۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
 ضرورت توسعه مزرعه اردک در شالیزارهای گیلان
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گیلان مطرح کرد

ضرورت توسعه مزرعه اردک در شالیزارهای گیلان

رشت- مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پرورش اردک با کشت توام برنج در استان در جهت افزایش تولید گوشت سفید و ارتقاء درآمد برنجکاران ضرورت دارد.  

به گزارش بازار به نقل از سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سورنا چایچی با اشاره به اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و کشت توام برنج با اردک راهکار مهمی برای ارتقاء درآمد کشاورزان در تولید برنج است، اظهار کرد: این کشت توام روش مناسبی نیز برای کنترل علف‌های هرز در شالیزارها است.

وی افزود: در کشت توام برنج با پرورش اردک علاوه بر افزایش تولید گوشت سفید در استان، شاهد بهبود سلامت گیاه و عملکرد بیشتر برنج خواهیم بود.

چایچی در خصوص بهره گیری شالیکاران گیلان از کشت توام برنج و پرورش اردک خاطرنشان کرد: برخی از روستاییان که در تولید برنج فعالیت دارند، علاقمند به پرورش اردک هستند و این کار را انجام می‌دهند، اما اخیرا به دلیل گران‌شدن نهاده‌ها و همچنین افزایش قیمت جوجه اردک افراد کمتری برای فعالیت در کشت توام می‌پردازند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، کشاورزان حتما از این امر استقبال بیشتری خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنجکارانی که خانه‌شان به مزرعه نزدیک است معمولا پرورش اردک هم دارند، گفت: در غیر اینصورت برخی ها نیز آشیانه‌ای برای جوجه اردک‌ها در حاشیه مزرعه در نظر گرفتند تا شب را در آنجا سپری کنند.

چایچی با بیان اینکه جوجه اردک‌ها تقریبا از تمام گیاهان موجود در مزرعه به استثنای شالی تغذیه می‌کنند، ادامه داد: علاوه بر گیاهان موجود در مزرعه، اردک‌ها از حشرات موجود در مزرعه نیز تغذیه می‌کنند و در کاهش جمعیت آفاتی مانند کرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار برنج موثر هستند.

وی تصریح کرد: کشت توام برنج با پرورش اردک اقدامی برد-برد است و اردک‌ها با فرو کردن نوک خود در داخل گل و لای شالیزار موجب تهویه خاک می‌شوند و گیاه برنج برای بقاء ریشه خود را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه  فضولات اردک در شالیزار به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند و نیاز به کودهای شیمیایی کاهش می‌یابد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: جوجه اردک‌ها از هفته دوم یا سوم پس از نشاء تا زمان خوشه‌دهی برنج در مزرعه فعالیت دارند و در زمان خوشه‌دهی برای جلوگیری از تغذیه خوشه‌ها، خارج می‌شوند.

وی گفت: هر کشاورز با توجه به ویژگی‌های مزرعه خود، طراحی کشت توام را می‌تواند انجام دهد و امیدواریم در کشت برنج در پیش رو شاهد پرورش اردکهای بیشتری در استان از طریق این کشت توام باشیم.

کد خبر: ۶۰٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha