۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
آیا بورس دوباره سبز می‌شود؟| دستکاری یا ریزش تکنیکال بازار تا شاخص ۱.۳ میلیون
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

آیا بورس دوباره سبز می‌شود؟| دستکاری یا ریزش تکنیکال بازار تا شاخص ۱.۳ میلیون

متخصص بازار سرمایه با توجه به ریزش سهمگین هفته گذشته، آینده بازار را تحلیل کرده و ریزش را تا محدوده ۱.۳ میلیون واحد پیش بینی کرد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه چهارشنبه هم مانند روز گذشته افت کرد اما این بازار مانند سه شنبه تا جایی پیش نرفت که تمام در و دیوار تالار شیشه‌ای را خون بگیرد و در طی معاملات چند چراغ سبز را هم به سرمایه‌گذاران خود نشان داد. شاخص کل بازار سرمایه در معاملات روز جاری توسط سهم‌های بزرگی از جمله «فولاد مبارکه اصفهان» و «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» در دقایق ابتدایی، با سر به زمین خود اما به نظر می‌رسید که ارتفاع ۱.۴ میلیون واحدی برای سقوط این شاخص کافی بود زیرا بعد از برخورد به این کف، سهم‌های زیادی آغاز به رشد کردند و دیگر خبری از سقوط نبود. در این لحظه بود که شایعات جای خود را به واقعیت‌ها دادند. سهامداران دوباره صف‌های خرید تشکیل دادند و برخی از سهم‌های ارزنده هم جای خود را در بازار با مثبت پنج‌ها تثبیت کردند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت چهارشنبه بازار سرمایه و رشد پس از سقوط آن گفت: بازار سرمایه پس از ورود به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، وارد فاز نوسانی شده و همچنان در این شرایط به سر می‌برد و در این میان، بعد از رسیدن به این عدد میزان عرضه‌ها بالا رفت و شاهد مقداری عرضه توسط معامله‌گرهای کوتاه‌مدت بودیم که این مسائل هم در بازار عادی است که با رشد شاخص و رسیدن آن به یک عدد قابل توجهی این وضعیت ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در این چند روز در بازار سرمایه مازاد عرضه تکنیکال وجود داشت و بازار در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه رو به کاهش حرکت کرد اما حجم معاملات امیدوارکننده است و انتظار می‌رود بازار را در روزهای شنبه یا یکشنبه مثبت ببینیم.

این کارشناس بازار سرمایه با رد اثر شایعات خارجی بر بازار ادامه داد: از سال گذشته که بازار سرمایه ما یک بازار پرسود و رو به رشدی بوده و شایعات این چنینی از همان روزهای ابتدایی بازار وجود داشته است و این مسئله چندان جدید به نظر نمی‌آید و علاوه بر این، کاناهال‌های خاصی هم دوست دارند شایعاتی را علیه بازار ایجاد کنند اما آنچه در بازار دیروز و امروز رخ داد، یک اتفاق تحلیلی و تکنیکال است که معامله‌گران تکنیکال بازار یک بازگشت را از شاخص ۱.۵ میلیون واحدی به شاخص ۱.۳۵ میلیون واحدی در نظر گرفته بودند تا بتوانند سهام مورد نظر خود را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

دارابی عنوان کرد: در کل ریزش بازار در دو روز آخر هفته قبل موضوع خاصی نبوده اما زمانی که بازار منفی می‌شود هر کسی امکان طرح یک بهانه را دارد ولی به نظر می‌رسد ریزش این سهم شرکت‌ها در بازار یک مسئله تکنیکال در داخل بازار بوده است.

وی در تحلیل شرایط این هفته بازار سرمایه نیز گفت: بازار در حال تجربه حجم قابل ملاحظه ای از معاملات است و از نظر کارشناسان این بازار حجم معاملات بسیار مهم است و باید انتظار یک بازار با معاملات پرحجم را داشته باشیم و جهت شاخص کل در این مسئله چندان حائزاهمیت نیست چراکه سهامداران حقیقی و حقوقی بنابر تشیخص منفعت خود اقدام به خرید یا فروش سهم می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: بازاری که حجم معاملات خوبی داشته باشد، یک بازار خوب است. سهامداران بازار سرمایه عادت بدی را در ذهن خود پرورانده‌اند که بازار مانند پنج ماه اول سال دائما مثبت باشد، اما انتظار می‌رود در طول یک یا دو سال آینده بازار یک بازار شطرنج طور خواهد بود که معامله‌گرها با حوصله سهم‌های خوب را بخرند و اسیر فراز و فرود بازار نشوند.

کد خبر: ۶۱٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha