۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
حلقه مفقوده پروژهای نیمه تمام حمل و نقل در آذربایجان شرقی
یادداشت؛

حلقه مفقوده پروژهای نیمه تمام حمل و نقل در آذربایجان شرقی

تبریز- «در سال های اخیر کمبود اعتبار به بلای جان پروژه های عمرانی در استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است. چه بسیار پروژه هایی که به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبار، نیمه کاره مانده و یا رها شده اند. البته همین کمبود اعتبار توجیه مناسبی برای مسئولان دولتی شده است تا ضعف مدیریتی و اجرایی شان را به حساب کمبود اعتبار بگذارند» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار تبریزی برای رسانه بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: اگر کمبود اعتبار علت اصلی نیمه کاره ماندن پروژه های عمرانی در استان است؛ پس چرا پروژه ای به اتمام نرسیده، پروژه ای دیگر آغاز می شود. این همه شور و اشتیاق مسئولان برای کلنگ زنی و آغاز اجرای پروژه ها برای چیست. آیا قصد مدیران از این حرکت تبلیغاتی پر کردن رزومه برای دوره مسئولیتی شان است و فرجام این پروژها برایشان مهم نیست.

به واقع مردم هم نیک می دانند که کلنگ زنی پروژه ها نمایشی است و اتمام شان سالها و بلکه دهه ها طول خواهد کشید. مردمی که به نظر می رسد از وعده ها و امروز و فردا کردن های مسئولان در بهره برداری از پروژها خسته شده اند و دیگر اعتمادی به سخنان مسئولان ندارند.

در این میان دولت مقصر اصلی تاخیر و عدم تکمیل به موقع پروژه های عمرانی در استان است. پروژهایی مثل آزاد راه تبریز – سهند، تبریز – اهر و یا راه آهن دو خطه میانه به تبریز که در ظاهر معطل تخصیص اعتبار هستند. واقعیت این است که مسئولان ارشد استان در جذب اعتبارات و یا سرمایه گذار برای پروژهای حمل و نقل موفق عمل نکرده اند.

به گفته مسئولان آذربایجان شرقی ۵ درصد پروژهای نیمه تمام کشور یعنی حدود ۱۸۶۰ پروژه در این استان قرار دارند. در حالیکه ۱۴ پروژه ملی در حوزه راهسازی به طول هزار کیلومتر در حال اجرا است چرا باید در جذب اعتبارات در رتبه های آخر باشیم تا نتوانیم به روند اجرای این پروژه ها سرعت ببخشیم.

در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه و آزاد راه در استان در حال احداث است. با اینکه بیش از یک دهه از زمان آغاز برخی از این پروژه ها گذشته است، اگر به موقع تامین اعتبار شوند و به موقع هم به بهره برداری برسند کمک شایانی به توسعه استان خواهند کرد.

بر اساس سند چشم انداز توسعه آذربایجان شرقی، استان به مرکز تجارت و نگین صنعت ایران در مقیاس های ملی و منطقه ای تعریف شده است. طبق این سند، استان به دروازه اصلی تجارت و ترانزیت از جنوب و شرق آسیا به قفقاز، اروپا و مدیترانه تبدیل خواهد شد. به شرطی که مسئولان همت کنند و در جذب اعتبارات ملی و استانی نقش فعال تری ایفا نمایند تا با تکمیل و بهره برداری از پروژ هایی مثل راه آهن تبریز – میانه، آزاد راه تبریز – بازرگان و ... شاهد احیای دوباره نقش استان در تجارت و ترانزیت کالا به دیگر کشورها باشیم.

میزان توسعه هر شهر یا منطقه ای به وجود راه های ارتباطی متکی است. در واقع راه آهن و بزرگراه های مدرن و مطابق با استانداردهای جهانی از ضروریات توسعه هر کشوری محسوب می شوند. با عنایت به این موضوع می توان به شتاب گرفتن توسعه استان آذربایجان شرقی در صورت تسریع در تکمیل پروژه های حمل و نقل جاده ای و ریلی امیدوار بود.

اگر پروژه های نیمه تمام جاده ای و ریلی تامین اعتبار شوند، با بهره برداری از آنها تحول بزرگی در توسعه ارتباطات و حمل و نقل و به تبع آن توسعه اقتصادی استان آذربایجان شرقی شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۶۱٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha