۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
آب عمان به جنوب کرمان می آید؛ ادامه طرح های انتقال
دغدغه های آبی مردم شهرستانهای جنوبی؛

آب عمان به جنوب کرمان می آید؛ ادامه طرح های انتقال

کرمان- حاشیه های انتقال آب از جنوب به شمال کرمان ادامه دارد و این در حالیست که اجرای طرح انتقال با هزینه های هنگفتی همراه بوده و میلیاردها تومان اعتبار در این خصوص صرف شده است.

بازار؛ گروه استان ها: کاهش شدید منابع آب شرب در شمال استان کرمان و مهاجرت روز افزون از روستاها به شهرها و افزایش جمعیت شهرنشین، شهر کرمان را طی سال های اخیر با چالش جدی تامین آب شرب مواجه کرده است.

یکی از راهکارها برای حل این مشکل انتقال بخشی از آب سد شهیدان امیر تیموری به شهر کرمان می باشد که با صرف هزینه های هنگفت این طرح آغاز شده و در حال انجام است.

این سد که رودخانه منتهی به آن از سرشاخه های رودخانه هلیل رود محسوب می شود می تواند نیاز آب شرب استراتژیک شهر کرمان را تامین کند اما اجرای آن از سوی بخش قابل توجهی از مسئولان و نخبگان شهرستانهای جنوب کرمان مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

هر چند عامل اصلی کندی اجرای طرح عدم وجود اعتبار بوده است اما تاکید استاندار کرمان بر اجرای طرح، موجی از نارضایتی به همراه داشته که می تواند منجر به توقف اجرای یکی از بزرگترین طرحهای انتقال آب در کشور شود.

هلیل رود که در نهایت به جازموریان می ریزد، تامین کننده آب کشاورزی و رفع نیازمندیهای زیست محیطی است و مخالفان اجرای طرح نیز مسائل مختلفی از جمله ضربه به اقتصاد جنوب کرمان و از دست رفتن فرصتهای کشت و زرع و همچنین تخریب باتلاق جازموریان را دلیل مخالفتشان ذکر می کنند.

در دیدار با وزیر نیرو طرح های مختلفی برای تامین آب شرب در جنوب کرمان بررسی شد و تصمیماتی برای انتقال آب عمان و خلیج فارس به جنوب کرمان انجام شد که می تواند مشکلات مردم این منطقه از استان کرمان را رفع کند

طرح های آب استان کرمان باید رویکرد علمی داشته باشند
استاندار کرمان در گفتگو با بازار در خصوص طرح انتقال آب در استان کرمان بیان کرد: مشکل تامین آب در همه شهرستانهای استان کرمان وجود دارد و باید با انجام کارهای علمی و تخصصی و منطقی مشکلات را رفع کنیم و وارد حواشی نشویم.

وی از پیگیری برای تامین آب پایدار شرب در جنوب کرمان خبر داد و گفت: در دیدار با وزیر نیرو طرح های مختلفی برای تامین آب شرب در جنوب کرمان بررسی شد و تصمیماتی برای انتقال آب عمان و خلیج فارس به جنوب کرمان انجام شد که می تواند مشکلات مردم این منطقه از استان کرمان را رفع کند.

وی بیان کرد: در جریان دغدغه های مردم جنوب کرمان در خصوص انتقال آب از صفار رود به کرمان هستم و تمامی این نقد را می شنوم و بررسی می کنم اما باید بدانیم که باید در نهایت همه ما تابع قانون باشیم و برای رفع چالشهای پیش روی استان تلاش کنیم.

استاندار کرمان گفت: جهت گیریها باید به گونه ای باشد که به حل مشکل علمی مسائل کمک نکند نه اینکه موجب بروز اختلاف شود ما هم دغدغه های مردم را درک می کنیم و مسائل زیست محیطی و تامین آب کشاورزی برای همه ما مهم و دارای اهمیت ویژه است.

وی گفت: مطالبات باید مطرح و توسط نخبگان و کارشناسان بررسی قرار گیرد و همه موارد در چارچوب قوانین پیش برود.

پیوست محیط زیست و حق آبیه کشاورزی مورد توجه ویژه قرار دارد
استانداری کرمان نیز با انتشار اطلاعیه ای در خصوص حواشی طرح های انتقال آب عکس العمکل نشان داد که در زیر می خوانیم؛

«پس از نشست زینی وند استاندار کرمان با نمایندگان تشکلهای دانشجویی به مناسبت روز دانشجو، بخشی از صحبت های استاندار کرمان در خصوص طرح انتقال آب در رسانه ها و به ویژه شبکه های اجتماعی مبنای بحث و اظهارنظرهای گوناگون قرار گرفت.

آنچه در این جلسه با موضوع انتقال آب و چالش کم آبی در استان مطرح شد در پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان منتشر شده است و قابل دسترسی همگانی است.

استاندار کرمان در این جلسه، دانشجویان را به اظهارنظر کارشناسی و دانش محور دعوت و درباره پروژه انتقال آب هم زینی وند به صراحت اعلام کرد: مسئولان منابع آب و محیط زیست با افراد دارای دغدغه آب هلیل رود مذاکره کنند و اقناع سازی صورت گیرد.

همچنین استاندار کرمان با اشاره به لزوم گفتگو و برگزاری جلسات کارشناسی تصریح کرد: اگر حرف‌ها منطقی و مستدل باشند، پشت سر اجرای قانونی، محکم خواهم ایستاد.

لازم به ذکر است در این جلسه درباره طرحهای مختلف مباحثی مطرح شد و استاندار کرمان، به طور کلی بر توجه به الزامات قانونی تاکید کرد. مطالعه کامل متن اظهارات استاندار کرمان مشخص می سازد زینی وند بر اجرای قانون، فراهم کردن زمینه گفتگوهای منطقی و کارشناسی و پذیرفتن نظرات کارشناسی و لزوم رعایت الزامات زیست محیطی و دفاع از حق مردم صحه می گذارد.

به اعتقاد استاندار کرمان در همه طرح ها و پروژه ها به پیوست محیط زیستی و دغدغه های مردم باید توجه شود و در خصوص طرح انتقال آب نیز رعایت حقوق مردم و حقابه کشاورزان به جد مورد توجه است و نباید به اکوسیستم و محیط زیست آسیب برساند.

آنچه در روزهای اخیر در سطح برخی رسانه ها و شبکه ها منتشر و مبنای تحلیل قرار می گیرد تلقین این پیام به مخاطب است که استاندار کرمان در موضوع طرح انتقال آب راه شنیدن هر نظری را بسته و دیگران را به مناظره با خود فرا می خواند.

در حالیکه استاندار کرمان بنا به مسئولیتی که بر عهده دارد در چارچوب قوانین و مقررات و در راستای تامین حقوق مردم عمل می کند و در مورد این طرح نیز تابع و مجری قانون و تصمیمات و نظرات کارشناسی است و بدیهی است هیچ معیاری بالاتر از قانون و منافع مردم در تصمیم گیری ها وجود ندارد.

استاندار کرمان بنا به مسئولیتی که بر عهده دارد در چارچوب قوانین و مقررات و در راستای تامین حقوق مردم عمل می کند

شایان ذکر است از طریق روابط عمومی استانداری، تمام مطالب و خواسته های مردمی منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی  به استاندار کرمان منتقل شده است. همچنین برخی افراد در اظهارات خود از ملاقات زینی وند با سیاسیون درباره این طرح سخن به میان آورده اند در حالیکه چنین مواردی در دیدارهای استاندار مطرح نشده است.

تحقق توسعه متوازن در استان کرمان و جبران عقب افتادگی ها نیاز به همدلی و وفاق همگانی دارد. جلسات گفتگو و حضور دانشجویان و سایر اقشار نیز در همین راستا برنامه ریزی و اجرا می شود تا  از نظر نخبگان و اقشار مختلف مردم در برنامه ریزی ها استفاده شود اما لازم است همه این رویکرد را تقویت کنیم و از بروز سوءتفاهم ها پرهیز نماییم.

شایان ذکر است بخشی زیادی از این سوء تفاهم ایجاد شده در موضوع اخیر به دلیل ابتلای دوم مدیر روابط عمومی استانداری به بیماری کووید ۱۹ و خارج شدن ظرفیت روابط عمومی در تسهیل ارتباطات رخ داد.

اینک زمان، زمان همدلی و اتحاد برای توسعه جای جای استان است و حوزه تمدنی هلیل رود ظرفیت و جایگاه ارزنده ای در این میان دارد و همبستگی و انسجام مردمان دیار کریمان در هر شهر و روستایی که زندگی می کنند سرمایه ای منحصر به فرد در راه اعتلای استان کرمان است.»

طرح انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود به کرمان کارشناسی شده نیست
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز به بازار گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود می توان تبعاتی برای جنوب کرمان به همراه داشته باشد.

ذبیح الله اعظمی بیان کرد: این طرح باید مورد بررسی و کنکاش بیشتری قرار گیرد  و در این خصوص به وزیر نیرو هم تذکر داده ام.

باید به صورت واضح بگوییم که این طرح از نظر ما کارشناسی شده نیست و این موضوع توسط کمیسیون کشاورزی مجلس نیز مورد بررسی قرار می گیرد

وی تصریح کرد: انتقال آب می تواند خسارتهایی را در بخش کشاورزی و محیط زیست جنوب کرمان به همراه داشته باشد.

اعظمی بیان کرد: باید به صورت واضح بگوییم که این طرح از نظر ما کارشناسی شده نیست و این موضوع توسط کمیسیون کشاورزی مجلس نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

استان کرمان در حالی با چالش تامین آب شرب مواجه است که اجرای طرح های انتقال آب همیشه با مخالفت هایی همراه بوده است، اجرای طرح انتقال آب از سد صفارود چندین سال است که کلید خورده و میلیاردها تومان اعتبار نیز صرف آن شده است، در حالی مخالفت ها برای اجرای این طرح هر روز بیشتر می شود که هزاران حلقه چاه غیر مجاز در جنوب کرمان کار برداشت آب از منابع زیر زمینی را انجام می دهد و استفاده از آبیاری سنتی بخش اعظمی از این منابع آبی را هدر می دهد.

کد خبر: ۶۰٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha