۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
ارتقای بهره وری در سایه توسعه اقتصادی؛ نظام اداری استان سمنان نیازمند چابک سازی
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سمنان تشکیل جلسه داد؛

ارتقای بهره وری در سایه توسعه اقتصادی؛ نظام اداری استان سمنان نیازمند چابک سازی

سمنان- برخی از کارشناسان معتقد هستند که ارتقای بهره وری در سایه توسعه اقتصادی استان سمنان با توجه به داشته‌ها و امکانات و ظرفیت های این استان مانند معدن، گردشگری، صنعت، کشاورزی و ... می تواند با تغییر تفکر مدیران محقق شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان با تاکید بر روی ارتقای بهره‌وری نظام و ساختار مدیریتی استان و چابک‌سازی نظام اداری با هدف دست یافتن به توسعه اقتصادی و استفاده از ظرفیت های نظام اداری به میزبانی استانداری سمنان برگزار شد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران مهمان ویژه این نشست بود تا درباره چابک سازی نظام اداری و ارتقای بهره وری در سطح استان سمنان با هدف توسعه اقتصادی تصمیماتی گرفته شود. در این نشست همچنین راهکارهای چابک سازی و ارتقای بهره وری سیستم‌های اداری در سطح استان بحث و تبادل نظر شد.

عدم پیگیری ساختار درست
فاطمه پهلوانی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در این نشست با بیان اینکه ساختار و تشکیلات سازمان بهره‌وری طی دهه ۷۰ در کشور مستقر شده است، گفت: متاسفانه این ساختار و تشکیلات در طول دهه‌های بعد به درستی اجرا نشده است.

پهلوانی با بیان اینکه بهره وری اساس برآمده از صنعت محسوب می شود، بیان کرد: باید با رویکردهای تخصصی و اصلاح فرایندهای مُخل برای ایجاد بهره وری در ساختار اداری به معنای واقعی در تلاش بود تا بتوانیم آثار و برکات آن را به خوبی دریابیم.

ساختار و تشکیلات سازمان بهره‌وری در دهه ۷۰ در کشور مستقر شده است

وی همچنین ادامه داد: در اجرای بهره وری در ساختار نظام اداری کشور علاوه بر اینکه از کشورهای توسعه یافته عقب هستیم بلکه در بین کشورهای درحال توسعه هم ایران رتبه قابل قبولی ندارد و این امر می‌بایست تغییر یابد.

ضرورت اصلاح نظام استخدامی
رئیس سازمان ملی بهره وری با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های امروز اصلاح نظام استخدامی کشور است، تاکید کرد: در این راه باید توجه به آموزش نیروی انسانی و بهره‌گیری از جوانان متخصص و خلاق در کار مد نظر باشد.

پهلوانی بیان کرد: از سوی دیگر تمامی دستگاه‌های اجرائی مکلف به ارائه برنامه برای انجام طرح مهم بهره‌وری در ساختار اداری کشور باشند تا بتوانیم موفقیت بهتری را در راستای ارتقای بهره‌وری و چابکسازی ساختار اداری شاهد باشیم.

اعتماد به جوانان
استاندار سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه اعتماد به جوانان برای انتصابات مدیریتی یکی از رویه‌های مثبت در راستای اجرای بهره‌وری در ساختار اداری محسوب می‌شود، گفت: باید ساختار اداری کشور برای اجرای طرح بهره‌وری و توسعه‌ای اصلاح شود تا شاهد رقم خوردن اتفاقات بهتری در سطح کشور به خصوص در توسعه اقتصادی باشیم.

علیرضا آشناگر اصلاح رویه‌های گذشته را الزامی دانست و گفت: این کار برای اجرای طرح بهره‌وری می‌بایست صورت گیرد البته این امر نباید به بدنه دستگاه‌های اجرایی فقط معطوف شود و  تغییر قوانین باید در سطح کلان نیز رخ دهد تا نتیجه بهتری دهد.

اعتماد به جوانان برای انتصابات مدیریتی یکی از رویه‌های مثبت در راستای اجرای بهره‌وری در ساختار اداری محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه در ساختار اداری کنونی باید تغییر و حرکت رو به اصلاح برای توسعه کشور و بهره وری اتفاق بیفتد و با آموزش مستمر به نیروهای انسانی می توان روند بهره‌وری در ساختار اداری را تسهیل کرد، ابراز کرد: نیروی انسانی کنونی در دستگاه‌های اجرائی نیمه خسته و فرسوده هستند و نیاز است نیروی انسانی ادارات بازسازی شوند.

ارتقای کیفیت خدمت رسانی
استاندار سمنان با بیان اینکه هدف نهایی نظام بهره وری افزایش کیفیت در خدمات رسانی محسوب می شود، گفت:  به کار گیری نیروهای متخصص و خلاق برای اجرای این امر دارای اهمیت است زیرا می تواند گره گشایی از کار مردم به خصوص فعالان اقتصادی را در سطح استان محقق کند.

آشناگر بر ضرورت توسعه اقتصادی استان نیز تاکید کرد و گفت: برای توسعه اقتصادی نیازمند تسهیل گری در بخش های مختلف هستیم که در این مسیر، ارتقای بهره وری اداری و ساختار مدیریتی استان سمنان می تواند فاکتوری بسیار مهم محسوب شود.

ظرفیت‌های مغفول
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان دیگر سخنران این نشست بود که سخنان خود را با استفاده از ظرفیت های مغفول آغاز کرد و گفت: کمیته بهره‌وری در استان سمنان با بررسی شاخص‌های مختلف در یک سال گذشته جلسات خود را تشکیل داده است.

نادر مالکی با بیان اینکه به کارگیری ظرفیت های مغفول برای توسعه به خصوص در حوزه اقتصاد یک راهبرد مهم در بهره وری است، ابراز کرد:  طرح‌های اقتصادی در صورتی که براساس راهبردهای تعیین و دستگاه های اجرایی باشند می توانند مبنای نگاه توسعه ای و ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان سمنان محسوب شوند.

برای توسعه اقتصادی نیازمند تسهیل گری در بخش های مختلف هستیم که در این مسیر، ارتقای بهره وری اداری و ساختار مدیریتی استان سمنان می تواند فاکتوری بسیار مهم محسوب شود

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی مقوله مهم بهره وری را به طور جد در استان سمنان اجرا کنند، افزود:  نیروی انسانی ارزنده‌ای برای اجرای طرح‌های بهره‌وری در استان سمنان فعالیت دارند که باید با ارائه آموزش های مستمر برای توسعه این نظریه اساسی تلاش کرد. عملیات اجرائی و تکمیل تعدادی از طرح های اقتصادی و اشتغال آفرین استان سمنان در سال‌های گذشته براساس رویه بهره‌وری بود.

رئیس سازمان بهره وری کشور درباره مسائل مرتبط با استان سمنان معتقد است  اقداماتی در بحث بهره وری انجام شده که باید این روند کارشناسی تر ادامه یابد. این نشان می دهد که اقدامات در حوزه ارتقای بهره وری نیروی اداری و کار که نقش مهمی در تسهیل گری دارند صورت گرفته اما هنوز باید اقدامات وسیع تری نیز انجام شود.

ارتقای بهره وری و جوان گرایی
ارتقای بهره‌وری دارای مزیت‌های بسیاری است که یکی از آنها تسهیل در حوزه فعالیتهای اقتصادی مانند تولید و سرمایه‌گذاری قلمداد می‌شود زیرا سبب شده تا فضاهای اداری متصدی امور، چابک‌سازی شوند و ارتقای بهره‌وری اداری در آن‌ها نهایتاً به اقدامات مهم در راستای جذب سرمایه‌گذاری منتهی شود. از این منظر همچنان کارهای زیادی در سطح استان سمنان باقی مانده که می بایست انجام شود.

ارتقای بهره وری دارای مزیت های بسیاری است که یکی از آن‌ها تسهیل در حوزه فعالیت های اقتصادی مانند تولید و سرمایه گذاری قلمداد می‌شود

گفتنی است سیستم اداری استان سمنان با دو مشکل اصلی روبرو است نخست تغییرات مکرر به نحوی که در ۴۱ سال اخیر این استان بیش از ۲۰ استاندار داشته و این یعنی هر دو سال یک استاندار برای سمنان تصمیم گیری کرده است و دوم مسن بودن ترکیب های اداری و تصمیم سازی که باعث شده جوانان در عرصه تصمیم سازی چندان دخیل نباشند.

نمونه بارز این امر اتاق بازرگانی سمنان است که رئیس و اعضای آن به طور میانگین سنی بالای ۵۵ الی ۶۰ سال دارند و نکته عجیب اینکه رئیس اتاق سمنان خود هر ساله به جوان گرایی تاکید دارد! این‌ها تنها نمونه‌هایی از سیستم بروکراسی استان سمنان هستند که با ارتقای بهره وری آن و استفاده از نیروهای جوان قطعا می‌توانیم شاهد رقم خوردن اتفاقات بهتر در حوزه اقتصادی باشیم.

کد خبر: ۶۱٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha