۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
گران فروشی در سایه ترک فعل مسئولان؛ مافیای مرغ در خوزستان شناسایی شود
گزارش خبری بازار؛

گران فروشی در سایه ترک فعل مسئولان؛ مافیای مرغ در خوزستان شناسایی شود

آبادان- در کنار گران فروشی بی حساب و کتابی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم؛ موضوع مهمی که بستر ورود قوه قضائیه می تواند باشد، ترک فعل های مسئولان و مدیران است.

مهراب علوی؛ بازار: قیمت برخی کالاهای اساسی در آبادان نسبت به یک ماه گذشته روند افزایشی داشته و این افزایش، چالشی پیش روی مردم این شهر قرار داده است.

افزایش قیمت کالاها در شرایطی که کشورمان با شیوع ویروس کرونا مواجه است و به بسیاری از کسب و کارها و اقشار ضعیف بیشترین آسیب وارد شده، منطقی به نظر نمی رسد.

براساس بررسی‌های میدانی این رسانه قیمت بسیاری از کالاها و محصولات در بازار آبادان نسبت به دو هفته تا یک ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

در همین حال دادگستری شهرستان آبادان طی جلسه‌ای با ورود به موضوع کنترل قیمت‌ها، در راستای خدمت به مردم گامی مهم برداشت.

دستگاه قضائی در خصوص حقوق عامه با هیچکس تعارف ندارد
رئیس دادگستری آبادان در جلسه ستاد پیشگیری از وقوع جرم شهرستان این شهر با موضوع کنترل قیمت‌ها که در سالن جلسات این دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: دو مشکل و مطلب مهم در قالب فعل(گرانفروشی) و ترک فعل(عدم اقدام مسئولان و ناظران) باید بررسی شود.

نعمت الله روشن روان با تاکید بر اینکه باید بررسی شود مشکل کجاست و نقش سیستم قضایی چیست، افزود: دستگاه قضائی در خصوص حقوق عامه با هیچکس تعارف ندارد.

وی عنوان کرد: ما همه سرباز نظام هستیم و وظیفه ما خدمت به مردم است.

رئیس دادگستری آبادان با بیان اینکه باید در مسئولیت‌ها نگاهی جهادی داشته باشیم، اظهار کرد: تمام دغدغه های یک مسئول در وهله اول باید رفاه و آسایش مردم باشد.

صدای مردم شنیده شود
حجت‌الاسلام عبدالرزاق بدری، معاون قضائی دادگستری آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد: شنیدن گلایه‌های مردم و ضرورت تلاش مضاعف در راستای حل مشکلات شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد.

باید شرایطی فراهم شود تا برخی محصولاتی که جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود در همین منطقه تولید شود

وی در ادامه سخنان خود گرانفروشی، کم فروشی، عرضه خارج از شبکه و تعدد قیمت‌ها را از جمله مشکلات ایجاد شده برای شهروندان عنوان کرد و افزود: باید شرایطی فراهم شود تا برخی محصولاتی که جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود در همین منطقه تولید شود.

مبارزه با گرانفروشی
حمید مرانی پور، دادستان عمومی و انقلاب آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد: در هر زمان که برای رفع مشکلات همچون (گاز) همکاری و همدلی بین مسئولان باشد، نتیجه مطلوب به دست می‌آمده است.

وی تصریح کرد: مشکلات دو دسته هستند؛ تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات داخلی. در حال حاضر مشکل ما ترک فعل است. باید بررسی شود که چه اقداماتی انجام نشده و اینکه مردم از عملکرد مسئولان راضی هستند یا نه؟

دادستان عمومی و انقلاب آبادان گفت: رفع مشکل گرانفروشی مبارزه می‌خواهد و همه ارگان‌ها از جمله صدا و سیما باید ورود کند، تا  مردم نتیجه را لمس کنند.

مشکل پیگیری انبارهای ثبت نشده
بیژن بداغی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد: غالب فعالیت صمت میدانی است نه در محیط اداره و در بحث بازرسی با همکاری اتاق اصناف و بسیج اصناف، موضوع گرانفروشی و مسائل بهداشتی اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در زمینه وسیله نقلیه، سوخت و نیرو شدیداً با کمبود مواجه هستیم و در حال حاضر با امکانات موجود، تعداد چهار نفر بازرس بیشترین تلاش ممکن انجام می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان افزود: قیمت کالاهایی نظیر مرغ و گوشت از ستاد استانی و کشوری تعیین می‌شود و بر اساس آن قیمت به فروش می‌رسد؛ چنانچه قیمت‌ها بالا است، علت آن قیمت‌هایی بوده که از جانب مقامات کشوری تعیین می‌شود.

بداغی تصریح کرد: مشکل انبارهای فرعی که ثبت نشده‌اند و قابل پیگیری و بازرسی نیستند یکی دیگر از علل بالا بودن قیمت‌ها است.

وی گفت: همه ادارات همکاری خوبی با اداره صمت آبادان دارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان عمده مشکلات موجود را احتمال برخورد فیزیکی با بازرسان و کمبود وسیله نقلیه برشمرد و گفت: پیشنهاد می‌شود وسیله نقلیه از سوی فرمانداری آبادان تامین شود.

نبود چارچوب در بعضی غرفه‌های بازار
رضا داود پور، رئیس اتاق اصناف آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد:  در آبادان ۳۹ اتحادیه و حدود ۱۶هزار واحد صنفی وجود دارد و با هفت نفر بازرس علیرغم همکاری بسیار خوب بسیج اصناف کار سختی در پیش است.

وی اظهار کرد: بازرسان در دو شیفت صبح و بعد از ظهر بدون امکانات اولیه مانند خودرو و در خصوص تخلفاتی نظیر گرانفروشی، احتکار و ... فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف آبادان  بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۴۶۸ بازرسی، ۴۶۹ پلمپ و ۱۵۹ شکایت مردمی ثبت شده است و افراد متخلف به مبلغ ۸۹۶ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۷۰ ریال جریمه شده‌اند.

حدود ۳۰۰ غرفه در بازار شهید ارغنده فعال است که به دلیل نبود چارچوب و دیوار در صورت تخلف امکان پلمب کردن آنها وجود ندارد و علیرغم اعلام به شهرداری، اقدامی صورت نگرفته است

داودپور در خصوص مشکل بازار شهید ارغنده توضیح داد: حدود ۳۰۰ غرفه در این بازار فعال است که به دلیل نبود چارچوب و دیوار در صورت تخلف امکان پلمب کردن آنها وجود ندارد و علیرغم اعلام به شهرداری، اقدامی صورت نگرفته است.

لزوم ریشه یابی مافیای مرغ
علیرضا پاسلار، مسئول بسیج اصناف آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد: در خصوص مشکلات مردم باید بی پرده سخن گفت.

وی با بیان اینکه مافیای مرغ باید ریشه‌یابی و شناسایی شود، تصریح کرد: افرادی که قبلا سمتی داشته و اکنون نیستند کارشکنی می کنند و برخوردی با آنها صورت نگرفته است.

مسئول بسیج اصناف آبادان گفت: بازرسی‌ها باید بیشتر و به روز انجام شود و بازار ارغنده باید توسط شهرداری ساماندهی شود.

به نظر می‌رسد موضوع ساماندهی بازار در شرایط فعلی مهم‌ترین دغدغه مردم بوده و کاهش قیمت‌ها یک ضرورت است. نظارت دقیق، اصولی و مستمر و همچنین قیمت گذاری بر مدار قانون باعث می‌شود حقوق شهروندی به شیوه مناسب اجرا شود.

کد خبر: ۶۱٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha