۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
ورود دوباره نقدینگی به بازار بورس خراسان شمالی
یادداشت وارده؛

ورود دوباره نقدینگی به بازار بورس خراسان شمالی

بجنورد- «اوایل آذرماه با حمایت نمایندگان مجلس و ورود قوه قضاییه برای بررسی وضعیت مجرمانه برخی از حقوقی‌ها، خوشبختانه این روزها شاهد ورود نقدینگی خوبی به بازار هستیم و حجم‌های سنگینی دادوستد می‌شود» این بخشی از یادداشت رحیم ایمانی کارشناس بورس و بازارهای مالی برای بازار است.

رحیم ایمانی؛ بازار: با توجه به کمبود زیرساخت‌های مرتبط با بازار بورس خراسان شمالی ازجمله نبود کارگزاری‌های متنوع و عدم برگزاری کلاس‌های بورس از طرف کارگزاری‌ها و عدم آشنایی مردم از بازار بورس در این استان سبب شده تا نسبت به سایر استان‌ها استقبال و سرمایه‌گذاری کمی در این بازار داشته باشیم. بازاری که در آن اگر آموزش‌های لازم و اطلاعات دقیق از شرکت‌ها داشته باشیم می‌توانیم علاوه بر سود معقول کمک‌حال تولید داخلی و کشور باشیم.

اگر در این رابطه صندوق‌های سبد گردانی بتوانند فعالیت‌های خود را در استان بیشتر کنند و مردم نیز از آن طریق وارد شوند قطعاً سود معقولی به دست خواهند آورد، درصورتی‌که اکنون تنها یک صندوق سبد گردانی دارای مجوز در استان فعالیت می‌کند که این تعداد برای استان خراسان شمالی  بسیار کم بوده است.

دلایل ریزش در بورس
سهامداران خردی که آموزش‌های لازم و آگاهی در خصوص بورس ندارند می‌توانند از طریق سبد گردان‌ها کار خود را در بورس شروع کرده و یا خودشان از طریق شرکت در عرضه‌های اولیه که هم مبلغ کمی را نیاز دارد و هم‌سود خوبی را به سهام دار می‌دهد شروع کنند.

در خصوص نقدینگی در انتهایی سال۹۸ و چهارماهه نخست ۹۹نقدینگی خوبی وارد بورس شد؛ ولی این نقدینگی به دلیل عدم مدیریت مناسب، موجب شد تا تعداد زیادی از حقوقی‌ها در شرکت‌های بزرگ دولتی سهام خود را  به فروش برسانند و پول‌های سنگینی را از بورس بیرون کشیدند و این باعث ریزش در بورس شد.

در این شرایط، باید حقوقی‌ها و بازار گردان‌ها از بورس حمایت می‌کردند ولی متأسفانه حمایتی از طرف حقوقی‌های دولتی انجام نشد و ریزش شدید۷۰تا۸۰درصدی در بعضی از نمادها شاهد بودیم که این‌یک نوع بی‌اعتمادی رابین مردم به وجود آورده و سهامداران خرد دچار ضررهای سنگینی شدند و با همین ضررها از بازار خارج شدند که این بی‌اعتمادی خودش را در سه ردیف عرضه اولیه، نشان داد.

پائیز متفاوت
در اواخر ماه پاییز کمی متفاوت شد و با افت بازارهای موازی مثل خودرو و طلا و مسکن، موجب استقبال مجدد سهامداران از بورس شد و پول‌های پارک شده دوباره با خریدهای سنگین در بورس خودی نشان دادند و این باعث شد، توقف ریزش و شروع دوباره، روند صعودی شود و شاخص کل که تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریزش کرده بود موجب شد با ترس و بی‌اعتمادی جسته‌وگریخته به سقف‌های قبلی خود حمله کند و خودش را تا محدوده یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار هم برساند.

به‌هرحال اکنون نیز قاطع نمی‌شود حرف از روند صعودی شاخص کل زد زیرا بی‌اعتمادی بین مسئولین بورس و مردم از بین نرفته و باید با حمایت‌های محکم و قوانینی که به نفع بورس و سهامدار باشد آن بی‌اعتمادی را از بین ببرند تا سهام دار با اعتماد قوی دوباره وارد این بازار شود. خوشبختانه این روزها شاهد ورود نقدینگی خوبی به بازار هستیم و حجم‌های سنگینی دادوستد می‌شود.

تا اواخر آبان شاهد خروج نقدینگی از بازار بودیم و حجم معاملات بسیار پایین بود که از اوایل آذر با حمایت نمایندگان مجلس و ورود قوه قضاییه برای بررسی وضعیت مجرمانه بعضی از حقوقی‌ها ورق به‌طورکلی برگشت و شاهد ورود نقدینگی به بورس با حجم بالای معاملات بودیم که باعث شد دوباره بورس به سر زبان‌ها بیفتد و امیدواریم بتواند مقاومت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار را که یک مقاومت روانی ست بشکند و روی آن تثبیت شود و خودش و آماده کند برای سقف تاریخی دومیلیون و ۲۰۰ هزار که دور از انتظار نخواهد بود با اندکی اعتماد از طرف حقوقی‌ها و دولتی‌ها این ممکن خواهد بود.

کد خبر: ۶۱٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حامد IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      0 0
      بله با توجه به افزایش اعتماد ها به بازار شاهد پیشرفت و رشد بازار هستیم