۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
بازار خودرو به دلیل تاثیر از نرخ ارز در برابر کاهش قیمت مقاومت می کند
کارشناس حوزه خودرو:

بازار خودرو به دلیل تاثیر از نرخ ارز در برابر کاهش قیمت مقاومت می کند

زینعلی خان، کارشناس خودرو گفت: سرمایه گذاری در بازار خودرو را به کسی توصیه نمی کنم ولی مصرف کنندگان باید با توجه به توانایی مالی خود برای خرید خودرو اقدام کنند.

به گزارش بازار، سعید زینعلی خان کارشناس حوزه خودرو با اشاره کاهش قیمت ارز به عنوان تاثیرگذارترین دلیل برای رکود در بازار خودرو و خرید و فروش این کالا در بازار و افزایش عرضه نسبت به تقاضا اظهار داشت: با افزایش نرخ ارز قیمت کالاها افزایش می یابد و با کاهش قیمت آن، شاهد کاهش قیمت کالاها خواهیم بود. در حال حاضر با توجه به نامعلوم بودن قیمت ارز در آینده، کسانیکه خودرو را به عنوان کالای سرمایه ای دیده اند و تعداد زیادی از این کالا را جهت فروش با سود بالا خریده اند عمده ترین گروهی هستند که مایل به فروش خودروهای خود می باشند و طبیعتا با این تفاسیر قیمت ها کاهش می یابد اما با توجه به شرایط نامعلوم بازار پیش بینی اقتصادی مشخصی از این روند نخواهیم داشت اگرچه اگر قیمت ارز به همین منوال کاهش یابد قیمت خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با تایید تاثیر عواملی همچون شتاب در روند ترخیص قطعات خودروها از گمرک، شتاب در روند خروج خودرو از انبارها و پارکینگ های خودروسازان، شتاب تولید در شش ماهه دوم و پیش فروش این کالا در روند کاهشی قیمت خودرو افزود: وقتی نسبت عرضه به تقاضا افزایش می یابد قیمت ها کاهش می یابد و حتی قیمت مصوب مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد.

کارشناس خودرو کشورمان با اشاره به توازن رشد قیمت خودرو نسبت به رشد قیمت ارز گفت: معمولا این رشد قیمت با تاخیر صورت می گیرد به عنوان مثال وقتی دلار ۳۵۰۰ تومان بود پراید در محدوده ۲۰ میلیون تومان بود. در حال حاضر ارز به ۸ برابر قیمت قبلی افزایش پیدا کرده بنابراین باید قیمت پراید هم ۸ برابر قبل باشد. به همین جهت بازار در برابر کاهش قیمت خودرو مقاومت می کند.

وی به کسانی که نگاه سرمایه گذاری در حوزه خودرو دارند گفت: نگاه این افراد باید برد و باخت باشد من به هیچ کدام از دوستانم سرمایه گذاری در بازار خودرو را پیشنهاد نمی دهم. ولی کسی که مصرف کننده است باید با توجه به توانایی مالی خود برای خرید خودرو اقدام کند.

زینعلی خان در انتهای این گفتگو خاطرنشان کرد: محدودیت های سرمایه گذاری درکشور ما وجود دارد. در برخی مواقع اعتمادی به بورس و بانک ها نیست به همین دلیل سرمایه به سمت بازاهایی مثل خودرو، ارز و سکه میل می کند اما اگر شرایط سرمایه گذاری در کشور بهبود یابد به طور قطع سرمایه ها در مسیر درست حرکت خواهد کرد.

کد خبر: ۶۱٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha