۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
دنبه‌های گوسفندی جایگزین روغن| حکایت چغندرسالاری در نبود گوشت
بازار گزارش می‌دهد؛

دنبه‌های گوسفندی جایگزین روغن| حکایت چغندرسالاری در نبود گوشت

آمل- کمبود و کسری روغن در آستانه شب یلدا برخی خانوارها را به قصابی ها کشاند تا دنبه‌های گوسفندی را جایگزین روغن خوراکی کنند، این درحالی است که بازار سیاه دلالی همچنان وجود دارد.

بازار؛ گروه استان ها: حال و اوضاع روغن در مازندران هنوز عادی نشده و چند کالا همراه یک روغن بخر و فروش اجباری کالاهای دیگر و یا دادن یک روغن به ازای هر مشتری از جمله روش هایی است که همچنان وجود دارد.

فروشگاه ها توپ را به زمین مسئولان و آنان نیز به زمین مردم می اندازند و می گویند مردم زیاد خرید می کنند اما جدای از همه این پاسکاری ها، بسیاری از خانوارها برای تهیه یک عدد روغن مجبور به پیمایش چندین کیلومتر و رفتن به فروشگاه های متعدد هستند تا سرانجام یک روغن به همراه تن ماهی، پفک یا تاید خریداری کنند.

هم اکنون هر روزه وقت زیادی از مردم برای رفتن به این فروشگاه و آن فروشگاه صرف می شود و دست آخر یا دست خالی برمی گردند و یا با خرید اجباری کالای دیگر موفق به تهیه یک قوطی روغن می شوند.

شهروندی که برای تهیه روغن خوراکی به فروشگاه حاشیه میدان ساعت ساری مراجعه کرده است، به خبرنگار بازار می گوید: برای تهیه روغن مایع به این فروشگاه مراجعه کردم که جواب منفی شندیم.

وی با عنوان اینکه به سه تا چهار فروشگاه دیگر نیز مراجعه کردم و آنان نیز جواب رد داده اند، گفت: تهیه روغن به سختی انجام می شود.

غذاهای آب پز و خرید دمبه های گوسفندی را جایگزین کردیم
بانوی خانه دار دیگری نیز با بیان اینکه حدود سه هفته نتوانستم روغن تهیه کنیم، گفت: به سمت غذاهای آب پز و تهیه دمبه از قصابی رفتیم تا باداغ کردن آن روغن تهیه کنیم اما فروشگاهداران یا می گویند روغن خوراکی ندارم و یا روغن های غیرخوراکی دارند.

محدثه اکبری با عنوان اینکه هر فروشگاه در صورت داشتن روغن، کالای دیگری را نیز در سبد فروش قرار می دهند، افزود: این شیوه فروش اجباری و خرید تن ماهی، رب گوجه در ازای خرید روغن پسندیده نیست.

اکبر جعفری که از گشت زنی برای تهیه روغن خوراکی شده است، به خبرنگار بازار می گوید: هرجا می رویم می گویند نداریم و حدود دو هفته با این مشکل کمبود مواجه هستیم.

وی با عنوان اینکه چندی پیش به ازای خرید روغن مجبور شدیم ۳۰۰ هزار تومان کالایی دیگر نیز خریداری کنم، ادامه داد: عرضه روغن با تاید، پفک، کلوچه و نوشابه وضعیت مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه پفک یا تن ماهی اقلام اساسی برای خانوار نیست و تهیه آن ضرورتی ندارد، گفت:قیمت های اجناس جانبی نیز رشد مضاعف داشته و تنی ماهی ۱۷ هزار تومانی به ۲۷ هزار تومان رسیده است.

هر روز مشتریان زیادی برای تهیه روغن به فروشگاه های مازندران مراجعه می کنند و برخی مغازه داران دلیل کمبود روغن را کاهش توزیع عنوان می کنند و می گویند سهمیه روغن مغازه داران نیز به چندکارتن در هفته کاهش یافته است. حسینی یک فروشگاه دار آملی، دلیل کمبود روغن را مشکل تولید و توزیع بیان می کند و می گوید:این درحالی است که روزانه بیش از ۳۰۰ نفر به مغازه من برای تهیه روغن مراجعه می کنند که مجبوریم به آنان جواب منفی دهیم.

این درحالی است که روزانه بیش از ۳۰۰ نفر به مغازه من برای تهیه روغن مراجعه می کنند که مجبوریم به آنان جواب منفی دهیم

وی با عنوان انکه نداشتن روغن مایع و جامد سبب نارضایتی مشتریان شده است، گفت: قبلا در هفته ۴۰ تا ۵۰ کارتن روغن به ما تحویل می شد و اکنون به زیر پنج کارتن کاهش یافته است.

فروشگاه دار دیگری می گوید طی یکماه گذشته و در پی کمبود روغن سهمیه مغازه ها نیز کاهش یافت و در این مدت فقط یک کارتن به میزان ۱۲ عدد روغن به ما داده شد.

علی آبادی بازارسیاه روغن را از جمله دلایل بروز مشکلات بیان کرد و گفت: برخی واسطه ها وویزیتورها نسبت به احتکار روغن و فروش آن به قیمت آزاد تا ۱۳۰ هزارتومان نیز اقدام می کنند.

بازار سیاه روغن در حاشیه نظارت ها
وی یادآور شد: برخی از فروشندگان روغن را به قیمت آزاد می فروشند گفت: قیمت ۵۴ هزار تومانی روغن پنج کیلویی در بازار آزاد وسیاه تا ۱۳۰ هزار تومان و سه برابر شده است.

این فروشنده با بیان اینکه یک روغن ۱۶ هزار تومانی برای مصرف کننده ۳۷ هزار تومان تمام می شود، گفت: مصرف کننده مجبور است در کنار آن تن ماهی و غیره خریداری کنند.

کمبود روغن، برخی مصرف کنندگان و خانوارها را به دلیل عدم دسترسی به روغن برای مصرف خانوار به سراغ کره گیاهی، دمبه گوسفندی و غیره کشانده است. اما درحالی مازندارن با کمبود روغن روبور است که ۱۰ درصد روغن کشور در این استان فرآوری می شود و بنی هاشم مدیرعامل یک کارخانه تولید روغن در استان معتقد است: مشکل روغن به دلیل حمل و نقل و ارسال وجود دارد و این مسئله در حال رفع شدن است.

 وی با عنوان اینکه کارخانه ما اولین واحدی است که سهمیه روغن گرفته و نسبت به توزیع آن اقدام کرده است، گفت: روغن را به مصرف کننده و مشتری بدون اجناس دیگر می فروشیم ولی طبق سهمیه به هر فرد ارائه می شود.

همچنین حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طی یکماه اخیر بیش از ۱۲۰ تن روغن روزانه در استان توزیع شده است، افزود: در حال حاضر ۴۵۰ هزار تن روغن در بنادر وجود دارد که در سطح کشور و استان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه احتکار خانگی و خرید بیش از نیاز توسط مردم سبب بروز کمبودهایی دربازار روغن شده است، اظهار داشت: در حال حاضر در فروشگاه های بزرگ مشکلی نداریم ولی هنوز نتوانستیم در فروشگاه های کوچک عرضه کنیم.

رئیس سازمان صمت مازندران از مردم خواست تا به اندازه مورد نیاز و مصرف خانوار روغن تهیه و از احتکار خانگی آن پرهیز کنند و ادامه داد: مازندران ۱۰ درصد روغن کشور را تصفیه و فرآوری می کند و هیچ مشکلی برای تامین روغن وجود ندارد.

درحالی مشکل کمبود روغن در بازار مازندران موج می زند که میزان مورد نیاز روغن در استان روزانه ۸۰ تن در بخش خانگی و ۹۰ تن در بخش صنایع و صنوف است.جایگزین کردن دمبه های گوسفندی و دیگر اقلام به جای روغن در سایه کمبودها، روایتی از این مثل است که در نبود گوشت، چغندر سالار است.

کد خبر: ۶۱٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha