۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
فشار فروش در بورس ناشی از عرضه‌های دستوری سهامداران
تحلیل هفتگی بورس؛

فشار فروش در بورس ناشی از عرضه‌های دستوری سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریزش‌های متوالی شاخص کل بورس، توضیحاتی داد.

رامین کیانی، بازار: هرروز که به شب یلدا و فینال جام باشگاه‌های آسیا نزدیک می‌شویم، سرخی بورس بیشتر از قبل می‌شودو هرروز بیشتر از دیروز ریزش می‌کند. روز گذشته که شاهد افت شدید همراه با فشارصف‌های فروش این بازار بودیم؛ به گونه‌ای که تالار شیشه‌ای یکدست به رنگ انار سرخ شب یلدا درآمد اما شیرینی و دلگرمی آن شب را نداشت و بیشتر از همه ترس هالووین‌مانند را به دل سهامداران را انداخته بود. کارشناسان بازار سرمایه که بیشتر از همه سهامداران حقوقی را مقصر این داستان می‌دانستند اما برخی هم بودند که می‌گفتند شرح تلخ ترس را. شایعه پخش شد. فعالان بازار با شنیدن این شایعه، بیشتر از اعمال محدودیت‌های کرونایی به تجمع در یک فضا حساس شدند و با فروش سهام خود و پول به جیب زدن، پا به فرار گذاشتند.

به هر حال روز چهارشنبه تلخ بازار به پایان رسید و  شایعه مشهور رسانه های معاند با روشن شدن حقیقت، به طور کامل رد شد و به این ترتیب، بهترین خبر یعنی تشکیل صف خرید برای سهم‌ها شنیده شد. بازار سرمایه در ۲۰ دقیقه ابتدایی امروز دچار افت حدود ۲۰ هزار واحدی شد اما این افت در ساعات بعد جبران شد و بازار دوباره روی ریل صعودی قرار گرفت و با زور سهم‌هایی از جمله «فولاد مبارکه اصفهان»، «ملی صنایع مس ایران» و دو نماد صنعتی و معدنی «گل گهر» و «چادرملو» بالا آمد و توانست درد ریزش‌های روز گذشته را کمی تسکین دهد. نماگر اصلی بازار سرمایه امروز ۱۴ هزار و ۸۷۰ واحد پایین‌تر آمد و با شیرجه خود به ارتفاع یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی رسید و همانجا آرام گرفت.

مهدی رادان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت دو روز آخر هفته این بازار گفت: اگرچه از آغاز این هفته انتظار اصلاح بازار می‌رفت و چند روزی را بازار در حالت تعادل گذاراند و سهام دست به دست شد، اما تبدیل این حالت تعادل به فشار فروش به باور بسیاری از فعالان بازار ناشی از عرضه‌های احتمالا دستوری سهامداران  حقوقی بود که اجازه تشکیل صف‌های خرید را در گروه‌های مختلف نمی‌دادند و هر صنعتی که با اقبال برای خرید رو به رو می شد توسط سهامداران حقوقی با افزایش حجم فروش مواجه می‌شد.

وی ادامه داد: اجازه  ندادن برای شکل‌گیری شرایط مثبت موجب ایجاد نگرانی در سهامداران و در نتیجه افزایش فروش سهم‌ها شد تا در نهایت در روز سه شنبه، شکل‌گیری هیجان منفی منجر به افت بیش از ۵۵ هزار واحدی شاخص و تشکیل صف‌های فروش سنگین حتی در سهم‌های خوب و بنیادی شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی باید گفت که قیمت سهام عمده شرکت‌ها قیمت‌های نگران‌کننده‌ای نیستند؛ مخصوصا با رشدی که قیمت‌های جهانی در هفته‌های اخیر داشتند و امید در دنیا برای رهایی از کرونا کاهش مشکلات ناشی از آن بیشتر شده است. 

رادان افزود: با انتخاب بایدن نیز پیش‌بینی می‌شود که شدت جنگ تجاری چین و آمریکا کاهش پیدا کند که این مسائل در بازار جهانی خوش‌بینی‌هایی را ایجاد کرده و باعث افزایش قیمت کامودیتی‌ها شده است. بنابراین، چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بزرگ ما هم مثبت است. البته سرمایه‌گذاران نیز باید نگاه خود را از نوسان‌گیری یک روزه یا یک هفته ای به سمت سرمایه‌گذاری میان‌مدت شش ماهه و یک ساله تغییر دهند تا با سرمایه‌گذاری در سهام با ارزش بر اساس مبانی بنیادین سرمایه‌گذاری، بازدهی مناسبی در مقابل میزان ریسک‌پذیری خود به دست آورند.

وی عنوان کرد: معاملات روز چهارشنبه نیز که همراه با جمع شدن صف‌های فروش در اکثر سهم‌ها و تشکیل صف خرید در بخشی از بازار بود نشان داد که در سطح تعادلی فعلی بازار بیش از آنکه موضوعی برای نگرانی باشد فرصتی برای شکار سهام در قیمت پائین توسط افراد حرفه ای است.

این تحلیلگر بازار در پایان در رابطه با وضعیت هفته آینده معاملات گفت: در صورتی که شاهد رخداد اتفاقاتی که ریسک‌های خارج از بازار ایجاد می‌کنند، نباشیم می‌توان برای هفته آینده شروعی خوب در بازار را متصور بود. با این حال، سرمایه‌گذاران نباید انتظار بازار یکدست و یکپارچه را داشته باشند و باید با افزایش تمرکز بر تحلیل با تغییر پورتفو بر اساس اخبار حاکم بر گروه‌های مختلف صنایع بازدهی خود را از چرخش معاملات میان صنایع و شرکت‌های مختلف به دست آورند. باید توجه داشت که افزایش شاخص و قیمت سهام نسبت به سطوح تعادلی منجر به شکل‌گیری مجدد حباب و در نتیجه دخالت‌های بیرون بازار خواهد شد که رخداد مناسبی برای بازار نخواهد بود.

کد خبر: ۶۱٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha