این خودرو به نحوی طراحی شده که می‌تواند تمام مسیر در سطح شهر را به صورت خودران  و با حفظ قوانین  راهنمایی و رانندگی، حرکت کند. فضای داخل  زوکس ال ۵ زیبا و جادار طراحی شده و صندلی‌های آن نیز به نحوی تعبیه شده که سرنشینان در مقابل هم قرار خواهند گرفت. به گفته شرکت سازنده، در این خودرو از فناوری های هوشمند امنیتی فراوانی استفاده شده تا سرنشین با خیال راحت از آن استفاده کند.

با وجود گذشت سالها از استقرار این محصول ، چندین وسیله نقلیه سبز نعنایی با ظاهری عجیب و غریب Zoox در حال حاضر در تاسیساتی در Fremont، کالیفرنیا در حال ساختن هستند و به گفته مدیران، این کارخانه توانایی تولید سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد را دارد. تأمین کنندگان اجزای اصلی همانند : واحد درایو، بدنه، بسته باتری و غیره را از قبل مونتاژ می کنند و سپس Zoox مونتاژ نهایی را به صورت مرحله ای انجام خواهد داد، روندی که آن را به ساخت یک مجموعه لوگو تشبیه می کند. مدیران از افشای منبع باتری و سیستم عامل اجرایی خودداری نمودند ولی اطمینان حاصل کردند که این وسیله نقلیه تمام آزمایشات تصادف FMVSS را پشت سر گذاشته است.

البته لازم به ذکر است که این شرکت، اولین  مجموعه ای نیست که از یک وسیله نقلیه کاملاً مستقل مسافربری رونمایی می کند. GM's Cruise در ژانویه یک شاتل مجهز به باتری را به نمایش گذاشت که Origin نامیده می شود و بسیاری از کنترل های موجود در اتومبیل های معمولی همانند  پدال، آینه های عقب و  فرمان  را از حذف کرده است. کروز قصد دارد Origin را از طریق یک سرویس اشتراک سواری تجاری کند و معتقد است استفاده از آن ارزان تر از یک اتومبیل معمولی است. اما از سوی دیگر، وسیله نقلیه Zoox مشابه اما کوچکتر است و در هر گوشه یک غلاف سنسور ، یک سنسور لیزر چرخان، سایر لیدارها و همچنین دوربین هایی برای کمک به حرکت تعبیه شده اند. یک جفت دوربین جلویی با سنسورهای محرکی نیز در کناره های خودرو قرار گرفته اند تا حرکت به عقب و جلو را تسریع بخشند، هر غلاف گوشه ای دارای یک  دید ۲۷۰ درجه است که به ماشین امکان دیدن همزمان بیش از ۳۶۰ درجه زمین را می دهد.

ایوانزا، مدیر ارشد اجرایی Zoox در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: زوکس ال ۵ تمامی آزمایشات و تست های مربوطه به اداره استانداردهای امنیتی و وسایل موتوری فدرال را اخذ کرده است؛ البته وی به چگونگی هزینه های سفر اشاره ای نکرد اما  در ادامه سخنان خود اضافه نمود، این ماشین کاملا مقرون به صرفه خواهد بود  و با خدماتی که Uber Technologies Inc و Lyft Inc از آن استفاده می کنند، قابل رقابت است. وی در ادامه اعلام کرد که بسیاری از شرکت ها از جمله اینتل، از تولید روبوتاکسی استقبال کرده اند و در  سال آینده روبوتاکسی را به بسیاری از شرکت های حوزه حمل و نقلی واگذار خواهیم کرد.

وی در ادامه به برخی از ویژگی های امنیتی این روبوتاکسی  از جمله کیسه هوا اشاره کرد که در صورت تصادف پیله ای را در اطراف هر مسافر تشکیل می دهند  و مانع از هر گونه آسیب به مسافران خواهد شد. این شرکت می تواند به صورت دستی وسایل نقلیه را از راه دور اداره کند و در در صورت نیاز زمان واقعی با مسافران ارتباط برقرار کند. وی خاطر نشان شد که، روبو تاکسی دارای سیستم  ضبط تصاویر داخل و خارج ماشین است و برای کسانی که نگران حریم خصوصی خود هستند، Zoox گزینه ای را تعبیه کرده است که  که تصاویر گرفته شده توسط دوربین روی صفحه را تار کنند. وی باتری  و سنسورهای تعبیه شده در این ماشین را از جمله نقاط قوت آن بر شمرد.

کد خبر: ۶۱٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha